دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پیامی تأکید کرد؛

اهتمام دانشجویان و اساتید در پیاده‌سازی مفهوم «هنر کتابداری»

رمضانی در پیامی به مناسبت روز دانشجو، خواستار اهتمام دانشجویان و استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در پیاده‌سازی مفهوم «هنر کتابداری» شد.
کد خبر: ۵۶۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴ - 07December 2022

استاتید در پیاده‌سازی مفهوم «هنر کتابداری» اهتمام داشته باشندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «مهدی رمضانی» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پیامی به مناسبت روز دانشجو، ضمن تقدیر از کسانی که در پویا و زنده نگه‌داشتن کتابخانه و ایجاد زمینه‌های اجرایی و فکری برای تحقق کارکرد اجتماعی آن می‌کوشند، خواستار اهتمام دانشجویان و استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در پیاده‌سازی مفهوم «هنر کتابداری» شد. 

متن این پیام به شرح زیر است:

انتظار من از شما جوان‌ها و اساتید این است: تولید علم کنید؛ به سراغ مرزهای دانش بروید؛ فکر کنید؛ کار کنید. با کار و تلاش می‌شود از مرزهایی که امروز دانش دارد عبور کرد.
(رهبر معظّم انقلاب، بیانات در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه، ۱۷ تیرماه ۱۳۸۳)

کتابداری، به جز آگاهی از آنچه در دانشگاه‌ها آموزش داده می‌شود، عنصر بسیار مهم‌تری نیز دارد: «هنر کتابداری» که شامل مدیریت و سازماندهی و، مهم‌تر از آن، «مهارت در برقراریِ ارتباط انسانی» است. کتابداران عزیز ما این مهارت و هنر بنیادین را در صحنه عمل اجتماعی، یعنی در کتابخانه و در مواجهه واقعی با عضو می‌آموزند. همین مهارت و هنر است که به کتابخانه جلوه‌ای اجتماعی می‌دهد، به رفت‌وآمد کتابدار به کتابخانه معنا می‌بخشد و منزلت اجتماعی او را به مردم معرّفی می‌کند.

از این منظر، دانشجویان و استادان علم اطلاعات و دانش‌شناسی رسالتی سنگین بر عهده دارند تا علاوه بر آگاهی از آموزه‌های مرسوم در دانش کتابداری، به پیاده‌سازی مفهوم «هنر کتابداری» نیز اهتمامی بیش از پیش داشته باشند. همراهیِ پژوهشی و فکری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مجموعه علمی حوزه کتابداری نیز راهبرد و اقدام بایسته‌ای است که به این تعامل کارساز و مبارک یاری خواهد رساند.

بر خود فرض می‌دانم با تبریک روز گرامی شانزدهم آذرماه، روز دانشجو، به کتابداران و همکاران دانشجو، از همه دانشوران، پژوهشگران، دانشجویان و کسانی که در پویا و زنده نگه‌داشتن کتابخانه و ایجاد زمینه‌های اجرایی و فکری برای تحقق کارکرد اجتماعی آن می‌کوشند، تقدیر کنم و برای آنان از درگاه الهی توفیق بطلبم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها