یادداشت/ رسول حسنی

«فیلم کوتاه» فرصتی برای کادرسازی در جبهه فرهنگی

«فیلم کوتاه» رسانه‌ای فراگیر اما مغفول مانده در ایران است که در صورت بها دادن به آن می‌توان فیلمسازان جوان و مستعدی را برای حضور مستمر و موثر در جبهه فرهنگی تربیت کرد.
کد خبر: ۵۵۱۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۲ - 24October 2022

«فیلم کوتاه» فرصتی برای کادرسازی در جبهه فرهنگیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است، جشنواره‌ای که تا به امروز فیلمسازان مستعد و متعددی را به سینمای بلند و پر افت و خیز ایران معرفی کرده است.

هر چند که بسیاری از اصحاب فرهنگ و هنر معتقد هستند که فیلم کوتاه خود رسانه‌ای مستقل از فیلم کوتاه است و این بدان معنا نیست که فیلم کوتاه پل رسیدن به فیلم بلند است اما در عمل و واقعیت امر شاهد هستیم که فیلم کوتاه عرصه آزمون و خطا برای رسیدن به زبان و بیانی سینمایی کارگردانانی است که می‌خواهند فیلم بلند بسازند. در سینمایی ایران تقریبا هیچ فیلمسازی را سراغ نداریم که فیلم کوتاه را به عنوان یک مدیوم منحصر تلقی کرده باشد و به سراغ فیلم بلند نرفته باشد.

قرار نیست در این نوشتار به نقد این مطلب بپردازیم و این اتفاق را مورد بررسی قرار دهیم بلکه قصد این است تا از این رهگذر به این نکته برسیم که حرکت فیبمسازان فیلم کوتاه به سمت فیلم بلند فرصتی را ایجاد کرده تا مدیران فرهنگی همتی به خرج دهند و با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای سنمای آتی ایران کادرسازی کنند و جبهه فرهنگی را برای حضور هنرمندان انقلابی آماده کنند.

بدون کادرسازی و تجیهز جبهه فرهنگی به تسلیحات به روز فرهنگی نمی‌توان در جنگ نرم دشمن توفیقی حاصل کرد. هر چند در میان کارگردان جوانی که تازه مشق فیلمسازی می‌کنند، آثاری با مضامین راهبردی همچون دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت دیده می‌شود اما این تعداد به هیچ عنوان امیدوار کننده نیست.

با توجه به هزینه سنگین تولید فیلم کوتاه و توان مالی محدود فیلمسازان طبیعی است که آثاری با مضامین و موضوعاتی که اشاره شد اندک باشد بخصوص که همین تعداد اندک نیز بعضا با هزینه شخصی کارگردانان ساخته می‌شود، آثاری که اغلب تنها در جشنواره‌ها اکران می‌شوند و ابدا بازگشت سرمایه برای آن وجود ندارد.

در این جاست که مدیران فرهنگی باید حضوری جدی در عرصه فیلم کوتاه داشته باشند و با حمایت از آثار استراتژیک برای آینده سینمای ایران کادرسازی کنند. آینده سینمای ایران از هم اکنون پایه‌ریزی می‌شود و تغییر حرکت غلطی که در سینمای ایران مشاهده می‌شود از هم اکنون و تربیت نسل تازه کارگردانان اتفاق می‌خواهد افتاد.

سینمای ایران چه به لحاظ سرمایه‌های مادی و چه مادی فقیر نیست، باید دید مدیران فرهنگی تا چه میزان نسبت به حفظ این سرمایه‎ها و شکوفا کردن استعدادها حساسیت به خرج می‌دهند و آینده سینمای ایران برای آنها مهم است.  

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها