نویسنده دفاع مقدس مطرح کرد؛

حمایت از نویسندگان دفاع مقدس بسترساز تولید آثار فاخر ادبی

«عرفانیان» گفت: دستگاه‌های فرهنگی و متولیان امر باید از هر جهت نویسندگان دفاع مقدس را حمایت کنند تا عرصه برای تولید آثار فاخر فراهم شود.
کد خبر: ۵۵۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸ - 31October 2022

«مریم عرفانیان نوروززاده» نویسنده دفاع مقدس در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، اظهار داشت: از ۱۰ سالگی نوشتن را شروع کردم و اولین داستان‌هایم با عنوان «شفایافتگان» در سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۷۹در مجله بین‌المللی زائر به چاپ می‌رسید و اولین کتابم نیز با عنوان «پاییز آن سال‌ها» که مجموعه داستان‌های کوتاه دفاع مقدس بود، در سال ۱۳۸۵ به چاپ رسید.

وی افزود: هر زندگی که بخشی از آن مرتبط با تاریخ تأثیرگذار یک کشور باشد، اعم از روزهای قبل از انقلاب و مبارزه با رژیم شاهنشاهی، دوران دفاع مقدس و حتی زندگی مدافعان حرم که بستری از حوادث پرفراز و نشیب آن مقطع را بیان کند می‌توانیم به‌عنوان تاریخ شفاهی از آن یاد کنیم.

این نویسنده دفاع مقدس با بیان اینکه جنگ و حوادث مربوط به آن، همواره زندگی معمول را به چالش می‌کشد، گفت: این رخدادها باعث می‌شود در مقطعی از زمان، اتفاقاتی رقم بخورد که تجربه آن در مقاطع دیگر ناممکن است.

عرفانیان ادامه داد: فراز و نشیب و ماجراهای مختلفی که در این مقطع در زندگی ایثارگران، جانبازان و خانواده شهداست، منبع خوبی برای نویسنده نکته‌بین و خوش‌ذوق محسوب می‌شود چراکه می‌تواند دستمایه نوشتن خاطره، داستان، رمان و تاریخ شفاهی باشد همانطور که کتاب‌هایی مثل جنگ و صلح، رمان مشهور تولستوی نویسنده بزرگ روس، یکی از معتبرترین منابع تحقیق و بررسی در تاریخ سیاسی و اجتماعی سده نوزدهم روسیه است و به شرح مقاومت روس‌ها در برابر حمله ارتش فرانسه به رهبری ناپلئون بناپارت می‌پردازد و دربرگیرنده حوادث تاریخی بسیاری است.

وی ابراز داشت: هر یک از نویسندگان نیز می‌توانند با نوشتن خاطرات دوران دفاع مقدس کتاب‌های ماندگاری از حوادث هشت سال مقاومت مردم ایران اسلامی در آن دوران پرافتخار را خلق کنند تا در ادبیات جهان ماندگار شود.

این نویسنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه ۵۵ عنوان کتاب را در کارنامه نویسندگی خود دارد، گفت: سه عنوان کتاب توسط انتشارات‌های سوره مهر، به نشر و خط مقدم در دست چاپ است و چهار عنوان نیز در مرحله نگارش قرار دارد.

عرفانیان تصریح کرد: وقتی گفته می‌شود که هزاران عنوان کتاب درباره دفاع مقدس نوشته‌ایم، بعضی تصویر می‌کنند که این تعداد بسیاراست اما باید گفت که اتفاقا کم است چراکه جنگ یکی از مقاطع حساس تاریخ برای همه ملت‌هاست و بررسی این حادثه مهم، اعم از پیروزی‌ها و عدم‌ فتح‌ها سرشار از درس است.

وی بیان داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آثار تولیدی در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف، خصوصا در حوزه فیلم و کتاب که به دفاع مقدس پرداخته، آثار پر مخاطبی هست.

این نویسنده دفاع مقدس خطاب به دستگاه‌های فرهنگی متولی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: انتظار نویسندگان دفاع مقدس این است که کتاب‌هایی که با زحمت چندین ساله به رشته تحریر در آمده تبلیغ و توزیع مناسبی داشته باشند و سازمان‌ها و متولیان امر با برگزاری مسابقات کتابخوانی و معرفی کتاب‌ها در رسانه‌ها به‌صورت پادکست، ایموشن و فیلم قهرمانان دوران دفاع مقدس را به مخاطبان معرفی کنند.

عرفانیان خاطرنشان کرد: همچنین با این اقدامات، بستر مناسبی برای ایثارگران و والدین و همسر شهدا فراهم می‌شود تا ناگفته‌ها و خاطرات بسیاری که در سینه دارند و حقیقت آنچه که در میدان نبرد گذشته است را بیان کنند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی، دفاع مقدس را گنجی بی‌پایان می‌دانند که می‌تواند تاریخ ایران اسلامی را تغذیه کند، گفت: معظم له به‌صورت جدی بر ثبت روایت‌ها و خاطرات مربوط به دفاع مقدس تأکید دارند.

این نویسنده دفاع مقدس ابراز داشت: فرمانده معظم کل قوا همواره از خوانندگان و حامیان جدی کُتب دفاع مقدس بوده‌اند و نویسندگان این حوزه را تشویق می‌کردند لذا باید با استخراج گنجِ جنگ و ارائه آن به بهترین شکل ممکن برای مخاطبان، بستر مناسبی جهت مطالعه علاقه‌مندان فراهم و متولیان امر نیز باید از هر جهت نویسندگان را حمایت کرده تا عرصه برای تولید آثار فاخر فراهم شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها