نماینده مجلس شورای اسلامی:

تعلق خاطر به ارزش‌های اسلامی انس با کتاب را در جامعه ارتقا می‌دهد

حجت‌الاسلام «پژمانفر» گفت: برای حرکت در مسیر انتخاب بین فضای مجازی و فیزیک کتاب باید دلسوزی و تعلق خاطر به ارزش‌های اسلامی در افراد باشد وگرنه این حرکت در مسیر خوبی ادامه نخواهد داشت.
کد خبر: ۵۵۷۲۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱ - 21November 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «نصرالله پژمانفر» نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص افزودن کتاب به سبد خانوار زندگی مردم، اظهار داشت: حوزه کتاب و کتابخوانی یکی از حوزه‌هایی است که متأسفانه در جامعه امروز از وضعیت نامناسبی برخوردار است. بطوریکه می‌توان گفت ارتباط آحاد مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان با کتاب از آمار مناسبی برخوردار نیست و اگر مطالعات درسی، خواندن به واسطه فضای مجازی و تلاوت قرآن را لحاظ نکنیم، آماری که گزارش داده می‌شود نگران‌کننده است.

وی افزود: این وضعیت ایرانی است که کتاب و کتابخوانی جزیی جداناپذیر از فرهنگ آن بوده است. با توجه به این مسائل باید بدنبال راه حلی برای رفع موانع بر سر راه و رونق بیشتر کتاب و کتابخوانی باشیم.

پژمانفر خطاب به منتخبین این مراسم، گفت: دقت و تعهد شما می‌تواند علاوه بر ایجاد حس دلبستگی به کتاب در افراد، باعث تغییر مثبت مسیر زندگی مردم به ویژه نوجوانان و جوانان شود. کتابداران کار بزرگی را انجام می‌دهند چراکه مانند طبیبی مهربان و حاذق با استفاده از کتاب‌های مفید می‌توانند انس با کتاب را در افرادی به وجود آورند که هیچ الفتی با آن ندارند. همچنین باید در این مسیر از روش‌های خلاقانه نیز استفاده کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در خصوص دقت و تلاش بسیار در راستای انتخاب کتاب، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز کتاب‌های بسیاری وجود دارد که به واسطه محتوای نامناسب می‌توانند به راحتی ذهن افراد را درگیر خود کنند و اطلاعات نادرستی را در اختیار آنان قرار دهند. شما می‌توانید با معرفی کتاب‌های مناسب، مردم را به سمتی هدایت کنید که به جای استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی از فیزیک کتاب برای مطالعه استفاده کنند، هر چند کاری بسیار سخت است چراکه مولفه‌هایی همچون جذابیت قلم و موضوع کتاب را نیز مدنظر داشت.

وی تأکید کرد: برای حرکت در مسیر انتخاب بین فضای مجازی و فیزیک کتاب باید دلسوزی و تعلق خاطر به ارزش‌های اسلامی در افراد باشد وگرنه این حرکت در مسیر خوبی ادامه نخواهد داشت.

پژمانفر خاطرنشان کرد: باید مانند طبیبی حاذق با دقت فراوران وارد عرصه شویم و از ذهن و فکر مردم مراقبت کنیم چراکه بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی موجود در جامعه ناشی از ناآگاهی است. در این مسیر همه دستگاه‌های اجرای و رسانه‌ها باید کار مناسب را انجام دهند تا این خلا و ناآگاهی موجود را با کتاب خوب پر کنند.

وی افزود: امروز جامعه دچار بیماری ناآگاهی شده و ما باید به‌عنوان طبیب نه تنها به دنبال رفع بیماری باشیم بلکه باید به‌دنبال عامل آن نیز باشیم و در جهت رفع آن تلاش کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در این آیین گفت: کتابداران سربازان جبهه فرهنگی هستند و این مهم را در دوران شیوع ویروس کرونا با خوب کردن به اثبات رساندند.

حجت‌الاسلام سبزیان افزود: تمام تلاش خود را برای بهتر شدن حال مردم از طریق کتابخوانی و توسعه برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی به کار می‌گیریم.

وی اضافه کرد: کتابخوانی و دانایی راه برون رفت از مشکلات است و باید برای نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در مسیر دانایی و آگاهی از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.

در این آیین از کتابداران نمونه، رسانه‌های فعال در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی و کتابخوانان برتر قدردانی شد.

محمدحسین دیانی به‌عنوان نخستین استاد کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران نیز در این آیین ٥٠٠ جلد کتاب از آثار خود را به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار