حجت‌الاسلام فخرزاده:

«تاریخ شفاهی» ابعاد بیشتری از وقایع را روشن می‌کند

حجت‌الاسلام فخرزاده گفت: در تاریخ شفاهی افراد مختلف نگاه‌های مختلف دارند لذا ابعاد مختلف در تاریخ شفاهی دیده می‌شود، اما ضعف تاریخ شفاهی این است که امکان تحریفات وجود دارد.
کد خبر: ۵۵۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶ - 12November 2022

«تاریخ شفاهی» ابعاد بیشتری از وقایع را روشن می‌کندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «فخرزاده» در دوره آموزشی شهید «عبدالله میثمی» با موضوع «تاریخ شفاهی» مورخ چهارشنبه ۲۷ مهر اظهار داشت: علم تاریخ کلیه حوادث و وقایعی است که در مورد انسان اتفاق افتاده است و موثر در جامعه بوده و جریانی در جامعه ایجاد کرده است و این دانشی برای ما ایجاد می‌کند که برای آینده مفید است.

حجت‌الاسلام فخرزاده گفت: مسئولین برنامه‌ریز برای جامعه باید اول جامعه را خوب بشناسند. اگر شما نسبت به وضعیت ایران اطلاعات کافی نداشته باشید برنامه‌های جا‌های دیگر را بیاورید در ایران اجرا کنید معلوم نیست نتیجه بدهد که خیلی از این برنامه‌ها اجرا شد و نتیجه نداد. اینجا برای این تشخیص باید گذشته ایران را بدانیم که در این راستا سند‌های روزمره که نوشته می‌شود یک منبع مهم تاریخی است.

وی افزود: انقلابیون ما در جریان مبارزه چیزی را ثبت نمی‌کردند و حتی اسامی را هم اسم مستعار می‌گذاشتند اینجا تاریخ شفاهی به داد ما می‌رسد تا بتوانیم تاریخ را داشته باشیم امتیازات تاریخ شفاهی زیاد است همین الان اسناد هشت سال دفاع مقدس یا حتی اسناد زمان پهلوی هم در اختیار ما نیست و یک پژوهشگر نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند. اینجا تاریخ شفاهی به ما کمک می‌کند ما به راحتی با افرادی که در آن زمان بودند ارتباط بگیریم و این کار به راحتی صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام فخرزاده بیان کرد: در گذشته تغییر و تحولات خیلی کند بود، ولی الان بعد از ۳۰ سال حرف‌های نسل قبل را نمی‌فهمند و ما اینجا سرعت لازم داریم و تاریخ شفاهی سرعت و دسترسی خوبی دارد. اسناد مکتوب از درون انسان‌ها و نیت‌ها و انگیزه‌ها صحبت نمی‌کند، ولی تاریخ شفاهی همه این‌ها را بیان می‌کند مثلاً ما از اسناد نمی‌توانیم بفهمیم چه چیزی بود که این گونه افراد در دفاع مقدس جانفشانی می‌کردند و اینگونه با عشق به جبهه می‌رفتند.

وی ادامه داد: در تاریخ شفاهی افراد مختلف نگاه‌های مختلف دارند لذا ابعاد مختلف در تاریخ شفاهی دیده می‌شود، اما ضعف تاریخ شفاهی این است که امکان تحریفات وجود دارد مثلاً حافظه فرد ضعیف است و خیلی کلی می‌گویند ممکن است زاویه دید وی اشتباه بوده باشد وقتی ما در قالب تاریخ حرف می‌زنیم، اجازه کم و زیاد کردن نداریم در تاریخ شفاهی اول باید موضوع مشخص شود و به صورت جزئی به چه کسی است و کجای تاریخ زندگی او را می‌خواهیم بیان کنیم و اولویت‌بندی هم باید بکنیم که از چه کسی باید خاطره را بگیریم زمان و مکان و خود حادثه در تاریخ شفاهی باید مشخص باشد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار