معمای قفقاز

معادلات امنیتی در حوزه شمال غرب ایران و در منطقه قفقاز جنوبی هر روز رنگ بوی پیچیده‌تر و آشفته‌تری به خود می‌گیرد؛ معادلاتی که پس از درگیری‌های متعدد از جنگ ۴۴ روزه ۲۰۲۰ تا درگیری‌های شهریور۱۴۰۱، بدون هرگونه ثبات امنیتی و صلح دائمی همراه بوده است.
کد خبر: ۵۵۵۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲ - 14November 2022

معمای قفقاز

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، پس از برگزاری اجلاس سوچی با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و سفر پاشینیان به تهران و دیدار با حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، امیدواری برای احیای صلح در این منطقه پرآشوب شمال غرب ایران افزایش یافت، اما اظهارات الهام علی اف رئیس‌جمهوری آذربایجان درباره رزمایش‌های ارتش و سپاه پاسداران و سخنان اخیر وی در اجلاس کشور‌های ترک زبان، و درگیری‌های تازه مرزی باکو- ایروان بار دیگر نشان داد که تنش در این منطقه هنوز در زیر خاکستر توافق نیمه شب ۹ نوامبر۲۰۲۰ باقی مانده است.

کلان رویدادها، بسامد‌های راهبردی در قفقاز جنوبی و تحولات دو ساله اخیر در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد که دو سوی ارس با وجود تلاش برای کاهش چالش ها، مدیریت و کنترل چالش ها، از تفاوت در الگوی رفتاری و تضاد منافع راهبردی در این منطقه برخوردارند که این موضوع پرسش‌های متعددی را برای تحلیل‌گران حوزه قفقاز ایجاد کرده است.

مهم‌ترین این سوالات به شرح زیر است:

- چرا تهران و باکو پس از جنگ دوم قره باغ در مسیر چالش راهبردی قرار گرفته اند؟

- چرا جمهوری آذربایجان به دنبال کاهش وزن ژئوپلیتیکی ایران در قفقاز است؟

- وچرا جمهوری آذربایجان تلاش می‌کند موازنه راهبرد در قفقاز جنوبی را برهم بزند؟

به این پرسش‌ها می‌توان پاسخ‌های متعددی داد که برخی معطوف به تغییرات ساختاری در نظام بین الملل و برخی دیگر در معطوف به تغییر کلان روند‌ها و کلان راهبرد‌ها در منطقه قفقاز و بازیگران اصلی آن است.

ورای کلان روند‌های بین المللی که در وضعیت آشوب قرار دارد، منطقه قفقاز جنوبی نیز به دلیل تغییرات ساختاری نظام بین الملل با تغییرات در نحوه توزیع قدرت مواجه شده است.

قفقاز جنوبی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و از دهه ۹۰ میلادی حضور و کنشگری بازیگران متنوعی از جمله روسیه، اتحادیه اروپا، آمریکا، فرانسه، ایران و ترکیه را تجربه کرده است، اما طی سال‌های اخیر، این بازیگران در درون ساختار منطقه‌ای به کشور‌های روسیه، ترکیه و ایران تقلیل پیدا کرده است و اگرچه ما با تنوع منافع کمتری رو به رو هستیم، اما به دلیل ماهیت و شکل ویژه سازه و روند‌های منطقه ای، فرصت کاهش تنوع منافع به تهدید تضاد منافع تبدیل شده؛ به ویژه اینکه روند تضاد منافع پس از جنگ دوم قره باغ به دلیل برهم خوردن تعادل و توازن منطقه‌ای تشدید شده است.

این تغییرات به نوبه خود باعث دگرش در رویکرد منطقه‌ای باکو و روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران شد. اگرچه روابط ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه اقتصادی از ثبات نسبی برخوردار است، اما در حوزه ژئوپلیتیکی چالش‌هایی مختلفی را تجربه می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز بحران قره باغ در دهه ۹۰ میلادی تلاش کرده تا به عنوان یه بازیگر مسئول در حوزه منطقه‌ای نقش موازنه گر (Balancer) در قبال این بحران منطقه‌ای ایفا کند و در جنگ دوم قره باغ نیز همین رویکرد ادامه یافت. اما نشانه‌هایی وجود دارد که به سبب ماهیت مناسبات ژئوپلیتیکی- هویتی ایران و جمهوری آذربایجان، باکو قائل به این نقش نیست و تلاش دارد با رویکرد تجدیدنظرطلبانه خود نقش بازیگر موازنه گر را در یک سازه سه جانبه منطقه‌ای یعنی جمهوری آذربایجان، روسیه و ترکیه ایفا کند تا به طور عملی نقش ایران در منطقه کاهش یابد.

همچنین ساختار سیاستگذاری در باکو اکنون با توجه به تغییرات ساختاری منطقه‌ای و تحولات داخلی ناشی از برتری در جنگ دوم قره باغ، نگاه هویتی و ژئوپلیتیکی خود را به مرز‌های ایران بسط داده و تلاش می‌کند از مولفه درهم آمیختگی هویتی به نفع خود بهره بگیرد.

ایران و جمهوری آذربایجان برای دهه‌ها دارای مولفه‌های مشترک تاریخی، هویتی و فرهنگی بوده اند، چنین مولفه‌هایی اگرچه در بیشتر موارد به گسترش مناسبات دو سوی ارس کمک کرده، اما در برخی موارد نیز به چالش ژئوپلیتیکی دو طرف مبدل شده است. از اینرو، با نقش یابی مولفه‌های هویتی، بسیاری از کارگزاران سیاست خارجی جمهوری آذربایجان در عمل، رویکرد هویتی را با عینک امنیتی تحلیل کرده و جمهوری اسلامی ایران را نه به عنوان یک همسایه مسئول بلکه رقیب ژئوپلیتیکی معرفی و تفسیر می‌کنند.

چنین روندی در ساختار تصمیم گیری کلان جمهوری آذربایجان همزمان با موضوع دالان زنگزور و مخالفت تهران با هرگونه تغییر ژئوپلیتیکی در مرز‌های ایران و ارمنستان تشدید شده و به کنش تقابلی باکو در قبال تهران انجامیده است.

اما در دیگر سو، همزمان با افزایش ساز و کار‌های نظامی در جمهوری آذربایجان، باکو تلاش کرده تا از طریق فرصت برتری نسبی در جنگ دوم قره باغ، دالان زنگزور و در ائتلاف سازی با ترکیه، خود را به عنوان هژمون جدید منطقه قفقاز جنوبی معرفی کند؛ ترجمان چنین رویکردی را می‌توان به طور عملی در گفتار و الگوی رفتاری تصمیم گیران کلان این کشور در قبال ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران مشاهده کرد.

باکو اگرچه اساسا به دنبال تغییر در موازنه منطقه‌ای به ویژه کاهش محوریت ایران و روسیه در منطقه قفقاز جنوبی و افزایش وزن استراتژیکی- ژئوپلیتکی جمهوری آذربایجان و ترکیه است، اما آنچه در نهایت منطقه قفقاز به طور اعم و مناسبات جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را با وجود تضاد منافع در چارچوب یک معادله برد- برد قرار می‌دهد، احیای موازنه منطقه‌ای خواهد بود؛ موازنه منطقه‌ای نیز زمانی در ماهیت و شکل از قابلیت اجرایی برخوردار است که جمهوری آذربایجان با کنار گذاشتن رویکرد تجدیدنظرطلبانه به سیاست حفظ وضع موجود شیفت راهبردی دهد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار