تأکید شهید مدرس بر وحدت میان شیعه و سنی

شهید مدرس در جلسه تدریس فقه به طلاب شیعه و سنی گفت: همه یکتاپرست هستیم و پیامبر (ص) و قرآن ما یکی است و دلیلی ندارد اختلاف داشته باشیم، چون دیگران از این اختلافات علیه خود ما بهره‌برداری می‌کنند.
کد خبر: ۵۶۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶ - 10December 2022

مردی که معلم زندانبان خود بود! / توجه آیت‌الله مدرس به وحدت شیعه و سنیبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آیت‌الله شهید «سید حسن مدرس» از نوادر تاریخ ایران است. او مردی آزاده بود و بیمی از تهدید‌ها نداشت. مبارزه او با سیاست‌های رضاخانی در تاریخ بی‌نظیر است. منش و رفتار وی با اطرافیان نیز در نوع خود جالب توجه بود. او حتی در ایام تبعید، با زندانبان خویش رفتار ویژه‌ای داشت.

«سید محسن مدرسی» از نوادگان آیت‌الله شهید سید حسن مدرس، اگرچه در ایام شهادت مدرس حدود سه سال داشت، بعد‌ها روایت‌هایی از منش این بزرگمرد تاریخ ایران را از پدرش شنید. او می‌گوید: «جمعیت شیعه خواف، شاید از ۱۰ درصد هم کمتر بود و به همین دلیل هم، ایشان (آیت‌الله مدرس) را به آنجا تبعید کردند.

پس از مدتی حکومت متوجه شد که وی با اهالی افغانستان در ارتباط است و مطالب خود را روی کاغذ سیگار می‌نویسد و در قبرستان خواف، در جا‌های خاصی می‌گذارد!

ظاهراً مردم افغانستان می‌خواستند آقا را بربایند و با خودشان به این کشور ببرند! مرحوم آقا یک روان‌شناس تمام‌عیار بود و می‌دانست با هر کسی، چگونه رفتار کند که حرفش تأثیر بگذارد. در آنجا هم با مردمی ارتباط برقرار کرد که از لحاظ عقیدتی و فرهنگی با ما سنخیت کاملی نداشتند. پدربزرگم حتی نگهبانان خود را هم آموزش می‌داد...»

توجه شهید مدرس به وحدت میان شیعه و سنی

مدرسی در بخش دیگری از خاطراتش می‌گوید: «مرحوم مدرس به یک شرط راضی می‌شود که پدرم طب بخواند و آن هم اینکه بابت طبابت، از مردم پولی نگیرد! پدرم هم تا روزی که زنده بود، هرگز بابت طبابت از کسی ویزیت نگرفتند...»

«سید علی مدرسی» دیگر نواده شهید مدرس به نقل از سید محسن مدرسی می‌گوید: من زمان مصدق، رئیس بهداری کردستان بودم و خدمت آیت‌الله مردوخ رفتم که پیر و شکسته شده بود. وی مرا به اتاق کوچکی هدایت کرد و جایی را به من نشان داد و گفت: «این جای جد شماست و تا امروز به کسی جز پسر مرحوم مدرس، اجازه نداده‌ام آنجا بنشیند. حالا شما که وارث ایشان هستید بروید و بنشینید!»

حدود نیم ساعت آنجا بودم و وی درباره مرحوم مدرس حرف زد و گفت: «قبل از آمدن مرحوم مدرس، ما به‌عنوان شیعه و سنی دائماً علیه هم کار می‌کردیم و پراکنده بودیم و شهید مدرس همه ما را آشتی داد! یک روز فقه شافعی درس می‌داد، یک روز فقه حنفی و یک روز هم فقه شیعه و همه ما را جمع و به ما تفهیم می‌کرد: همه یکتاپرست هستیم و پیامبر (ص) و قرآن ما یکی است و دلیلی ندارد اختلاف داشته باشیم، چون دیگران از این اختلافات علیه خود ما بهره‌برداری می‌کنند.»

آیت‌الله مردوخ می‌گفت: «پس از ائمه اطهار (ع) در اسلام مردی مثل مدرس نداشته‌ایم.»

منبع:

پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشکده تاریخ معاصر

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار