قائم مقام کمیته امداد کشور:

قصور و کم کاری در احکام دینی می‌تواند به طور جدی آسیب رسان باشد

خاکسار گفت: قصور و کم کاری در احکام دینی می تواند به طور جدی آسیب رسان باشد. همان طور که پرداخت زکات دارای برکات زیادی در جامعه است عدم پرداخت زکات نیز مانع جدی در سیر تکاملی زندگی انسان است.
کد خبر: ۵۵۱۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲ - 18October 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قزوین، شورای زکات استان در مسجد روستای شیداصفهان از توابع شهرستان تاکستان امروز (سه شنبه) با حضور معاون « مصطفی خاکسار» قائم مقام کمیته امداد، معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد و مسئولان استانی، برگزار شد.

«مصطفی خاکسار» قائم مقام کمیته امداد کشور در این مراسم اظهار داشت: در کنار ساختار سیاست گذاری و نظارتی، وظیفه دیگری متوجه کمیته امداد امام خمینی(ره) است که در حوزه زکات و کمک های مختلف در جلب، جذب، تمرکز و مدیریت و مصرف این کمک هاست.

وی گفت: این دوساختار در کنار یکدیگر در کمیته امداد علاوه بر وظایف کمیته امداد که در بند نهم ماده ۶ در اساسنامه وظایف کمیته امداد آمده، زمینه و شرایطی را ایجاد کرده که در نظام مقدس جمهوری اسلامی به موضوع زکات به طور سازمانی توجه شود و از برکات آن بتوان بهره مند شد.

خاکسار اظهار کرد: برگزاری و تشکیل منظم این جلسات و توجه به وظایف این شورا تحت اشراف نماینده ولی فقیه در استان می تواند انجام این وظیفه مهم را به نحو مطلوب در حوزه جمع آوری و اجرا این امر موفق نماید.

قائم مقام کمیته امداد کشور عنوان کرد: در این مسیر باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، توجه به جایگاه و نقش زکات و توجه به باور و اعتقادی است که نسبت به این موضوع در جامعه اسلامی باید وجود داشته باشد.

وی افزود: توجه و باور به این تکلیف بزرگ الهی در آیات قرآن و احادیث متعدد بیان شده همین ام برای مومنین بیان شده و برای تبیین این اهمیت اشارات زیادی به عدم توجه به آن، بیانگر این امر است که این موضوع به عنوان یک بخش وظیفه ای می تواند مسائلی را برای جامعه اسلامی به وجود آورد و در احادیث موثق قانون زکات اگر به اندازه قیراتی زکات در اموال فرد باقی بماند، دارای تعابیر سنگینی است.

خاکسار تصریح کرد: برای توجه به این امر از تعابیر سنگینی در احادیث استفاده شده آنچنان که امام صادق(ع) از لسان پیامبر(ص) می فرمایند ده دسته هستند که کفر به خدا می ورزند و یکی از آنها مانع زکات است. موارد متعددی برای امور دینی از این تعابیر در آموزه های دینی استفاده شده است و برداشت اینجانب این است که در جامعه دینی و متدین زمانی به فرد، فرد دینی اطلاق می شود که وی در عمل به امور دینی به یک جامعیت در احکام و اعتقادات دینی باور داشته باشد. چیزی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی بیش از صد سال است که دشمن در تلاش است تا این باور را از فرد مسلمان بگیرد.

قائم مقام کمیته امداد کشور اضافه کرد: اگر دشمن بازی سوخته ای به نام حجاب را در جامعه آغاز کرده و یک گزاره آلوده و ناپاکی را به نام حجاب اجباری مطرح می کند، که مغلطه ای بیش نیست، بخشی از باور دینی را در قالب جملات سوال برانگیز و شبهه ناک مطرح کند، در واقع به دنبال از بین بردن جامعیت دینی است تا این باور را ایجاد نماید که می توان مسلمان بود اما بخشی زیادی از احکام دینی را کنار گذاشت.

وی بیان کرد: انسان متدین و معتقد و آگاه نمی تواند بگوید که متدین و‌ مومن و معتقد است اما امور دینی همچون نماز و زکات را قبول ندارم. توجه و باور به جامعیت دینی در احکام، برخی افراد شیطان مطرح کردند برای تشکیل در یاور و اعتقادات دینی و احکام است. جامعیت دینی که اگر به آن به خوبی توجه شود موجب حکومت دینی، تعیین امام و تعیین قانون می شود.

قائم مقام کمیته امداد کشور یادآور شد: این می تواند انسان مسلمان و متدین را هدایت اخروی و دنیوی نماید که در قالب این جامعیت دینی باشد. ایمان و باور مردم ما که بارها این موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده که مردم ما متدین بوده و به وظایف دینی خود عمل می کنند، اجرای امور دینی است و موضوعی همچون زکات به طریق مختلف پرداخت می شود اما باید سازمان نظارت در حوزه جمع آوری و مصرف به گونه ای باشد که بتواند از اکثر این ظرفیت در جهت کمک به محرومین و انجام و اجرای نیازمندی های جامعه بهره جوید.

خاکسار ادامه داد: اما برای اینکه ما بتوانیم شاهد توفیقات جامع در جامعه باشیم، توجه دادن به کسانی که متوجه این مسوولیت است ایجاد این باور است که توجه به اهداف ولی در همه زوایای زندگی انسان است و دین جامع دارای جامعیت است که باید مورد توجه باشد.

وی در پایان گفت: قصور و کم کاری در احکام دینی می تواند به طور جدی آسیب رسان باشد. همان طور که پرداخت زکات دارای برکات زیادی در جامعه است عدم پرداخت زکات نیز مانع جدی در سیر تکاملی زندگی انسان است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها