اولین نشست میز «گردشگری تعالی‌بخش نهضت مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» برگزار شد؛

امیریان: رویکرد راهیان نور اعزام حداکثری زائر است/ فاطمی: از گردشگری دینی غفلت شده است

اولین نشست میز «گردشگری تعالی‌بخش نهضت مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» برگزار شد.
کد خبر: ۵۵۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸ - 23October 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اولین نشست «گردشگری تعالی‌بخش نهضت مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» با حضور سرهنگ «مهدی امیریان» دبیر ستاد مرکزی راهیان نور، «سید مصطفی فاطمی» مدیرکل گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و «ابرهیم بهادری» رئیس میز گردشگری تعالی‌بخش، برگزار شد.

بهادری: برگزاری اولین تور گردشگری تعالی‌بخش در دزفول

در ابتدا، ابراهیم بهادری رئیس میز گردشگری تعالی‌بخش به ضرورت ایجاد این میز در استان‌های سراسر کشور اشاره و تاکید کرد: کلانشهر‌ها و مراکز استانی درگیر جنگ می‌توانند اولین مقصد ایجاد میز گردشگری تعالی‌بخش نهضت مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشند.

وی از برگزاری تور‌های گردشگری تعالی‌بخش خبر داد و عنوان کرد: اولین تور گردشگری استان‌ها از شهر دزفول شروع شده است و هم‌اکنون ۱۶ نقطه آن شناسایی و در حال ثبت ملی آن هستیم.

رئیس میز گردشگری تعالی‌بخش درخصوص نقشه گردشگری استان‌ها خاطرنشان کرد: در نقشه گردشگری استان‌ها مراکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس، یادمان‌های شهدای گمنام و المان‌های مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این روند ثبت خواهند شد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اولین میز گردشگری تعالی‌بخش در منطقه آزاد اروند که سالانه میزبان بیشترین زائر راهیان نور است، ایجاد خواهد شد.

بهادری از ابلاغ شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی گردشگری تعالی‌بخش به استان‌ها خبر داد و افزود: به‌زودی تمام ابعاد موضوع گردشگری تعالی‌بخش نهضت مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای مجموعه‌های درگیر آن در استان‌ها ابلاغ و توضحیات لازم ارائه خواهد شد.

فاطمی: از گردشگردی دینی غفلت شده است

در ادامه فاطمی توجه به ظرفیت‌هایی دفاع مقدس و نهضت مقاومت در راستای گردشگری تعالی‌بخش را سیاست جدید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دانست و تاکید کرد: قصد داریم در این وزارتخانه جریانی را پایه‌گذاری کنیم تا مردم بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی به ورود گردشگران به کشورمان اشاره و با تاکید براینکه بسیاری از گردشگران پس از ورود به خاک ایران با تصاویر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب عکس یادگاری می‌گیرند، افزود: گردشگران مختلف ایران را با رهبران انقلاب می‌شناسند لذا این هویت ایران است.

مدیرکل گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دست به ظرفیت مهم گردشگردی جنگ در دنیا اشاره و عنوان کرد: در کشور‌های مختلف یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری نماد‌های جنگ است که ما در این حوزه باید از ظرفیت دفاع مقدس که طی سال‌ها در قالب راهیان نور صورت گرفته که اقدامات بسیار خوبی بوده بهره‌گیری کنیم چراکه در دنیا شبکه‌های گردشگری جنگ مختلفی وجود دارد که می‌توانیم از ظرفیت‌ها آن‌ها استفاده کنیم تا بتوانیم تور‌هایی را در این قالب تعریف کنیم.

امیریان: رویکرد راهیان نور اعزام حداکثری زائر است/ فاطمی: از گردشگری دینی غفلت شده است

فاطمی به تشریح ابعاد انواع فعالیت‌های گردشگری پرداخت و در ادامه به طبیعت‌گردی و بوم گردی اشاره و با بیان اینکه به گردشگری‌تعالی بخش و نهضت مقاومت کم توجهی شده است، خاطرنشان کرد: گردشگری تعالی‌بخش یکی از رویکرد‌های گردشگری است که می‌تواند با توجه به مزار شهدای گمنام، گلزار‌های شهدا و موزه‌ها و اماکن مرتبط با دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کنار گردشگری شهری مورد توجه قرار گیرد.

وی اهتمام به تربیت راهنما‌های تخصصی در زمینه گردشگری تعالی‌بخش را ضروری دانست و عنوان کرد: راهنمایان تخصصی گردشگری تعالی‌بخش نیازمند آموزش هستند چراکه راهنما باید بتواند به درستی موضوعات مرتبط را درک و فهم کرده باشد تا بتواند برای گردشگر جاذبه ایجاد کند. آموزش و تبادل تجربیات دنیا در این زمینه می‌تواند موثر باشد لذا باید توان علمی‌مان را در زمینه گردشگری دفاع مقدس بالا ببریم و تجارب دنیا را بومی‌سازی کنیم.

مدیرکل گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دست به ضرورت همکاری شهرداری‌ها در ایجاد گردشگرری تعالی‌بخش اشاره و تاکید کرد: ما در گذشته در زمینه گردشگری دینی چالش‌های متعددی داشته‌ایم، اما هرقدر جلو رفتیم این چالش‌ها رفع شده است. امسال ۲ هزارنفر از کشور‌های اروپایی برای دیدن مراسم عاشورا و تاسوعا به ایران آمدند و این افراد به مبلغ‌های فرهنگ دینی تبدیل شده‌اند که این تجربه در بحث دفاع مقدس و انقلاب اسلامی قابل انقال است.

فاطمی: از گردشگری دینی غفلت شده است
در ادامه، سرهنگ «مهدی امیریان» دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت بر راهیان نور را وظیفه این ستاد معرفی کرد و با تاکید براینکه راهیان نور بزرگترین عملیات فرهنگی در کشور است، افزود: سطح فعالیت راهیان نور خارج از نیرو‌های مسلح است و دولت و سایر دستگاه‌ها در گیر آن شده‌اند.

وی به ژانر‌های جنگ و ضدجنگ در عرصه هنر و سینما اشاره و با بیان اینکه ما به ژانر سومی به عنوان دفاع معتقدیم که فقط متعلق به ایران اسلامی است که پدیده‌ی جدیدی برای ارائه و مطالعه است، گفت: نگاه ما در راهیان نور معطوف به جنگ و ضد جنگ نیست بلکه مسئله دفاع را مهم می‌دانیم و در عملیات راهیان نور نیز به این مسئله تاکید داریم.

امیریان: رویکرد راهیان نور اعزام حداکثری زائر است/ فاطمی: از گردشگری دینی غفلت شده است

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با بیان اینکه در موضوع دفاع مقدس به موضوعات معنوی و اعتقادی اشاره بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: معتقدیم دفاع مقدس دو بُعد ایثار و عقلانیت دارد که در دستگاه محاسباتی دفاع مقدس وجود داشته است، اما بخش‌هایی از آن کمتر مورد توجه بوده است که در بسته‌های فرهنگی ما باید وزن بیشتری داشته باشد چراکه در دفاع مقدس موضوع طراحی و تفکر وجود داشته است لذا این موضوع برای کسانی که می‌خواهند در قالب گردشگری تعالی‌بخش فعالیت داشته باشند باید مورد توجه باشد.

امیریان از «شهید حسن باقری» به عنوان یک طراح و ایده‌پرداز مهم در دوران دفاع مقدس یاد کرد و با اشاره به طرح جدیدی که در فضای راهیان نور دنبال خواهد شد، گفت: ما در مناطق مختلف راهیان نور ۵۹ یادمان ثبت شده داریم که در رویکرد فرهنگی جدید سعی داریم در هر یادمان یک بعُد از دفاع مقدس را مورد تاکید قرار دهیم که به عنوان نمونه در یادمان شهید باقری بعُد مدیریت جنگ را مورد تاکید قرار خواهیم داد و یا در پادگان دوکوهه بحث سبک زندگی را توجه خواهیم کرد.

وی به ظرفیت شهر‌های کشورمان در موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: راویانی که در راهیان نور تحت آموزش قرار می‌گیرند از اقشار مختلفی می‌باشند که تجربه حضور در دفاع مقدس را داشته‌اند و در ادامه این مسیر افراد جوانی نیز وجود دارند که سن آن‌ها اجازه حضور و درک دوران دفاع مقدس را نمی‌دهد، اما این گروه‌ها پژوهشگر و محقق دفاع مقدس می‌باشند که در این زمینه مورد آموزش قرار گرفته‌اند.

امیریان: رویکرد راهیان نور اعزام حداکثری زائر است/ فاطمی: از گردشگری دینی غفلت شده است

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور تولید محتوا برای زائرین و سیر محتوایی برای یادمان‌ها را رویکرد این ستاد دانست و افزود: معتقدیم هر یادمان دفاع مقدس دارای وزن محتوایی است که باید تعریف شود، و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموند: «دفاع مقدس تابلوی بزرگی است که باید جزئیات آن دیده شود»؛ ما معتقدیم هر یادمان دارای یک وزن محتوایی است که باید نقش آن در جنگ مشخص و تبیین شود لذا بسته مفاهیم جهت تعریف نقش هر یادمان در دفاع مقدس آماده می‌شود.

امیریان از فعالیت ۱۱ قرارگاه و کمیته مختلف در ستاد مرکزی راهیان نور خبر داد و خاطرنشان کرد: کمیته بین‌الملل یکی از کمیته‌های فعال ستاد مرکزی راهیان نور است که در بخش بین‌الملل فعالیت دارد و ما در این بخش سالانه میزبان گروه‌هایی مختلفی هستیم که نمونه آن‌ها بچه‌های حشدالشعبی عراق است. نگاه ما در راهیان نور اعزام حداکثری است و تلاش می‌کنیم عموم مردم را به یادمان‌ها و مزار شهدای دفاع مقدس سوق دهیم؛ لذا در این مسیر خلق زائر یکی از سیاست‌های اصلی ستاد مرکزی راهیان نور است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار