معرفی کتاب؛

دیوارها سخن می‌گویند

کتاب دیوار‌ها سخن می‌گویند یک اثر عکس‌محور است و تاریخ انقلاب اسلامی را در دهه ۵۰ شمسی به تصویر کشیده، اما یک آلبوم مدون و تمام‌عیار نیز هست که به توصیف نماد‌ها و علائمی می‌پردازد که فضای شهر و وضعیت ساکنان آن را در زمان وقوع این رویداد، بازگو می‌کند.
کد خبر: ۵۵۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰ - 25November 2022

دیوارها سخن می‌گویندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_  کتاب دیوارها سخن می‌گویند اثری است که گزیده‌ی عکس‌های امراله فرهادی‌آردکپان از دیوارنوشته‌های انقلاب در تهران ۱۳۵۸ – ۱۳۵۷ را در بردارد.

اگرچه کتاب دیوار‌ها سخن می‌گویند، یک اثر عکس‌محور است و تاریخ انقلاب اسلامی را در دهه ۵۰ شمسی به تصویر کشیده، اما یک آلبوم مدون و تمام‌عیار نیز هست که به توصیف نماد‌ها و علائمی می‌پردازد که فضای شهر و وضعیت ساکنان آن را در زمان وقوع این رویداد، بازگو می‌کند.

به عنوان مثال امراله فرهادی آردکپان از بنر‌هایی با شعار‌های مختلف عکس گرفته و چند فریم از تصاویر سیاه و سفید خیابان‌ها و تجمعات شهروندان، ارائه کرده است.

شروع کتاب با جستار‌هایی از متخصصین عکاسی و صحبت پیرامون تجربه‌های انقلابی همراه است که هر کدام در یادداشتی مجزا به موضوع این کتاب اشاره کرده‌اند. یونس شکرخواه، یوریک کریم مسیحی و مجید عباسی، از جمله افرادی هستند که متنی از آن‌ها در کتاب دیوار‌ها سخن می‌گویند از امراله فرهادی آردکپان آمده است و با این نوشتارها، مخاطب را به سوی نکته‌های دقیق و جزییاتی که شاید در حالت عادی از دیدشان مخفی بماند، سوق داده‌اند.

تعداد اسلاید‌هایی که فرهادی آردکپان از آن روز‌ها در اختیار داشت، بسیار زیاد بود، اما کتاب حاضر، با حذف اسلاید‌های تکراری و مواردی که امکان نشر نداشته اند، گزیده‌ی عکس‌های امراله فرهادی‌آردکپان از دیوارنوشته‌های انقلاب در تهران ۱۳۵۸ – ۱۳۵۷ را در اختیار مخاطب قرار داده است.

این کتاب چیزی فراتر از یک آلبوم عکس است چرا که فرهادی آردکپان در انتشار آن تکنیک خاصی را به کار گرفته است و با رجوع به خاطرات خود و نشانه‌های موجود در عکس‌ها، آن‌ها را به ترتیب زمانی مشخصی منتشر ساخته است.

انتهای پیام/۳۴۱

نظر شما
پربیننده ها