دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

وحشت تکفیری‌ها از کاهش حمایت‌های ترکیه

با کاهش حمایت‌های خارجی به ویژه ترکیه از تروریست‌های سوری برای عادی سازی روابط با دمشق، تروریست‌ها که خود را در میدان نبرد تنها می‌بینند بار دیگر به جان هم افتاده‌اند.
کد خبر: ۵۵۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۹ - 21October 2022

چرا گروه‌های تروریستی در سوریه به جان هم افتاد‌ه‌اند؟ / اتونشر پنجشنبه ۲۸ مهرماهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: گروه‌های تروریستی که در ابتدای جنگ سوریه، به خاطر کمک‌های همه‌جانبه غرب و عمال منطقه‌ای آن در خاک این کشور جولان می‌دادند و سرمست از پیروزی‌های موقتی، خود را برای احیای خلافت ادعایی خود آماده می‌کردند، اکنون با گذشت بیش از یک دهه از این بحران، نه از آن حامیان خارجی خبری هست و نه توانی بین تکفیری‌ها باقی مانده است که بتوانند اهدافشان را محقق کنند.

براساس گزارش الوقت، گروه‌های تروریستی که پس از آنکه ارتش سوریه و هم‌پیمانانش توانستند بسیاری از مناطق اشغال شده را آزاد کنند، در گوشه رینگ گیر افتاده‌اند، هر از گاهی برای تخلیه فشار‌های روانی با همدیگر درگیر می‌شوند. مثلث عبری-عربی-غربی که تا چندی پیش پشتیبان این گروه‌ها بودند و در بزنگاه‌ها وارد می‌شدند تا از درگیری بین تروریست‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را در مقابل دولت سوریه متحد کنند، اما در حال حاضر دیگر کسی نیست که اتحادی بین این گروه‌های تروریستی برقرار کند و در نتیجه به جان هم افتاده‌اند.

در روز‌های اخیر درگیری‌ها میان گروهک‌های تروریستی وابسته به جبهه النصره و گروهک موسوم به «لشکر الحمزه»، از یک طرف و گروهک موسوم به «تیپ سوم» وابسته به گروه تروریستی «ارتش ملی» و مورد حمایت ترکیه از طرف دیگر در محور‌های مختلف در شهر عفرین واقع در شمال غربی سوریه شروع شده است. گزارش‌ها حاکی است که طی این درگیری‌ها تاکنون ۴۰ نفر از دو طرف کشته و زخمی شده‌اند. مذاکرات این گروهک‌ها برای برقراری آتش‌بس هم تاکنون به نتیجه نرسیده است.

درگیری‌ها پس از بازداشت ۲ نفر از سرکردگان ارشد گروه فرقه الحمزه، توسط به اصطلاح تیپ سوم، گروه تروریستی موسوم به الجبهه الشامیه، به دلیل اثبات دست داشتن در ترور یک فعال رسانه‌ای آغاز شد. گفته می‌شود، جبهه النصره کنترل ۵ روستا در عفرین را به دست گرفته و گروه تروریستی جبهه الشامیه نیز بر۴ روستا در الباب مسلط شد و عناصر تروریستی فرقه الحمزه را از آن اخراج کرد. منابع محلی معتقدند که گروه ترورسیتی النصره به عملیات نظامی خود ادامه می‌دهد تا شهر اعزاز را در دست بگیرد؛ شهری که بزرگترین مقر گروه تروریستی ارتش ملی به شمار می‌رود.

این گروه‌ها که می‌دانند دیگر توان گذشته را ندارند که بتوانند مناطق جدیدی از سوریه را اشغال کنند، به همین خاطر هر کدام سعی دارند قلمرو خود را در منطقه تحت کنترل تروریست‌ها توسعه دهند و رهبری سایر گروه‌ها را به دست بگیرند.

وحشت تکفیری‌ها از کاهش حمایت‌های ترکیه

دور جدید درگیری بین گروه‌های تروریستی پس از آن انجام می‌شود که ترکیه به عنوان بزرگترین حامی این گروهها، اخیرا مسیر عادی سازی روابط با دولت سوریه را در پیش گرفته است و دیدار‌هایی نیز بین مقامات دو کشور انجام شده است. تروریست‌ها از چرخش مواضع دولت ترکیه و متمایل شدن به سمت دمشق، نگران هستند و این اقدام را خنجر از پشت به خود می‌دانند که پس از یک دهه حمایت، آن‌ها را در دامان ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن رها کرده است.

ترکیه برای نشان دادن حسن نیت خود به دولت سوریه، در ماه‌های اخیر دستور داده تا معارضان سوری دفاتر خود در خاک ترکیه را بسته و از این کشور خارج شوند و این مسئله روابط مخالفان دمشق و آنکارا را متشنج کرده است. باتوجه به اینکه درگیری‌های اخیر تروریست‌ها در مناطق تحت کنترل نیرو‌های ترکیه و گروه‌های تحت حمایت آن جریان دارد، جبهه النصره قصد دارد با اشغال این مناطق، از ترکیه انتقام بگیرد، زیرا این گروه‌ها چند سال پیش با این هدف راهی ادلب شدند که تصور می‌کردند برای همیشه توسط ترکیه حمایت خواهند شد، اما مقامات آنکارا در نهایت مسیر اشتباه خود را اصلاح کرده و به خاطر منافع خود دمشق را به تروریست‌ها ترجیح دادند. تروریست‌های ادلب تاکنون به این خاطر به مناطق تحت کنترل ترکیه یورش نمی‌بردند که این کشور را متحد خود می‌دانستند، اما با پشت کردن آنکارا به این گروهها، دیگر لزومی به ملاحظات امنیتی نمی‌بینند و سعی دارند اینگونه خشم خود را از تغییر دیدگاه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نشان دهند.

ترکیه بزرگترین حامی تکفیری‌ها بود و همواره با کمک‌های تسلیحاتی این گروه‌ها را تقویت می‌کرد، اما تغییر رویکرد آنکارا، سبب شده تا حجم حمایت از تروریست‌ها کاهش یابد. با توجه به اینکه مقامات سوریه یکی از شروط عادی سازی را همکاری ترکیه برای آزادسازی مناطق اشغال شده از دست تروریست‌ها و عدم حمایت از این گروه‌ها عنوان کرده‌اند، بنابراین دور شدن آنکارا از این گروهک‌ها فرصت خوبی برای نیرو‌های سوری است تا بخش‌هایی از مناطق شمالی را که در حال حاضر تحت اشغال تکفیری‌ها است، آزاد کنند. حضور نیرو‌های ترکیه در اطراف حلب در سال‌های اخیر بزرگترین مانع برای انجام عملیات ارتش سوریه بود و با خروج ترک‌ها، راه برای پیشروی‌های ارتش هموار خواهد شد تا بتوانند کنترل این مناطق را به دست بگیرند.

استان ادلب اکنون تنها مقر گروه‌های تروریستی است و این استان که تقریبا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، توسط تروریست‌ها اداره می‌شود. باتوجه به حضور ۲ میلیون غیرنظامی سوری در ادلب که ساکنان قدیمی این منطقه به شمار می‌روند که ناخواسته به زندگی اجباری با این گروه‌ها تن داده‌اند و اجازه خروج هم ندارند، کار را برای انجام عملیات گسترده برای آزادسازی ادلب دشوار کرده است. از آنجا که تروریست‌ها انواع جنایات را در حق مردم سوریه مرتکب شده‌اند و با آن‌ها رفتار‌های غیرانسانی دارند به همین خاطر اینگونه اقدامات موجب رنجش مردم شده است و تداوم این جنایتها، می‌تواند به تحریک و شورش علیه تروریست‌ها منجر شود. مردم ادلب ه اکنون مشاهده می‌کنند در مناطقی که تحت کنترل دولت سوریه است امنیت و آرامش کامل برقرار است، ممکن است مسیر خود را تغییر دهند و برای رهایی از دست تروریست‌ها به سمت دمشق گرایش پیدا کنند. باتوجه به اینکه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هم بار‌ها فرمان عفو عمومی صادر کرده و گفته کسانی که به آغوش دولت بازگردند را مجازات نخواهد کرد به همین خاطر، این موضوع می‌تواند در تصمیمات سرنوشت ساز غیرنظامیان ادلب تاثیرگذار باشد.

تروریست‌ها در طی سالیان گذشته نشان داده‌اند که خیرخواه مردم ادلب نیستند و برخلاف ادعایشان که می‌گویند از آن‌ها در برابر ارتش سوریه دفاع می‌کنند، اما در واقع از غیرنظامیان به عنوان سپرانسانی استفاده می‌کنند تا نیرو‌های سوری نتوانند ادلب را دوباره پس بگیرند. همان کاری که تروریست‌های داعش در سال‌های گذشته بار‌ها این حربه را بکار بستند و با گروگان گرفتن غیرنظامیان، سعی می‌کردند در مسیر پیشروی ارتش سوری خلل ایجاد کنند.

آنچه مسلم است اینکه ارتش سوریه اکنون در موقعیت برتری به لحاظ نظامی قرار دارد و توانسته امنیت را در بیشتر مناطق کشور برقرار کند و با بازگشت حامیان تکفیری‌ها به سمت دمشق، همه چیز به نفع سوریه در جریان است و با قطع کمک‌های خارجی، نیرو‌های سوری با یک عملیات کوبنده می‌توانند با آزادسازی ادلب طومار تروریست‌ها را برای همیشه برچینند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار