فرمانده قرارگاه سازندگی‌خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه پاسداران:

فعالیت قرارگاه سازندگی‌خاتم‌الانبیاء (ص) در عراق، سوریه و ونزوئلا/ ۱۵۰ هزار پیمانکار خصوصی با قرارگاه همکاری دارند

سردار هوش‌السادات گفت: در قرارگاه سازندگی‌خاتم‌الانبیاء (ص) برخی فعالیت‌های برون‌مرزی مثل ساخت‌وساز‌هایی در عتبات و برخی پروژه‌های دولتی و بعضاً بخش خصوصی عراق، سوریه و ونزوئلا کار‌هایی شروع شده است.
کد خبر: ۵۶۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲ - 13December 2022

سردار هوش‌الساداتبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «سید حسین هوش‌السادات» فرمانده قرارگاه سازندگی‌خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت درگذشت سردار «رستم قاسمی» فرمانده اسبق این قرارگاه، درباره فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) اظهار داشت: توسعه فاز‌های پارس جنوبی که ۷۰ درصد گاز و میعانات گازی کشور از این محل تأمین می‌شود، پروژه‌ای است که شرکت‌های خارجی به واسطه اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان آن را ترک کرده بودند؛ به همین دلیل قرارگاه تحت مدیریت مرحوم رستم قاسمی به ادامه ساخت این پروژه ورود کرد و علاوه بر این، ساخت پروژه ستاره خلیج فارس که ۴۰ درصد بنزین کشور اکنون از این محل تأمین می‌شود نیز پروژه دیگری بود که در زمان مدیریت مرحوم قاسمی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) آغاز شد.

سردار هوش‌السادات افزود: ساخت و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و ده‌ها اسکله برای مردم سواحل جنوب کشور، ساخت راه‌آهن بم به زاهدان، پل طبقاتی صدر تهران و صد‌ها تقاطع غیر هم سطح، مترو‌های تهران و مشهد، سد و نیروگاه گتوند و کارخانه آهن اسفنجی میانه بخشی از صد‌ها پروژه تحت مدیریت سردار قاسمی بود که صورت گرفت.

فرمانده قرارگاه سازندگی‌خاتم‌الانبیاء (ص) سپس با اشاره به طرح ۵۰ در۵۰ این قرارگاه افزود: بر اساس این طرح، ۵۰ پروژه مهم و عمده در ۵۰ هفته قرار بود به اتمام برسد که از این تعداد ۲۵ پروژه به‌صورت کامل یا فازبندی به بهره‌برداری رسیده است؛ یکی از این پروژه‌ها طرح آب‌رسانی موسوم به قمر بنی هاشم (ع) بود که برای تأمین آب شهر تهران صورت گرفت؛ به نحوی که اگر اجرا نشده بود، تابستان امسال مردم تهران به لحاظ وضعیت آب شرایطی همچون مردم شهر همدان و برخی شهر‌های دیگر داشتند.

وی همچنین به همایش دو روزه این قرارگاه که ۲۳ و ۲۴ آذر برای تبیین و نقش قرارگاه در عمران و آبادانی کشور برگزار می‌شود اشاره و عنوان کرد: در این همایش سامانه جامع یکپارچه قرارگاه نیز رونمایی می‌شود.

سردار هوش‌السادات سپس به در دست ساخت بودن دو سکوی نفتی توسط این قرارگاه اشاره کرد و گفت: یکی از این سکو‌های نفتی تا پایان سال تکمیل و آماده حمل و نصب می‌شود و سکوی رشادت هم به‌عنوان سکوی نفتی دوم که هفت هزار تن است، برای نصب در سال ۱۴۰۳ آماده خواهد شد؛ پروژه‌ای که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی‌خاتم‌الانبیاء (ص) اضافه کرد: در پارس جنوبی هم با توجه به اینکه با افت فشار مواجه هستیم، فشارافزایی مستلزم استفاده از سکو‌های فشارزاست که در این‌باره مذاکراتی با این قرارگاه انجام شده تا در ساخت این سکو‌ها ورود کنیم؛ هرچند ساخت چنین سکو‌هایی تکنولوژی خاص و پیچیده‌ای نیاز دارد، اما قرارگاه با شعار «ما می‌توانیم» ورود کرد.

وی همچنین درباره ساخت کشتی‌های «افراماکس» اظهار داشت: کشتی دوم اقیانوس‌پیمای ساخت شرکت «صدرا» با عنوان افراماکس مرداد امسال تحویل کارفرما شد و تا چند روز آینده برای بارگیری عازم عسلویه می‌شود؛ البته عملیات ساخت کشتی سوم هم تا سه ماه آینده آغاز خواهد شد.

سردار هوش‌السادات با بیان اینکه دو فروند کشتی اقیانوس‌پیما نیز برای تعمیر وارد جزیره صدرا شده، ادامه داد: در شرکت صدرا ساخت جرثقیل دروازه‌ای آغاز شده و تا دو ماه آینده راه‌اندازی می‌شود که با نصب این جرثقیل، اشغال حوضچه خشک به حداقل می‌رسد.

فرمانده قرارگاه سازندگی‌خاتم‌الانبیاء (ص) در ادامه گفت: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان - قم - تهران تکنولوژی‌ای است که برای اولین بار در کشور بکارگیری می‌شود که به واسطه آن، قطار‌ها می‌توانند با سرعت ۳۰۰ کیلومتر تا ۳۵۰ کیلومتر این‌ مسیر را طی کنند که در صورت تأمین منابع آن، طی پنج سال آینده به بهره‌برداری برسد؛ البته موضوع احداث خط سریع‌السیر قطار تهران- مشهد هم مطرح است که امیدواریم به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: برای مشارکت ساخت و توسعه پالایشگاه‌های شهید سلیمانی و آناهیتا در کرمانشاه پی‌گیری‌هایی صورت گرفته است که امیدواریم در آینده کار‌های اجرایی آن آغاز شود.

سردار هوش‌السادات افزود: گردش خزانه قرارگاه ۱۲ هزار میلیارد تومان است و درخصوص مطالبات این‌قرارگاه از دولت باید گفت که بعضی قرارداد‌ها ارزی و برخی ریالی است که با افزایش قیمت دلار نمی‌توان قیمت دقیقی از این مطالبات را اعلام کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی‌خاتم‌الانبیاء (ص) عنوان کرد: در قرارگاه سازندگی‌خاتم‌الانبیاء (ص) برخی فعالیت‌های برون‌مرزی مثل ساخت‌وساز‌هایی در عتبات و برخی پروژه‌های دولتی و بعضاً بخش خصوصی در عراق، سوریه و ونزوئلا هم کار‌هایی شروع شده است؛ از جمله ساخت مترو و انجام پروژه‌های نفتی در ونزوئلا.

وی گفت: این قرارگاه ۷۰ درصد کار‌های اجرایی را با استفاده از بخش خصوصی انجام می‌دهد و علاوه بر این، ۱۵۰ هزار پیمانکار خصوصی با ما همکاری دارند که این‌نشان می‌دهد میدان برای فعالیت پیمانکاران خصوصی بزرگ کشور باز است؛ زیرا حضور این قرارگاه در قبول پروژه‌ها به‌صورت شرکت در مناقصه‌هایی است که توسط دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و در این رابطه قیمت‌هایی هم که ارائه می‌کند، به هیچ عنوان عرصه را برای بخش خصوصی تنگ نمی‌کند و حتی در برخی مواقع این قرارگاه در برخی مناقصات به نفع شرکت‌های خصوصی کنار رفته است.

سردار هوش‌السادات بیان کرد: کار‌های زیادی برای سازندگی در کشور وجود دارد؛ به نحوی که تنها پنج درصد کل بودجه عمرانی کشور برای فعالیت‌های این قرارگاه است و از سوی دیگر به دلیل اینکه ما پیمانکار دولتی هستیم، سه درصد از بودجه پروژ‌ه‌های قرارگاه برای توسعه بخش محروم اختصاص می‌یابد.

فرمانده قرارگاه سازندگی‌خاتم‌الانبیاء (ص) اضافه کرد: علاوه بر این، به قرارگاه ابلاغ شده است که در پروژه‌های تا ۲۰۰ میلیارد تومان ورود نداشته باشد؛ اما قرارگاه این رقم را پنج برابر افزایش داده است؛ البته در پروژه‌هایی هم که بخش خصوصی تمایلی برای ورود به آن‌ها نداشته باشد، قرارگاه وارد می‌شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار