نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

«خودشناسی» لازمه ورود به عرصه جوانی است

آیت‌الله «علم‌الهدی» گفت: اگر در عرصه شناخت به خودشناسی کامل رسیدید، در عمل وارد عرصه جوانی شده‌اید اما اگر خودشناسی به شما دست نداد، در عمل نتوانسته‌اید وارد مرحله تکامل فکری شوید.
کد خبر: ۵۴۸۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶ - 04October 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در آیین آغاز سال تحصیلی جدید در جمع دانشجویان جدیدالورود دانشگاه فردوسی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مشهد اظهار داشت: آغاز جوانی و بخصوص تعالی علمی و معنوی در دانشگاه‌ها که دوره علم‌آموزی و آگاهی است، می‌تواند با دوره خودشناسی فردی در جوان هم‌زمان شود و به همین خاطر، اصولاً کسانی می‌توانند دانشگاه را مدیریت کنند که ظرفیت‌های وجودی جوانان را درک کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر شما در عرصه شناخت به خودشناسی کامل رسیدید، در عمل وارد عرصه جوانی شده‌اید اما اگر خودشناسی به شما دست نداد، در عمل شما نتوانسته‌اید وارد مرحله تکامل فکری شوید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اساساً تفاوت میان شما و کسانی که به دانشگاه پا نمی‌گذارند، مربوط به همین حس بلاتکلیفی و خودشناسی است که در دانشجویان با آگاهی از مسیر روشن پیش رو متجلی می‌شود و در دیگران در قالب یک ابهام فراگیر نسبت به سرنوشت آینده نمود پیدا می‌کند.

وی نبود شناخت را آفت تعالی و تکامل نفسانی خواند و تصریح کرد: یکی از آفت‌هایی که ممکن است در زندگی گریبانگیر هر مرد و زن جوان شود، نبود شناخت است. در این مرحله است که غرایز و هوس‌های دوره جوانی بر فرد غالب شده و فرد در محاصره این هیجانات نفسانی و به دور از عبودیت پروردگار می‌تواند به ورطه بردگی افراد و جریان‌های دیگر گرفتار شود که در نتیجه، سرمایه‌های وجودی او را به کار می‌گیرند تا اهداف و مطامع سیاسی خود را محقق کرده و به قدرت‌های خاص و موقعیت‌های مشخص دست پیدا کنند.

علم‌الهدی ابراز داشت: امام علی (ع) فرمودند که خداوند رحمت کند کسی را که سه دانش داشته باشد، اینکه مبدأ خود را تشخیص دهد و باور کند که مرجع انسان، خلقت خداوند عالم بوده است. ظرفیت وجودی خود را در لحظه تشخیص دهد و سرمایه کار، تحصیل، فعالیت و توانمندی‎های ذاتی خود را در این شئون مختلف مادی و معنوی بشناسد و آگاه باشد که سرنوشت و مقصد نهایی او کجاست و در این مسیر، بدون اینکه خود را به دست قضا و قدر بسپارد، هر لحظه برای توفیق خود تلاش کند.

وی با بیان اینکه در عرصه مراقبت و تهذیب نفس، کار بر بانوان سخت‌تر و مسوولیت آنان سنگین‌تر است، افزود: قدرت احساس، غریزه و هیجان در بانوان قوی‌تر از آقایان است و با این سه شناخت، می‌توان مجموعه این هواهای نفسانی را مهار زد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: این خطه از جمله شاخص‌ترین استان‌های کشور در عرصه علمی، آموزشی و پژوهشی است و دانشجویان در آستان امام رضا(ع) رسالت مضاعفی بر دوش دارند تا این میراث گران‌بهای علمی و معرفتی را با اهتمام بر علم‌آموزی، تحقیق، مطالعه و پژوهش حفظ کنند.

علم‌الهدی تأکید کرد: شما دانشجویان چشم‌ و چراغ انقلاب هستید و در این مسیر باید خود را به دست امام هشتم (ع) سپرده، همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را در این راه به کار بگیرید تا تلاش‌های شما هم مشمول عنایات خاصه امام رضا (ع) قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها