جانشین قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص):

دانشگاه افسری امام علی (ع) مرکز ثقل ارتش است

سرلشکر حسنی سعدی با تأکید بر اهمیّت و جایگاه دانشگاه افسری امام علی (ع)، گفت که این دانشگاه مرکز ثقل ارتش است.
کد خبر: ۵۵۹۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵ - 02December 2022

دانشگاه افسری امام علی (ع)، مرکز ثقل ارتش استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرلشکر «حسین حسنی‌سعدی» جانشین قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) و فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش در آیین اهدای نشان فداکاری به چهار فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش که با حضور امیر سرلشکر «موسوی» فرمانده کل ارتش در جمع دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) برگزار شد، با اشاره به تاریخچه افتخارآفرین این دانشگاه در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: نظم و انضباط بی نظیری که در حال حاضر در ارتش برقرار است، ریشه در زحمات فرماندهان پرتلاش دانشگاه‌های افسری به ویژه شهید نامجوی فرمانده دانشگاه افسری در تربیت و آموزش دانشجویان به عنوان مدیران و فرماندهان آینده ارتش دارد.

وی با اشاره به حضور دانشجویان در جبهه‌های دفاع مقدس اظهار کرد: دانشگاه افسری امام علی (ع) بعد از ۴۸ ساعت با سازماندهی دانشجویان، گردان‌های خود را وارد اهواز کرد و با تمام وجود در تمام صحنه‌ها جنگیدند و در تثبیت دشمن نقش مهمی را ایفا کردند که این حرکت بزرگ و بی نظیر مرهون فرماندهی هوشمندانه شهید نامجوی و البته همدلی فرماندهان و دانشجویان در درک دقیق شرایط اولین روز‌های جنگ تحمیلی بود.

فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش با بیان این که نظم، انضباط و فداکاری در ارتش از شروع تحصیل در دانشگاه‌های افسری آموخته می‌شود، تصریح کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر دیانت همواره از نظم و انضباط خاصی برخوردار است و امیدواریم شما دانشجویان این دانشگاه نیز همواره و بیش از پیش الگو و عامل افتخار ارتش باشید.

امیر سرلشکر حسین حسنی سعدی در سال ۱۳۲۰ در شهر کرمان متولد شد و پس از طی تحصیلات ابتدایی خود در سال ۱۳۳۸ وارد دبیرستان نظام شد و دو سال بعد به دانشکده افسری راه یافت.

وی پس از طی دوران سه ساله شبانه روزی دانشگاه افسری در سال ۱۳۴۳ به درجه ستواندومی نائل آمد.

وی در اوایل دهه پنجاه به عنوان فرمانده گروهان یک گردان ۱۲۳ پیاده در تیپ ۱ زرهی اسلام آباد غرب لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه خدمت می‌نمود. از اقدامات مهم وی در آن دوران این بود که در روز ۲۵ دی‌ماه سال ۱۳۵۱ با گروهان تحت امرش به مناطق مرزی اعزام و ۲۰ بهمن ماه همان سال در مناطق سومار و نفت شهر با بعثی‌ها درگیر شد و دشمن را سرکوب و پاسگاه ابوعبیده آن‌ها را با خاک یکسان نمود. این درگیری‌ها تا اوایل سال ۱۳۵۲ ادامه یافت. او هم در قبل از دوران دفاع مقدس و هم در دوران دفاع مقدس با بعثی‌های عراقی جنگیده است.

امیر سرلشکر حسنی سعدی از روز ۱۴ تیر ۱۳۵۹ به فرماندهی تیپ دانشجویان دانشکده افسری منصوب شد و در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ و همزمان با تجاوز هوایی و زمینی دشمن بعثی به وطنمان در اجرای دستور فرمانده دانشکده افسری سرهنگ سید موسی نامجو با به کارگیری ستاد دانشگاه و فرماندهان گردان‌ها، دانشجویان را در ۵ گردان سازماندهی نمود. در روز دوم مهرماه به وسیله چندین فروند هواپیمای c۱۳۰ از فرودگاه مهرآباد به اهواز پرواز کردند و به لشکر ۹۲ زرهی اهواز ملحق شدند. در همان روز‌های اول جنگ به خرمشهر رفتند و در راه آهن با دشمن درگیر شدند و به آتش کشیدن چند دستگاه آن‌ها را به عقب راندند.

وی در ۲۷ مهرماه یعنی زمانی که خرمشهر به واقع خونین شهر شده بود، توسط فرمانده قرارگاه اروند سرهنگ فروزان فرمانده ژاندارمری کل کشور، فرماندهی عملیات خرمشهر را برعهده گرفت و از روز ۱۴ مهرماه ۱۳۶۰ به سمت فرماندهی لشکر ۲۱ حمزه پیاده منصوب شد و در عملیات‌های فتح المبین از طراحان اصلی عملیات به شمار می‌رفت و همچنین در عملیات‌های طریق القدس، بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، عملیات رمضان، والفجر، خیبر و مرصاد حضوری فعال و گسترده داشت.

از امیر حسنی سعدی به عنوان یکی از یاران نزدیک شهید سپهبد صیاد شیرازی نام می‌برند که همواره در کنار شهید حضور داشت.

وی یکی از فرماندهان بلندپایه نظامی کشور است که دارای درجه سرلشکری است و به علت عملکرد چشمگیر خود در جنگ، دو نشان درجه ۱ فتح و یک نشان درجه ۲ فتح را دریافت کرده است.

وی همچنین سمت معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیرو‌های مسلح را در پرونده کاری خود دارد. امیر حسنی سعدی از سال ۱۳۶۵ تا سال ۱۳۷۰ فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

وی هم اکنون به عنوان جانشین فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا فعالیت می‌کند و در کنار این فعالیت در راستای جلوگیری از تحریف بر تدوین و مستندنگاری کتب مرتبط با دفاع مقدس ارتش نظارت دارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار