تسلیحات انگلیس تهدیدی برای حقوق بشر در جهان

نگاهی به مدارک و شواهد نشان می‌دهد که تسلیحات انگلیس تهدیدی عمده برای حقوق بشر در جهان به شمار می‌رود.
کد خبر: ۵۵۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ - 06November 2022

تسلیحات انگلیس تهدیدی برای حقوق بشر در جهان

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، موضوع تسلیحات انگلیس و نقش آن‌ها در درگیری‌های مختلف در سراسر جهان همواره مطرح بوده و نهاد‌های بسیاری تاکنون این امر را به چالش کشیده‌اند.

با این وجود به نظر می‌رسد که این امر از اهمیت چندانی برای سیاست‌گذاران انگلیس برخوردار نبوده و جریان تسیلحات این کشور به ناقضان حقوق بشر در جهان ادامه دارد.
بی توجهی مقامات انگلیس به موضوع نقض حقوق بشر

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ سال کنترل که شامل تعهدات مبنی بر عدم تشدید درگیری، تأثیر نامطلوب بر ثبات منطقه‌ای یا کمک به نقض حقوق بشر یا قوانین بین‌المللی بشردوستانه است، وقوع جنگ یا درگیری تأثیر چندانی بر صادرات تسلیحات انگلیس نداشته یا ندارد.

به گزارش «greens.scot»، حتی در جایی که نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه مستند شده، انگلیس در جنگ‌ها شرکت کرده، سلاح‌ها را به متحدان و شرکای خود در این جنگ‌ها انتقال داده و به کشور‌های درگیر در جنگ‌ها تسلیحات می‌دهد؛ علاوه بر این پس از مشخص شدن تخلفات، لندن این کار را به خوبی ادامه داده است.

چنین صادراتی نمونه‌ای از سیاست صادرات تسلیحات انگلیس است و استثنایی برای آن وجود ندارد؛ صادرات سلاح به کشور‌های درگیر در جنگ که از جمله بزرگترین و قدیمیترین مشتریان تسلیحات این کشور هستند.

تجزیه و تحلیل ارقام دولت انگلیس توسط نمایندگان حزب سبز اسکاتلند نشان می‌دهد که این کشور از زمان نخست وزیری «بوریس جانسون» در جولای ۲۰۱۹، مجوز ۲.۸ میلیارد پوند تسلیحات به ناقضان حقوق بشر و رژیم‌های سرکوبگر را صادر کرده است.

دولت انگلیس در سال ۲۰۲۱ قوانین جدیدی را برای تجارت تسلیحات وضع کرد که نگرانی‌ها درباره نقض حقوق بشر در هنگام صدور تسلیحات را نادیده می‌گیرد.

«مارتین بوچر»، مشاور سیاست‌گذاری در مورد درگیری و تسلیحات آکسفام، در آن زمان هشدار داد که ضوابط صدور مجوز استراتژیک صادرات اصلاح شده همچنین می‌تواند چالش منتقدان را در دادگاه سخت‌تر کند.

وی تاکید کرد: این تغییرات مسئولیت و شفافیت را کاهش می‌دهد و منجر به تسلیحات بیشتر انگلیس در ارتکاب جنایات جنگی و سایر سوء استفاده‌ها می‌شود.

بر اساس برآوردی که توسط پروژه داده‌های مکان و رویداد درگیری‌های مسلحانه در ۱۲ آگوست انجام شد، نزدیک به ۲۴ هزار نفر که بسیاری از آن‌ها غیرنظامی هستند از زمان آغاز جنگ یمن تنها در عملیات هوایی جان باختند.

فروش تسلیحات انگلیس نقش بسیاری در ویرانی یمن داشته و غیرنظامیان بسیاری در نتیجه حملاتی که با استفاده از تسلیحات این کشور صورت گرفته، حان خود را از دست داده‌اند.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار