یادداشت/ سردار یوسفعلی‌زاده

حاکمیت تفکر بسیجی مانع بروز آسیب‌ها

با بررسی لطمات و خساراتی که ملت ما در طول تاریخ خود متحمل شده است، درمی‌یابیم که فقدان روحیه بسیجی و خودباوری ملی در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌ها، همواره زمینه‌ساز بروز آسیب‌ها بوده است.
کد خبر: ۵۵۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱ - 23November 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس – سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی؛ بسیج، مظهر حضور ایثارگرانه، مجاهدانه و خداپسندانه مخلص‌ترین انسان‌هاست. تا پیش از تشکیل سازمان بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی (ره)، اگرچه فرهنگ بسیجی بر جامعه حاکم بود اما بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، مبانی این نهضت عظیم را از لابه‌لای اوراق دفتر تاریخ بیرون کشید، به آن تجسم سازمانی بخشید و در قالب یک تفکر تعالی‌بخش تبیین کرد.

با بررسی لطمات و خساراتی که ملت ما در طول تاریخ خود متحمل شده است، درمی‌یابیم که فقدان روحیه بسیجی و خودباوری ملی در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌ها، همواره زمینه‌ساز بروز آسیب‌ها بوده است.

حضور بسیج در وسط میدان در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های جهاد حق علیه باطل معنی می‌شد، امروزه در عرصه محرومیت‌زدایی، جهاد خودکفایی، دفاع از سلامت مردم در مبارزه با کرونا و دفاع از امنیت تجلی یافته و اساساً هر کجا یک نیاز اساسی جامعه، تفکر جهادی را به سمت خود فرامی‌خواند، بسیج متشکل از آحاد مردم در میدان است.

بسیج در همه اجزای نظام مقدس جمهوری اسلامی ریشه دارد و همه طبقات جامعه در این شجره طیبه عضویت دارند لذا برمبنای این تعریف، هرکس که مخلصانه مجاهدت کند و وجود خود را فقط به جهت کسب رضای الهی به زحمت بیندازد تا باری از دوش محرومان بردارد، فارغ از کسوت و مقام اجتماعی، یک بسیجی محسوب می‌شود.

با تبریک هفته پر برکت بسیج و عید عمومی ملت ، با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی «جهـاد تـبیین» را نیاز فوری ، قطعی و ضروری امروز جامعه دانسته و بسیج را فرمول دفاع همه جانبه برای انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دانند لازم است در هفته گرامیداشت بسیج مستضعفین، سخنان معظم له در خصوص ضرورت و کارکردهای بسیج مورد بازخوانی قرار گیرد.

اینک بر مبنا و مستند به تدابیر و رهنمودهای فرمانده معظم کل قوا دو موضوع مهم برای تبیین هرچه گسترده‌تر در مجامع و برنامه‌های عمومی بویژه در ایام الله هفته بسیج ارائه می‌شود، امید است، حکمت‌های مقام عظمای ولایت مورد توجه و بهره‌گیری هر چه بیشتر قرار گیرد.

الف) تبیین فلسفه، مفهوم و ضرورت بسیج:

بسيج يعنى آن عنصر دلسوزى كه كشور را متعلق به خود و آينده را وابسته‌ی به تلاش خود مى‌داند؛ نگران است، چون صاحبخانه است. 1386/2/31

بسيجی يعنی علی كه تمام وجودش وقف اسلام بود.

بسيجی بودن، به ميدان آوردن همه‌ی توانايي‌های خود در راه آرمان‌های نظام اسلامی است.1385/6/1

بسيجي بلندهمت است. خواسته‌‏های او بزرگ و در حد اعتلای کشور است. خواسته او، نجات همه آحاد بشر و رفع فساد و فقر و تبعيض و بي‏‌عدالتی و سلطه دشمن است. 1374/9/8

خلاصه كلام، اگر بر كشوري ندای دلنشين تفكر بسيجي طنين‌اندازد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گرديد والا هر لحظه بايد منتظر حادثه باشيم. حضرت امام خمينی(ره) – 1367/9/2

اگر اين کار - يعنی فراگير شدن بسيج - انجام شد، اين انقلاب، بيمه‏‌ی بيمه است؛ اگر نشد، جای نگرانی است. يعنی بسيج با سرنوشت انقلاب سر و کار دارد. اگر بسيج، قوی و کارآمد شد و گسترش پيدا کرد و - همان‏طور که عرض کرديم - پايه‏‌اش مستحکم بود، هيچ قدرتی در دنيا، هرچه هم توطئه کنند، هرچه هم با يکديگر همدست بشوند، قادر نخواهند بود نسبت به اين کشور و اين انقلاب، کمترين چشم زخمی وارد کنند. 1396/9/1

بسيج ‌يعنی به صحنه آمدن و به ميدان آمدن. چه ميدانی؟ ميدان چالش‌های حياتی و اساسی.  ميدان‌ها و چالش‌های اساسی زندگی چيست؟ فقط آن وقتی است كه به كشوری حمله شود و مردم آن كشور به صحنه بيايند تا از مرزهای خودشان دفاع كنند؟ البته كه نه؛ اين فقط‌ يكي از موارد به ميدان آمدن است.  آن وقتی هم كه‌هويت ملی و سياسی يك ملت مورد مناقشه قرار می‌گيرد، جای به ميدان آمدن است.  آن وقتی هم كه به فرهنگ و اعتقادات و باورهای ريشه‌دار ‌يك ملت اهانت می‌شود و آن را تحقير می‌كنند، جای به ميدان آمدن است.  آن وقتی هم كه نسل برگزيده‌ی يك ملت احساس می‌كنند از قافله‌ی دانش عقب مانده‌اند و بايد علاجی بكنند، جای به ميدان آمدن است.  آن وقتی هم كه احساس بشود پايه‌های ‌يك زندگی مطلوب و عادلانه در كشور احتياج به تلاش دارد تا ترميم و‌ يا استوار شود، جای به ميدان آمدن است.  آن وقتی هم كه جبهه‌های فكری و فرهنگی دنيا برای تسخير ملت‌ها با ابزارهای فوق مدرن می‌آيند تا ملتی را از سابقه و فرهنگ و ريشه‌ی خود جدا كنند و براحتی آن را زير دامن خودشان بگيرند، جای به ميدان آمدن است. 1384/3/5

بسيجی بايد در وسط ميدان باشد تا فضيلت‌های اصلی انقلاب زنده بماند. 1371/22/4

در حقيقت بسيج يک فرهنگ و يک حرکت فرهنگی است. فرهنگ بسيجی، يعنی چيزی که ما براي هر يک از آحاد جامعه اسلامی، آن را آرزو می‌کنيم. اين که می‌گوييم همه بايد بسيجی باشند، معنايش همين است. 1374/9/8

مكتب بسيج، مكتب مجاهدت معنوی و مخلصانه است. اين مجاهدت، برای ملت و كشور و بالاتر از همه برای دين خدا و سرافرازی پرچم آزادگی اسلامی در همه‌‌ی دنياست 1384/6/2

ب) کارکردهای بسیج مستضعفین:

آنجايی که مسأله‌ی اساس انقلاب مطرح است،  آنجایی كه مسأله‌ی حاكميت دين خدا مطرح است،  آن جایی كه دشمن می‌خواهد از فرصت‌های به خيال خود به دست آمده‌اش عليه اين انقلاب عظيم و شكوهمند بهره‌برداری كند، آن جا جای حضور بسيج است؛ فلسفه‌ی بسيج آن جا معنا می‌دهد. 1376/5/6

در هرجائی که اسلام به آن نيازمند است و جمهوری اسلامی نسبت به آن احساس نياز می‌کند، نيروی بسيج می‌تواند در آنجا حضور پيدا کند. 1387/2/14

مگر مرزهای دفاعی انقلاب فقط به مرزهای جغرافيایی منحصر می‌شود؟ از بزرگترين مسؤوليت‌های يك مجموعه‌ی بسيج در كشور اين است كه ازهويت ملي و دينی پاسداری می‌كند و بايد پاسداری كند. 1380/8/21

كشور به نيروی مقاومت بسيج نياز دارد؛ اما به بسيج عظيم مردمی درهمه‌ی ميدان‌های فرهنگی، سياسی،  اقتصادی و اجتماعی و آن وقتی كه لازم باشد نظامی نيز نيازمند است. 1380/8/21

برنامه‌ی بسيجی عبارت است از حراست از دستاوردهای انقلاب و از هويت اصلی انقلاب. 1376/5/6

جنگ همه‏‌ی محتوای بسيج نيست. بسيج، گسترده‏‌ی در همه‏‌ی عرصه‌های زندگی است. 1386/9/5

بسيج، يعني نيروی کارآمدِ کشور برای همه ميدان‌ها. 1377/9/2

بسيج مثل انقلاب با دشمنان سازش‌‏ناپذير است. ... بسيج هم در مقابل فشارها و قواعد ظالمانه و جوسازی‌ها هرگز تسليم نمی‌شود و يك قدم به عقب نمی‌رود. 1386/9/5

بسيج مثل خود انقلاب از آيات الهى است. جنس بسيج هم از جنس انقلاب است. 1386/9/5

بسيج يك موجود متدين و متشرع است. 1386/9/5

بسيج يك مجموعه‏‌ى دينى است. 1386/9/5

بسيج مثل انقلاب سيراب از معارف اسلامى و سلوك دينى است. 1386/9/5

بسيج مستضعفين كه امام آن را بنياد كرد، سر تا پا روح بود، معنويت بود و جان بود. 1386/9/5

بسيج يعنى آن مجموعه‏‌ى بهترين عناصر يك كشور كه همت ما، عشق ما، اميد ما اين است كه اين مجموعه فراگير باشد؛ همه‏‌ى افراد اين ملت بزرگ را در بر بگيرد. 1386/9/5

همه پديده‌های شگفت‌آور هستند؛ اما پديده‌ی بسيج و تشكيل اين نيروی عظيمِ معجزگون، استثنايی و كم‌نظير است. بسيج، حقيقتی شبيه افسانه‌هاست. برای كسانی كه با متن واقع بسيج آشنايی ندارند، تصور چنين حجم پركيفيت عظيمی با اين تنوع و هم هجانبگی، آسان نيست. بسيج مرز سنی نمی‌شناسد؛ جوان‌های كم‌سال تا پيران كهنسال در آن شركت دارند. بسيج مرز جنسی نمی‌شناسد؛ زن و مرد در آن حضور دارند. بسيج مرز صنفی و مرز جغرافيای و قومی نمی‌شناسد؛ همه‌ی اقوام ايرانی، همه‌ی اصناف گوناگون ملی در سطوح مختلف فكری از انسان‌های نخبه‌ی برجسته‌ی ممتاز در ميان اهل علم و دانشجويان تا جوان‌های فعال و پرشور صحنه‌های ديگر، همه در بسيج جمع‌اند. بسيج نماد حضور ملی و مقاومت ملی و آگاهی يك ملت است؛ آن هم آگاهی همراه با تحرك، همراه با معنويت و همراه با اخلاص. بسيج، حقيقت است؛ اما شبيه افسانه‌هاست. بسيج برای جوانان، شورآفرين است؛ برای دوستان، اميدآفرين است؛ برای دشمنان، بيم‌آفرين است. امروز اگر شما جلوه‌های زيباي پرشور حضور جوانان را در صحنه‌های پرخطر فلسطين و لبنان مشاهده می‌كنيد، اين الگوگيری از بسيج است. امروز اگر بيداری جوانان دانشجو را در سرتاسر دنياي اسلام می‌بينيد، اين الگوگيری از بسيج است. بسيج يعنی حركت عظيم ملت ايران، همراه با آگاهی؛ احساس آميخته‌ی با عقلانيت؛ حركت و عمل آميخته‌ی با مبنای فكری؛ عملگرايی همراه با آرمان‌گرايی و ديدن افق‌های دوردست؛ اينها مجموعه‌يی است كه ذهنيت و هويت بسيج را تشكيل می‌دهد. 1384/6/2

بسيج عمومى يك ملت يعنى آمادگى و هوشيارى دائمى يك ملت، بخصوص جوان‌هائى كه در راه تحصيل علمند؛ دانش‏آموزى و دانشجوئى. مسئولان كشور هم همينجور؛ همه بايد به اين معنا، بسيجى باشند. 1389/9/8

نام بسيج، نام مقدسى است بسيج يعنى اينكه هر جوانى بداند و بفهمد كه بايد كشورش مستقل و آزاد و آباد باشد و بخواهد در اين راه تلاش كند و نقش بر عهده بگيرد؛ مسئوليت بر عهده بگيرد. اين می‌شود بسيج. نام بسيج، نام مقدسى است. 1389/9/8

بسيج در واقع آن پوششى است، آن قالبى است كه بهترين جوانان اين كشور براى رسيدن به آرمان‌هاى بلند اين ملت بزرگ، می‌توانند در زير اين پوشش گرد هم بيايند و جمع بشوند. 1396/9/5

 بسيج مجموعه‌ی انسان‌هايى كه نيروى خودشان را به ميدان می‌آورند تا در جهاد عمومى كشور و ملت شان، در جهت رسيدن به قله‌ها، فعال باشند و با آن‌ها همكارى كنند و در كارشان سهيم باشند؛ اين، معناى بسيج است. 1384/9/5

در حقيقت بسيج می‌تواند در ميدان سازندگی هم محور باشد و در ميدان علم، مقدّم بر ديگران قرار گيرد. بسيج در همه ‏جای کشور حضور دارد. بسيج در دانشگاه، در حوزه، در بين متخصّصين، در دستگاه‌های علمی، در ميان روحانيون، در روستاها، در شهرها و در طبقات مختلف حضور و نمود دارد و نشان داده‏است که در حقيقت نمونه کامل ملت ايران است. 1371/8/27

بسيج، يعنی حضور ناشی از ايمان و اخلاص و انگيزه‌ی دينی و ايمان صادقانه در هر ميدانی كه انسان احساس می‌كند كارایی و توانایی حضور در آن ميدان را داراست. از اول انقلاب تا امروز، هرجا كه اين حالت و انگيزه و اقدام مشاهده شده، خيرات و بركات آن بی‌نهايت بوده است. فرق نمی‌كند؛ در هر ميدانی ممكن است اين حالت پيش بيايد، كه نمونه‌ی بارز آن، ميدان جنگ بود. هر كس كه احساس كرد می‌تواند در آن ميدان نقش ايفا كند، نه نگاه كرد سنش چقدر است؛ نه نگاه كرد شأن اجتماعی‌اش چه اندازه است؛ نه نگاه كرد سود مادی او چيست و با اين حضور و اقدام، آينده‌ی او چگونه رقم خواهد خورد؛ با همان انگيزه‌ی صادقانه و معنوی و انقلابی، در آن ميدان حضور پيداكرد؛ اين شد بسيج و شد تعيين كننده. 1380/7/18

بسيج بر اساس بصيرت و روشنايی گوهر ايمان در دل او، ايستاده و مستحكم است؛ و چون اين استحكام متكی به آن بصيرت است، تمام شدنی نيست. 1380/2/16

 انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها