مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ایجاد رده‌های بیشتری از بسیج در بازار/ اصناف با اغتشاشگران همراهی نکردند

حسن پور گفت: باید برای ایجاد امنیت پایدار در بازار، این مهم را با همراهی صاحبان اصناف در بازار و تمامی فعالان بازار انجام دهیم و به موازات این کار می‌بایست رده‌های بیشتری از بسیج را هم در بازار ایجاد کنیم.
کد خبر: ۵۶۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۱ - 12December 2022

باید رده‌های بیشتری از بسیج را در بازار ایجاد کنیم/ بازاریان با اغتشاشگران همراهی نکردند«غلامرضا حسن‌پور» مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، درباره اقدامات اغتشاشگران علیه اصناف و بازاریان در روز‌های اخیر اظهار داشت: از بدو آغاز این غائله در کشور یکی از نقاط تمرکز دشمن بر بازار و اصناف بود؛ اواخر شهریور و اوایل مهر امسال تمرکز زیادی بر این قشر از جامعه داشت، اما اصناف و بازاریان با تجمعی که در ششم و هفتم مهر در کشور برگزار کردند، با ابراز برائت و انزجار از اقدامات اغتشاشگران، نگذاشتند که اهداف پشتیبانان اغتشاشگران در تعطیل ساختن بازار به نتیجه برسد.

حسن‌پور افزود: پس از این موضوع و با فرارسیدن آبان، اغتشاشگران خیلی تلاش کردند که در سه روز پایانی این ماه مجدداً بازار را به تعطیلی بکشانند؛ زیرا بازار در پیروزی انقلاب اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای داشت؛ به همین دلیل حامیان و طراحان اغتشاشگران به دنبال کپی کردن وقایع انقلاب اسلامی برآمدند و سعی داشتند که بازاریان را به سوی تحقق امیال خود بکشند که این بار نیز از سوی بازاریان، مورد حمایت قرار نگرفتند.

وی ادامه داد: البته اواسط روز ۲۴ آبان تعدادی از عوامل اغتشاشگر به برخی نقاط بازار رفتند و کسبه بازار را تهدید که کردند که در صورت نبستن، به اموال کسبه بازار خسارت وارد می‌کنند و چون هفته قبل در لاله‌زار اغتشاشگران لاستیک آتش زده و به تعدادی از کسبه هم خساراتی زده بودند، بازاریان به واسطه این پیشینه ذهنی که داشتند به ناچار و از بیم آسیب دیدن محل کسب و حتی صدمه جانی، مغازه‌های خود را تعطیل کردند و از سوی دیگر برخی از مراجع امنیتی هم توصیه کردند که چون اهتمال انجام خرابکاری وجود دارد، کسبه محل کسب خود را ببندند.

مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور اضافه کرد: همان زمان که بخش مسقف بازار تعطیل شد، مغازه خیابان‌های اطراف مانند ۱۵ خرداد باز بودند؛ لذا به‌منظور افزایش امنیت بازار، جلسه‌ای در اتاق اصناف برگزار و در پی آن مقرر شد که امنیت بازار با حضور بیشتر عوامل انتظامی و بسیج تقویت شود که مورد استقبال قرار گرفت و بدین ترتیب از ۲۵ آبان نیرو‌های بسیج نیز در بازار مستقر شدند و این موجب شد تا بازاریان به تدریج به محل کار خود بازگردند.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: در واقع با وجود سه میلیون واحد صنفی در کشور، بسته شدن اجباری تعدادی از کسبه، عدد قابل توجهی نیست و در حقیقت اقدام بازار در همراهی نکردن با اغتشاشگران، تو دهنی به حامیان این افراد بود.

وی همچنین گفت: علی‌رغم اینکه در مرحله قبل، حامیان و طراحان اغتشاش از سمت بازاریان بازخورد حمایتی را مشاهده نکردند، مجدداً در فراخوانی که برای روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر اعلام کرده بودند، بر تعطیلی بازار حساب کرده بودند که این بار حتی یک واحد صنفی هم محل کسب خود را تعطیل نکرد؛ البته فقط در صنف طلافروشان به واسطه بیم ناشی از اقدام اغتشاشگران قدری با تأخیر واحد‌های صنفی خود را باز کردند، اما تا ظهر همه واحد‌های صنفی بازار فعالیت خود را آغاز کرده بودند.

مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور افزود: فقط در برخی شهرستان‌ها مانند ایلام در این روز‌ها به دلیل حمله اوباش و اغتشاشگران، کسبه مجبور شدند در مقطعی محل کسب خود را تعطیل کنند؛ در همین رابطه برخی افرادی که در بستن مغازه‌ها تهدید‌هایی داشتند، دستگیر شدند؛ مانند شهرستان بروجرد که دستگیری‌هایی در این زمینه صورت گرفت.

حسن‌پور ادامه داد: لذا در مجموع، ضربه‌ای که مزدوران به واسطه عدم همراهی بازار در این مرحله دریافت کردند، بیشتر از مرحله قبل بود؛ البته هرچند در فراخوان احتمالی آینده دیگر مشکل خاصی پیش نخواهد آمد، اما اینکه در بازار باید امنیت پایدار ایجاد کنیم، موضوع مهمی است و این هم می‌بایست با همراهی صاحبان اصناف در بازار و تمامی فعالان بازار انجام شود و به موازات این کار می‌بایست رده‌های بیشتری از بسیج را هم در بازار ایجاد کنیم.

مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور عنوان کرد: برای آگاه‌سازی بازاریان راهبرد اشتباهی داریم؛ اینکه در موضوعات اخیر مبنی بر بستن مغازه‌ها در بازار نباید این موضوع بزرگ جلوه داده می‌شد و اگر هم بنا بر اطلاع‌رسانی باشد، باید از طریق اتحادیه‌های صنفی انجام شود ازجمله این اشتباهات است.

وی علت حمله اغتشاشگران به دو باب از اتاق‌های اصناف را ناکامی آن‌ها در رسیدن به هدف خود که بستن بازار بود، دانست و تأکید کرد: اگر طراحان اغتشاشات در بستن بازار با شکست مواجه نمی‌شدند، به اتاق‌های اصناف و کسبه حمله نمی‌کردند؛ از سوی دیگر، آن‌ها در فضای مجازی هم با شکست روبه‌رو شدند؛ زیرا می‌خواستند با نشان دادن برخی تصاویر بسته بودن اصناف در ساعت‌های غیرکاری، در فضای مجازی این‌گونه وانمود کنند که اصناف با اغتشاشگران همراه هستند و اعتصاب کرده‌اند.

حسن‌پور ادامه داد: در واقع برای اینکه دروغ آن‌ها برملا شود از فعالان واحد‌های صنفی عضو بسیج درخواست کردیم از فعالیت بازار‌ها و واحد‌های صنفی عکس و فیلم تهیه و سپس آن را در فضای مجازی منتشر کنند که این کار با استقبال خوبی مواجه و باعث شد که این دروغ نیز همانند سایر دروغ‌های مطرح شده علیه انقلاب اسلامی، رنگ ببازد.

مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور بیان کرد: یکی از اقداماتی که اغتشاشگران برای به تعطیلی کشاندن بازار و اصناف انجام می‌دادند، این بود که به محض مشاهده باز بودن صنفی، عکس و مشخصات آن را گرفته و به سرعت در فضای مجازی پخش می‌کردند تا مردم از چنین واحدی به دلیل عدم همراهی اغتشاشگران، خرید نکنند.

وی اضافه کرد: گرچه اکثریت واحد‌های صنفی کشور با این اغتشاشات همراهی نکردند، ولی تعداد معدودی واحد صنفی هم وجود داشت که برای همراهی با اغتشاشگران، اعلام کرده بودند در روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذر تعطیل خواهند بود که این واحد‌ها در پی همکاری خوب و قابل تقدیر پلیس اماکن، پلمب شدند؛ حتی واحد‌های صنفی متعلق به یکی از سلبریتی‌های فوتبالی هم به دلیل یادشده پلمب شد.

مسئول سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور افزود: این نکته را هم باید متذکر شد که بازار مانند اداره و یک کارخانه نیست که همه همدیگر را بشناسند؛ یعنی در بازار همه نوع آدمی با هر دین و مسلکی از فرد بهایی گرفته تا نمازشب‌خوان و نفوذی وجود دارد.

حسن‌پور همچنین به مجروحیت و شهادت بسیجیان اصناف هم اشاره کرد و گفت: فرمانده بسیج اصناف شهرستان ملارد استان تهران از ناحیه پا و فرمانده بسیج اصناف شهرستان ابهر استان زنجان که از ناحیه دست آسیب دیدند و این نشان می‌دهد که بسیجیان همواره برای دفاع از مردم حتی به قیمت آسیب دیدن خودشان در میدان حضور دارند و در این راه به شهادت هم می‌رسند؛ مانند «محسن حمیدی» از بسیجیان اصفهان که در صنف باطری‌سازی فعالیت داشت؛ این شهدا، شهید مدافع مردم هستند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار