مدیر هماهنگی امور شهرستان‌های اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌گو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

فعالیت دفاتر نمایندگی حفظ آثار دفاع مقدس در ۳۳ شهرستان/ برگزاری جلسات محوری با هدف افزایش انسجام درونی دفاتر نمایندگی حفظ آثار دفاع مقدس

سرگرد «نیازی» گفت: دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که متشکل از پیشکسوتان دفاع مقدس و جوانان آتش به اختیار است در ۳۳ شهرستان خراسان رضوی با تکیه به ظرفیت‌های محلی پیگیر مأموریت ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت هستند.
کد خبر: ۵۵۵۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸ - 10November 2022

سرگرد پاسدار «مجتبی نیازی» مدیر هماهنگی امور شهرستان‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفا‌ع‌پرس در مشهد اظهار داشت: دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها در سطح کشور به‌طور کامل راه‌اندازی نشده است؛ بر همین اساس خراسان رضوی جز معدود استان‌های پیشگام در این زمینه است.

وی افزود: در امور شهرستان‌ها در برخی از استان‌ها اقداماتی صورت گرفته اما به گستردگی اقدامی که در خراسان رضوی انجام شده، نیست.

نیازی در تشریح فعالیت دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها گفت: مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی بر اساس اشرافی که نسبت به ظرفیت شهرستان‌ها داشت با اتخاذ تدابیر و تصمیمات لازم اقدام به بهره‌برداری از این ظرفیت نمود تا مأموریت‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی به شکل خاص دنبال شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: از بین ۳۴ شهرستان استان تاکنون؛ ۳۳ شهرستان دارای دفاتر نمایندگی هستند و فقط شهرستان زبرخان به دلیل اینکه در تقسیمات کشوری از شهرستان نیشابور، جدا شده هنوز دارای دفتر نمایندگی نیست که این موضوع در آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

مدیر هماهنگی امور شهرستان‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی یادآور شد: مأموریت دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان‌ها از مأموریت‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مرکز استان جدا نیست و برنامه‌هایی که در مرکز استان مورد پیگیری قرار می‌گیرند در مقیاس شهرستانی به وسیله دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها دنبال می‌شوند.

وی تصریح کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها گسترش ساختار مصوب ندارد و دفاتر نمایندگی حفظ آثار دفاع مقدس به‌عنوان تشکلی مردم‌نهاد توسط پیشکسوتان دفاع مقدس و جوانان آتش به اختیار با تکیه به ظرفیت‌های محلی راه‌اندازی شده است که دبیری جلسات شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها بر عهده مسئولین این دفاتر است و ریاست آن را فرمانداران عهده‌دار هستند که بحمدالله طی سه سال اخیر در استان عملکرد این شورا بازخورد خوبی داشته‌ است.

نیازی ابراز داشت: کلیه مسئولین دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها از جایگاه اجتماعی مردمی و شناخته شده در بین مسئولین محلی برخوردار هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی از مرحله تأسیس دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سطح شهرستان‌ها عبور کرده است، یادآور شد: مدیریت استان در گام بعدی، به دنبال فعال‌سازی این دفاتر در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس است. برای تحقق این مهم، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی طی ابلاغ برنامه سال ویژه شهرستان‌ها، ۲۲ عنوان برنامه را برای مدیریت هماهنگی شهرستان‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در نظر گرفتند.

مدیر هماهنگی امور شهرستان‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه در شهرستان‌ها موضوعات مورد پیگیری در حوزه دفاع مقدس متنوع هستند، بیان داشت: برخی از برنامه‌ها مورد استقبال یک یا چند شهرستان واقع می‌شود اما ممکن است همان موضوع برای شهرستان‌های دیگر زمینه اجرایی شدن نداشته باشد و مدیران شهرستان‌ها موارد دیگری را پیگیری کنند. به‌عنوان مثال در شهرستان باخرز کتاب آمارنامه شهدا، ایثارگران و آزادگان این شهرستان توسط دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این شهرستان گردآوری و تدوین شده است که چنین اثری در کل استان بی‌‌نظیر است و یا در شهرستان جوین؛ برادر سردار شهید حسنعلی شمس‌آبادی که مسئول دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این شهرستان است خانه این فرمانده شهید جبهه مقاومت را با جمع‌آوری آثار مربوط به دفاع مقدس منطقه به مرکز فرهنگی دفاع مقدس شهرستان جوین تبدیل کرده به طوری که نه تنها بازدیدکنندگانی در همه سطوح از استان خراسان رضوی و حتی کل کشور دارد بلکه گردشگران خارجی از این موزه بازدید می‌کنند. در شهرستان گناباد نیز مدیر دفتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پیگیر احداث پردیس معراج شهدای کشور است.

این مسئول در خصوص نحوه حمایت دستگاه‌ها و ساختارها از فعالیت‌های حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها گفت: به دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان توصیه شده که از ظرفیت دستگاه‌ها و ادارات مختلف در راستای اجرای مأموریت‌های محوله استفاده کنند اما این حمایت‌ها در مناطق و شهرستان‌ها یکسان نیستند و میزان همکاری‌ها متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در طول سال به‌صورت نوبه‌ای در شهرستان‌ها حضور پیدا کرده و به‌صورت مستقیم در جریان فعالیت‌های دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: پس از این بازدیدها، به منظور ارتقای هماهنگی‌ها، افزایش انسجام درونی و انتقال تجارب نشست‌های محوری ویژه شهرستان‌هایی که قرابت‌های قومی و منطقه‌ای دارند در حال برگزاری است که استان خراسان رضوی به دلیل برخورداری از قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف و نزدیک به هم، به هشت محور تقسیم شده است.

نیازی در پایان درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه یادمان‌های شهدای گمنام در سطح استان گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته تا پایان سال جاری احکام هیئت امنای یادمان‌های شهدای گمنام استان صادر می‌شوند و این یادمان‌ها از طریق رسانه‌های جمعی و فضای مجازی به عموم مردم معرفی شوند. از بین ۱۱۷ یادمان شهیدان گمنام در سطح استان ۷۵ مورد تکمیل شده است، ۳۳ مورد در حال ساخت است و ۹ مورد هنوز اقدامی صورت نگرفته که سعی داریم با استفاده از منابع محلی و کمک خیرین این یادمان‌ها تا پایان امسال به بهره‌برداری برسند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار