کارگردان نمایش «مجلس شبیه‌خوانی قربانی» مطرح کرد؛

«مجلس شبیه‌خوانی قربانی» یک پُست‌درام سخت برای حساس‌سازی آل سعود

بیگدلی با بیان اینکه نمایش «مجلس شبیه‌خوانی قربانی» به فجایع منا می‌پردازد، گفت: این نمایش یک پُست‌درام سخت برای حساس‌سازی آل سعود است تا نسبت به انسان‌ها احساس مسوولیت بیشتری داشته باشند.
کد خبر: ۵۶۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 17December 2022

«مجلس شبیه‌خوانی قربانی» یک پُست‌درام سخت برای حساس‌سازی آل سعود«علی بیگدلی» کارگردان نمایش «مجلس شبیه‌خوانی قربانی» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس به تشریح فعالیت‌های هنری خود پرداخت و با تاکید براینکه عمده فعالیت‌های نمایش‌ام در زمینه فرهنگ مقاومت و دفاع مقدس است، اظهار داشت: نمایش «دوازده روز» با موضوع شهید مصطفی هادی یکی از آثار تولید شده‌ بنده است که در دوره سی‌وهشتم جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت و البته در این دوره با نگارش چهار نمایشنامه رکورددار ارائه اثر بودم.

وی برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر دانست و درباره اولین تجربه‌های حضور خود در این رویداد مهم نمایشی عنوان کرد: سال‌ها قبل زمانی که جشنواره در خرمشهر برگزار می‌شد چندین مرتبه شخصاً به همراه تیم‌های نمایشی به‌عنوان بازیگر، نویسنده و دستیار کارگردان حضور داشتم ولی امسال با توجه به اضافه شدن بخش بین‌الملل، اولین دوره‌ای است که در جایگاه نویسنده و کارگردان حضور پیدا می‌کنم. معتقدم تمام جریان هنر و تئاتر مقاومت برگرفته از فرهنگ مقاومت است که زبان هنر بهترین قالب برای انتقال آن است.

این هنرمند و کارگردان نمایش با تاکید براینکه فرهنگ مقاومت دارای دکترینی است که موجب ایجاد جنبش‌ها و خیزهایی مانند بهار عربی در جهان اسلام شده است، افزود: تمام اتفاقات سال‌های گذشته سطح جهانی که همراه با بیداری ملت‌ها بوده است برگرفته از دکترین مقاومت بوده است و اتفاقات سوریه، یمن، فلسطین، لبنان و ایجاد تیپ فاطمیون افغانستان همگی بخاطر همین مسئله است. آن چیزی که می‌تواند دکترین مقاومت را به شکل گسترده ارائه کند و اهداف آن را بروز دهد، هنر مقاومت است؛ در این زمینه هنر نمایش و تئاتر به این دکترین خوانش می‌دهد چراکه مقاومت صرفاً مقابله مسلحانه نیست بلکه ابعاد فرهنگی و هنری دارد که بایستی درباره آن دیالگوگ و گفت‌وگو صورت گیرد تا در بستر زندگی مردم قرار گیرد.

بیگدلی نمایش «مجلس شبیه‌خوانی قربانی» را یک اثر در راستای دکترین مقاومت دانست و ادامه داد: برای همه گروه‌های حاضر در جشنواره مقاومت آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم این اتفاقات خوب شامل نمایش ما نیز باشد و جشنواره به اهداف خودش که بروز فرهنگ مقاومت به صورت ملموس برای مخاطب است، برسد.

وی در پاسخ به اینکه چه انگیزه‌ای باعث شد امسال در جشنواره تئاتر مقاومت حضور داشته باشد، گفت: انگیزه ما برای حضور در جشنواره مقاومت همان انگیزه‌ای است که باعث شد شهریور سال ۱۳۵۸ بسیاری از هموطن‌های ما خانه و زندگی را رها کنند و به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بروند، چراکه ما عرصه هنری امروز را نیز یک جبهه دیگر می‌دانیم و معتقدیم زندگی امروز نیز جنگ است و در این نبرد نباید منفعل باشیم بلکه باید دست به اقدام بزنیم درحالی که شرایط امروز ما قطعاً برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری بهتر از شرایط رزمندگان در دوران دفاع مقدس است که حتی گاهاً نان خالی نداشتند.

این کارگردان نمایش تاکید کرد: جنگ سخت و مسلحانه برای دفاع از مرزهای خاکی یک جبهه است و اما امروز فعالیت فرهنگی و هنری در عرصه هنر و نمایش جبهه امروزی جدیدی است که نیازمند آن هستیم و بارها توسط رهبر انقلاب به آن اشاره شده است و می‌فرمایند «اگر امروز کسانی در خیابان‌ها هستند و اعتراضشان را درست ابراز نمی‌کنند بخاطر ضعف کار فرهنگی ماست».

بیگدلی پیرامون نمایش «مجلس شبیه‌خوانی قربانی» اظهار داشت: در دوم مهر ۱۳۹۴ انسان‌های زیادی که دعوت شده خداوند متعال بودند در مناسک حج در منا به طرز فجیعی بخاطر سوء مدیریت رژیم آل سعود به‌شهادت رسیدند. حدوداً یک سال اخباری درباره این افراد وجود داشت اما در نهایت هیچ اتفاقی درباره آن‌ها رخ نداد و من همان سال ۱۳۹۴ یک نمایشنامه پُست‌درام نوشتم که کار سختی بود و چندین بار برای کارگردانی آن اقدام کردم و محقق نشد و حالا برای جشنواره مقاومت آن را آماده کردم.

وی حساسیت نسبت به انسان‌ها را پیام این نمایش دانست و عنوان کرد: داستان نمایش من مربوط به سه گوسفند است که در حادثه منا قربانی نشده‌اند و تقدیر آن‌ها چنین است که البته آن‌ها نسبت به این تقدیر ناراحت هستند و این موضوع را واکاوی می‌کنند که متوجه می‌شوند به‌جای آن‌ها انسان‌هایی قربانی شده‌اند و حرف‌ها و گفت‌وگوهای عجیبی صورت می‌گیرد که اگر مخاطبین متوجه آن شوند اتفاق خیلی خوبی خواهد بود.

کارگردان «مجلس شبیه‌خوانی قربانی» در تشریح شرایط آماده‌سازی گروه برای حضور در جشنواره مقاومت گفت: تمرین گروه ما برای جشنواره مقاومت از ۲۰ تیر شروع شد و تمرین طولانی داشتیم چون بچه‌های ما برای اولین‌باری است که روی صحنه می‌روند و خوشبختانه هر کسی کار را دیده، ناراضی نبوده است بلکه بسیاری از اینکه سه نفر که تجربه اول بازیگری را سپری می‌کنند چنین کار سختی را اجرا می‌کنند، به شعف‌ آمدند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار