در نشست خبری رویداد ملی ستاپ عنوان شد؛

حل نظام مسائل آموزش و پرورش با کمک مردم

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان هم در این نشست گفت: نمی‌توان از ساختار رسمی برای حل مشکلات نظام مسائل در حوزه تعلیم و تربیت انتظاری داشت، اما بر اساس این رویداد می‌توانیم به مسائل این حوزه با نگاه نوآورانه نگریست.
کد خبر: ۵۵۴۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳ - 07November 2022

حل نظام مسائل آموزش و پرورش با کمک مردمبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «سید حسام‌الدین نور بخش» دبیر رویداد ملی ستاپ (سکوی تحول آموزش و پرورش) در نشست خبری برگزاری این رویداد با بیان اینکه رویداد به همت موسسه علمی رزمندگان اسلام و هلدینگ علم و فناوری پیشگامان بنیاد تعاون بسیج شکل گرفته است، اظهار داشت: موضوع سند تحول آموزش و پرورش شاید آن گونه که باید در شبکه آموزش کشور اجرایی نشده است البته چنانچه انتطار ما از آموزش تنها بر اساس این سند باشد، انتطار درستی نخواهد بود از این روی از سال گذشته که برگزاری این رویداد مطرح شد هدف آن جبهه سازی تحول خواه در حوزه تعلیم و تربیت تعیین شد.

نوربخش با اشاره به اینکه با برگزاری این رویداد به ۱۴ چالش کلیدی در قالب پنج محور راهبردی در آموزش و پرورش دست یافتیم، افزود: بر این اساس با اعلام برگزاری رویداد مورد اشاره ۱۵۰ طرح نوآورانه، ۹۰ ایده و ۶۰ محصول کسب و کار به دبیرخانه رویداد ارسال شد؛ طبق دفترچه طرح ستاپ ۲۳ تیم به سرمایه گذاری رسیدند که از این تعداد ۱۰ تیم در مراسم اختتامیه که ۱۹ آبان در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود به ارائه طرح می‌پردازند.

حسین تاریخی دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان هم در این نشست عنوان کرد: نمی‌توان از ساختار رسمی برای حل مشکلات نظام مسائل در حوزه تعلیم و تربیت انتظاری داشت، اما بر اساس این رویداد می‌توانیم به مسائل این حوزه با نگاه نوآورانه نگریست که می‌تواند برای ارائه راه حل‌های مناسب نتیجه بخش باشد.

وی افزود: استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند باعث شود تصمیم‌گیری‌های ما هوشمندانه صورت گیرد، زیرا چنانچه می‌خواهیم تصمیم‌گیری‌های درستی داشته باشیم باید بخشی از تصمیم گیری‌ها مبنی بر استفاده از این‌گونه ابزار‌ها باشد لذا این رویداد می‌تواند چشم انداز خوبی برای نظام تعلیم و تربیت داشته باشد.

یازرلو مدیر کل توسعه عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش نیز بیان داشت: عدالت آموزشی به معنای واقعی را نخواهیم داشت مگر اینکه از فناوری‌های نوین استفاده کنیم و از آن‌ها استفاده بهینه هم داشته باشیم؛ از این روی یکی از جلوه‌های مردمی سازی آموزش و پرورش می‌تواند برگزاری چنین رویدادی باشد.

وی با تاکید بر اینکه بحث تعلیم و تربیت نباید به صورت جزیره‌ای باشد، عنوان کرد: ۵۱ هزار کلاس‌چند پایه در کشور داریم اما زمانی که برای آموزش استفاده می‌شود کم است که با بهره مندی از فناوری می‌توانیم بهره وری آموزشی را افرایش دهیم.

عبدالعلی مدیر شبکه آموزش هم بیان داشت: اگر موضوع تعلیم و تربیت را چند وجهی بدانیم هر وجه آن هم‌فرصت و هم تهدید است به عنوان مثال نتایج کنکور دو دو سه سال اخیر نشان از نبود عدالت آموزشی در کشور است و این باعث شده تا رهبری عنوان کنند آن‌هایی که در مناطق برخوردار و کم برخوردار تحصیل می‌کنند باید از فرصت آموزشی برابر برخوردار باشند آما آیا امروز از این عدالت آموزشی در کشور برخورداریم؟

وی افزود: نقطه قوت ما بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ است و این یعنی باید برای این بچه‌ها برنامه آموزشی داشته باشیم؛ یکی از کار‌هایی که در رسانه ملی انجام می دهیم محتوایی در حال تولید شدن است که به دلیل محتوای بسیار خوب آن بهترین مدارس غیردولتی از ما در خواست کردند محتوا را برای آن‌ها ارائه دهیم. وی با بیان اینکه نمی‌دانیم این محتوای آموزشی به دست مدارس مناطق محروم هم می رسد یا خیر، گفت: از اوایل آذر مدرسه کنکور را دانش آموزان سه رشته ریاضی، تربیت و انسانی پخش خواهیم کرد که طی آن تمام محتوای آموزشی درسی رایگان در اختیار همه قرار می‌گیرد.

مدیر شبکه آموزش ادامه داد: چنانچه نگاهی که در بسیج برای کمک به رفع مشکلات وجود دارد در سایر بخش‌های مربوط به حوزه تعلیم و تربیت هم باشد، این‌نگاه می‌تواند کمک حال نظام تعلیم و تربیت کشور باشد.

فاطمی نژاد مدیر موسسه علمی رزمندگان اسلام نیز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بعد ابلاغ سند تحول گفتند که همه دستگاه‌ها باید به کمک نظام آموزشی کشور بشتابند، تصریح کرد: بسیج در حوزه‌های مختلف برای کمک به بخش‌های مختلف کشور طرفیت سازی می‌کند بر همین اساس موسسه علمی رزمندگان اسلام در چند سال اخیر تمام توان خود را برای اجرای سند تحول و کمک به آموزش و پرورش گذاشته است؛ در واقع تلاش می‌کنیم حل نظام مسائل آموزش و پرورش را با استفاده از مردم انجام دهیم که نمونه آن برگزاری رویداد ملی ستاپ است.

وی ادامه داد: مقدمات اجرای این رویداد از آذر سال گذشته آغاز شد که با اعلام برگزاری چنین رویدادی اقبال خوبی در جامعه از آن به عمل آمد.

مسئول موسسه علمی رزمندگان اسلام با بیان اینکه اگر ‌بتوانیم مسائل نظام آموزش و پرورش را با خلق ایده رفع کنیم، در حوزه آموزشی کشور با جهش مواجه خواهیم بود، اظهار داشت: مشکل امروز کشور معیشت و اقتصاد است به همین جهت چنانچه بخواهیم در رفع مشکلات این حوزه موفق عمل کنیم باید رویکرد دانش بنیانی داشته باشیم و این هم غیر از مسیر دانش آموزی که دانش بنیانی فکر کنند، راه دیگری نداریم.

منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هم در ادامه عنوان کرد: سند تحول آموزش و پرورش که مگا پروژه بود در محلس شورای اسلامی تصویب شد و این در حالی بود که تصویب آن یک‌سال و نیم زمان برد و خیلی هم تصویب و اجرایی شدن آن را ناشدنی می دانستند.

وی افزود: مهد کودک ها تا پیش از این در اختیار بهزیستی هم بود و این باعث شده بود برخی ها از مجوزهای صادره توسط بهزیستی سوء استفاده کنند به عنوان مثال بهایی ها از این موضوع سواستفاده کنند و فعالیت هایی را در این مهدها برای ترویج عقاید و نظرات خود انجام دهند اما با تصویب سند مورد اشاره اعطای مجوز فعالیت مهدکودک ها فقط در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.

رئيس کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر اینکه بسیج هر کجا رفته موفق عمل کرده، ادامه داد: در خصوص رتبه بندی معلم ها هم با تصویب سند فوق به پنج رتبه تقسیم می شوند و هر پنج سال معلمان باید یک رتبه کسب کنند که چنانچه نتوانند رتبه ای را بگیرند، رسته آموزشی را از دست می‌دهند.

وی ‌با انتقاد از انتخاب معلمان توسط سازمان سنجش گفت: هر چند با آزمونی که سازمان سنجش برگزار کرده بود عده کمی توانستند امتیازهای لازم برای استخدام را بگیرند اما ما با این ‌شیوه مخالف هستیم زیرا با تست زنی نمی توان معلم را شناخت بلکه شناخت آن مستلزم معیارهای دیگری است که باید با معیارهای آموزش و پرورش هم خوانی داشته باشد.

منادی با بیان اینکه هشت هزار شرکت دانش بنیان داریم که خروجی آنها ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده، اضافه کرد: سه هزار میلیارد تومان برای مدرسه ماندگار البرز اختصاص دادیم تا از این محل هزار و ۲۶۰ مدرسه شبانه روزی را تحت پوشش قرار دهند.

انتهای پیام/ ۲۳۱

نظر شما
پربیننده ها