جبلی:

روایتگری و حضور راوی در کنار فرماندهان، الگوی خوبی برای مدیریت کشور است

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: اگر نظارت‌ها و روایتگری‌هایی که در زمان دفاع مقدس در رفتار و گفتار و تصمیمات فرماندهان جنگ وجود داشته و علاوه بر ثبت لحظات و وقایع باعث بالا رفتن دقت تصمیم‌گیری در رده‌های مختلف می‌شده، در مدیریت کلان و ارشد کشورمان الگو و قابل استفاده است.
کد خبر: ۵۵۲۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۶ - 27October 2022

روایتگری و حضور راوی در کنار فرماندهان الگوی خوبی برای مدیریت کشور استبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پیمان جبلی ریاست سازمان صداوسیما به همراه جمعی از معاونان و مدیران این سازمان در بازدید از مخزن اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، هشت سال دفاع مقدس را ذخیره پایان‌ناپذیری برای رشد و تعالی انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار داشت: درخت تنومندی که مقام معظم رهبری در بیانات خود در توصیف انقلاب اسلامی از آن نام بردند، این درخت تنومند حتماً بر روی دوش دفاع مقدس و ارزش‌های دفاع مقدس شکل و قوام گرفته است و هشت سال دفاع مقدس، واقعاً ذخیره پایان‌ناپذیری برای رشد و تعالی انقلاب اسلامی از زمینه‌های مختلف و در جنبه‌های مختلف است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها و دستاورد‌ها و استفاده‌های بسیار خوبی که می‌شود از دفاع مقدس کرد، ابتکارات و اقدامات هوشمندانه‌ای است که در دوران دفاع مقدس برای حفاظت و صیانت از تاریخ دفاع مقدس در نسل‌های آتی انجام شد، افزود: این ابتکار و خلاقیت که مبدع و خالقش جوانانی بودند که جنگ و دفاع مقدس را رهبری و فرماندهی و هدایت کردند، فرماندهان رشید و شهید دفاع مقدس که با وجود سن و سال کم و در شرایط کم‌تجربگی و حتی بی‌تجربگی حضور در یک چنین عرصه‌هایی، این ابتکارات و خلاقیت‌ها و ابداعات ارزشمند را از خودشان بروز دادند به نظر می‌رسد که یکی از جنبه‌ها و ابعاد کمتر دیده‌شده دفاع مقدس است.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نتیجه صد‌ها هزار ساعت فعالیت مجاهدانه و دیده نشده راویان دفاع مقدس است، اظهار کرد: حضور راویان در کنار فرماندهان از همان افتخارات و خلاقیت‌ها و ابداعات فرماندهان رشید دفاع مقدس بوده است که علاوه بر ثبت رویداد‌های این هشت سال، منبع بسیار خوبی را برای تحریف دفاع مقدس و بهره‌مندی از ارزش‌های نه‌فقط انقلابی و اعتقادی بلکه ارزش‌های حتی مدیریتی و ابتکارات و خلاقیت‌های اجرایی که در دفاع مقدس ما شاهد آن بودیم که رقم خورده، فراهم آورده است.

روایتگری و حضور راوی در کنار فرماندهان الگوی بسیار خوبی برای مدیریت کشور است

وی ضمن بیان اینکه این روایتگری اگرچه خودش توانسته است تاریخ دفاع مقدس را حفظ و صیانت کند و این چرخه تاریخی را تکمیل کند، در عین حال تاکید کرد: روایتگری و حضور راوی در کنار فرماندهان الگوی بسیار خوبی برای مدیریت کشور است. به نظر می‌رسد اگر چنین نظارت‌ها و روایتگری‌هایی که در زمان دفاع مقدس در رفتار و گفتار و تصمیمات فرماندهان جنگ در آن زمان وجود داشته و علاوه بر ثبت لحظات و وقایع باعث بالا رفتن دقت تصمیم‌گیری در رده‌های مختلف می‌شده، ما در الگو‌های مدیریتی کلان و ارشد کشورمان بتوانیم بهره بگیریم و آن را مشابه‌سازی کنیم تا تصمیمات، اقدامات و سیاست‌گذاری‌های مقامات ارشد کشور در ذیل نگاه نافذ و ثابت ثبت وقایع قرار بگیرد حتماً می‌تواند بخشی از دستاورد‌هایی که ما در دفاع مقدس شاهد آن بودیم به لایه‌های مدیریتی کشور هم منتقل کند.

از این اقیانوس بزرگ دفاع مقدس حتی به‌اندازه یک قطره هم یک برداشت نکرده‌ایم

جبلی با بیان این که به اعتقاده بنده ما از این اقیانوس بزرگ هنوز حتی به‌اندازه یک قطره هم یک برداشت نکرده‌ایم، متذکر شد: وظیفه ما به‌عنوان رسانه ملی بسیار سنگین است، چراکه با تلاش و مجاهدت و خون این راویان این تاریخ حفظ شده و شکل گرفته و مستند شده است و از این سو با تلاش‌های عزیزانی که در این مرکز تحت مدیریت بسیار عالی و جهادی برادر عزیزم سردار نائینی فعالیت می‌:نند، در طول این سال‌ها تکمیل شده و این فراوری بر روی این اطلاعات و روایت‌ها شکل گرفته است. اینک وظیفه ما به‌عنوان رسانه ملی است تا بتوانیم این اقیانوس عظیم را خوب بیان و تبیین کنیم و به‌عنوان مرجع مستند و دقیق برنامه‌سازی از آن استفاده نماییم.

وی افزود: آن چیزی که ما به‌شدت در جهاد تبیین برای منتقل کردن ارزش‌های دفاع مقدس به نسل‌های بعدی به آن نیاز داریم، به‌ویژه این روز‌ها به‌شدت محتاج به نقل‌وانتقال این ارزش‌ها بین نسل‌های مختلف هستیم.

حفظ تاریخ انقلاب اسلامی در مقطع دفاع مقدس

رئیس سازمان صداوسیما تاکید کرد: به اعتقاد بنده مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس یک اقدام بسیار اساسی، جدی، بنیادین و ارزشمند را دارد؛ حفظ تاریخ انقلاب اسلامی در مقطع دفاع مقدس انجام داده است، وظیفه ما رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی را بسیار سنگین کرده است، امیدوارم ان‌شاءالله ما و همکارانمان توفیق داشته باشیم در رسانه ملی از این گنجینه ارزشمند و پایان‌ناپذیر به‌خوبی استفاده کنیم.

در ادامه جبلی اسناد موجود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را منبع مناسبی برای تامین محتوای برنامه سازان و خبرنگاران تحلیلی برشمرد و اظهار کرد: هم شکل اسناد و هم قالب‌های اسنادی که در اینجا حفظ و فرآوری شده است در قالب مکتوب، صوتی، حتی تصویری و بعد تجمیع همه این‌ها در کنار همدیگر در قالب کتاب‌های روایتگری که صد‌ها مجلد از آن تا به حال منتشر شده است، بیشترین حجم و زمینه را برای کار مستندسازی در سازمان صداوسیما در قالب‌های مختلف که ساده‌ترین آن مستندسازی است مهیا کرده است.

وی اظهار کرد: این قالب کار‌های مستندسازی نه‌تن‌ها جلوی تحریف وقایع دفاع مقدس را خواهد گرفت علاوه بر آن می‌تواند روش‌ها، تدابیر و تصمیمات هوشمندانه مدیریتی در مدیریت را برای نسل‌های بعد و برای نسل مدیریتی کشور انتقال بدهد.

هر دفتر راوی؛ الهام‌بخش ساخت یک کار نمایشی جذاب و ارزشمند

رئیس سازمان صداوسیما متذکر شد: علاوه بر کار مستندسازی می‌تواند در قالب برنامه‌های مختلف دراماتیزه شده و سرگرمی و نمایش به‌شدت مورد استفاده قرار بگیرد. به نظر من هر دفتر راوی خودش می‌تواند الهام‌بخش ساخت یک کار نمایشی جذاب و ارزشمند باشد.

وی با بیان اینکه با این حجم عظیم میراثی که به ما رسیده است تا قرن‌ها دستمان از ساخت برنامه مختلف در قالب‌های مستند، گزارش‌های خبری، برنامه‌های نمایشی، مجموعه‌های تلویزیونی و حتی کار‌های صوتی همانند تهیه کتاب‌های گویا باز است، گفت: ما این حجم از داده‌ها را به خوبی می‌توانیم در همه قالب‌ها و داده‌ها استفاده کنیم. امیدواریم که اولاً همکاران ما قدر این ذخیره را بدانند و ثانیاً با استفاده از خلاقیت‌ها و ابتکارات بتوانیم به بهترین نحو در راستای جهاد تبیین از آن استفاده کنیم.

در‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بر روی همه پژوهشگران و مستندسازان باز است

در ادامه سردار دکتر علی‌محمد نائینی با اشاره به اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دارای سه گنجینه بی‌بدیل است، اظهار کرد: منابع اسنادی، تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ و آثار پژوهشی سه گنجینه‌ای هستند که در اختیار این مرکز می‌باشند. این سه مجموعه مکمل هم هستند.

وی تأکید کرد: روایت‌هایی که در اسناد مرکز اسناد و تحقیقات جنگ تولید شده به عنوان آثار پژوهشی برآیند روایت فرماندهان، روایت راویان و اسناد منحصر به‌فرد در این مرکز است.

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درباره تعامل این مرکز با فیلم‌سازان و مستندسازان و پژوهشگران اظهار کرد: در این چند سال بار‌ها اعلام کرده‌ایم که این مرکز آمادگی کامل دارد و درهایش بر روی همه پژوهشگران، محققان و مستندسازان و هرکسی که قصد تولید اثری را دارد باز است و در این مدت با آثار که تولید شده این مهم عملاً نشان داده شده است.

وی بیان کرد: زمانی موفق هستیم که از این ثروت ملی خروجی گرفته شود و ما بتوانیم به تولید آثار مؤثر در ابعاد مختلف کمک کنیم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار