جان فدا/ نویسنده کتاب «شهید؛ رهیافتی به راز و رمز مقام شهادت»:

«شهید سلیمانی» گوهر شهادت و حضور در محضر الهی و ربوبیت را دریافت

«فیاض‌بخش» به تشریح ویژگی‌های شهید سلیمانی پرداخت و گفت: حاج قاسم سلیمانی گوهر شهادت و حضور در محضر الهی و ربوبیت را دریافت و راه و مسیر را پیدا کرد.
کد خبر: ۵۶۵۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ - 04January 2023

«شهید سلیمانی» گوهر شهادت و حضور در محضر الهی و ربوبیت را دریافتبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمدتقی فیاض‌بخش نویسنده کتاب «شهید؛ رهیافتی به راز و رمز مقام شهادت» در آیین گرامی‌داشت مقام شهید و معرفی کتاب شهید به تشریح شخصیت حاج قاسم سلیمانی پرداخت و با بیان اینکه ایشان دغدغه دین، حریت و انسانیت داشت، اظهار داشت: به این ترتیب ما هم خواستیم به نوبه خود عرض ارادتی به رشادت‌های ایشان داشته باشیم.

وی با طرح این سوال که راه شهادت و این کلمه شهادت چگونه حاصل می‌شود، گفت: اگر در فرهنگ دین و قرآن، شهادت را تنها در جهاد اصغر می‌دید توفیق شهادت برای بسیاری از مردم در تاریخ میسر نمی‌شد.

فیاض‌بخش افزود: خانواده شهدا با زندگی زینب گونه راه شهدا را ادامه دادند. آیا شهید را باید تنها مقتول در میدان نبرد دانست. در تمام آیات قرآن نمی‌بینیم که شهید تنها برای نبرد عنوان شده باشد بلکه به معنای آن اشاره دارد که ما باید به دنبال آن باشیم.

فیاض‌بخش ادامه داد: کُنه شهادت را باید در فرهنگ دینی و آیات قرآن یافت. به عنوان مثال شهادت شهید بهشتی که در همین مکان اتفاق افتاد موج بیداری و نوری را میان جامعه آن زمان به راه انداخت که مورد توجه است.

وی افزود: گفته می‌شود تا کنون ۸۰۰ جلد کتاب در این ۳ سال گذشته نوشته شده و عرض ارادت به مقام شهید حاج قاسم سلیمانی شده است که درون مایه همه آن‌ها به یک معنای عام و نهایی مقام شهید اشاره دارد و آن حقانیت حق و ذات الهی است.

نویسنده کتاب «شهید» با اشاره به اینکه خداوند در اسامی اعظم خود شهید را وارد می‌کند، گفت: خداوند هم می‌تواند هم شاهد باشد و هم مشهود پس آیا کفایت نمی‌کند با خدای خود سخن بگوییم در حالی که خداوند از هر چه به ما نزدیک‌تر و حاضرتر است چرا که پیش از هرکاری و هر راز و نیازی با خود و خدای خود تنها با خداوند رحمان و رحیم سخن می‌گویی.

فیاض‌بخش با تاکید بر اینکه شهادت به باز شدن چشم دل نیاز دارد، افزود: خداوند این مقام را برای ائمه خود و در رأس آن‌ها برای حضرت محمد (ص) در نظر می‌گیرد چرا که چشم دل آن‌ها به روی ذات و حقیقی و الهی باز بود.

وی در ادامه گفت: آنچه سید حسن نصرالله از آخرین وداع حاج قاسم سلیمانی با او روایت می‌کند نشان از وداع این سردار شهید با ملک دنیایی دارد. ما نیز باید روح خود را آماده پرواز به سوی حقیقت الهی کنیم و همانند آن‌ها دست از ساخت خانه‌ای روی پل برداریم. این شیوه زندگی شهدا است که در تمامی عمر، زندگی خود را برای یافتن آن ذات و عشق الهی و اهل بیت صرف کردند.

فیاض‌بخش ادامه داد: شهدا خود را از زنجیر‌های دنیوی آزاد کردند تا آماده دست‌یابی به مقام شهادت شود. امثال حاج قاسم و شهدای ما دائما با چشمانی باز مراقبت می‌کردند که در قلبشان چه می‌گذرد.

این نویسنده افزود: شهدا رفتند و ما همچنان مانده‌ایم در حالی که مقام شهادت بر اساس آیات قرآن متعلق به همه بنی آدم است. انسان به محض اینکه شاهد و شهید به خود شد گفته می‌شود «ألستُ بربّکم قالوا بلی». به این ترتیب انسان شهید آفریده شد.

فیاض‌بخش در ادامه گفت: کاروان شهدا از ابتدا به راه افتاده است و آن‌هایی که به این کاروان وارد نشدند نه تنها عصیان و سرپیچی با ائمه خود و انبیا کردند بلکه با تمام عالم درگیر می‌شوند. ما باید همراه کاروان شهادت عالم بشریت با کاروان سالاری اولیا خدایی به سوی نور الهی هدایت شویم.

وی افزود: انسان با علم بر همه این آیات و تذکر‌ها اسیر عالم دنیایی می‌شود و از مسیر شهادت جدا می‌شود که هیچ عذر و بهانه‌ای برای آن پذیرفته نیست چرا که ما شهید آفریده شده‌ایم، اما خودمان لوح پاک و سفید آن را به پلیدی‌ها آلوده می‌کنیم.

فیاض‌بخش ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی گوهر شهادت و حضور در محضر الهی و ربوبیت را دریافت و راه و مسیر را پیدا کرد. وی وفای عهد بندگی می‌کند و خداوند نیز به عهد خود وفا می‌کند.

وی افزود: محور سیر شهادت محور عشق به پروردگار است پروردگاری که دوست داشتنی‌تر از فرزندانتان است. حاج قاسم ضمن عشق به ذات الهی، به ائمه و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها ابراز ارادت می‌کرد.

فیاض‌بخش با تاکید بر اینکه عشق به ولایت و عشق به مردم در ویژگی‌های اخلاقی حاج قاسم سلیمانی مورد توجه است، گفت: حاج قاسم مردم را دسته بندی نمی‌کرد و آن‌ها را مقابل هم قرار نمی‌داد و این ویژگی همان اخلاقی است که در قرآن به آن توصیه شده است. حاج قاسم همانگونه که خداوند توصیه کرده است همه را با یک چشم می‌دید.

وی افزود: ارادت به مقام ولایت، شهادت، اهل بیت علیهم السلام و پدر و مادر در وجود حاج قاسم موج می‌زد پس اینگونه مسیر شهادت را طی می‌کند.

فیاض‌بخش با اشاره به عشق و ارادت حاج قاسم به فقرا گفت: حاج قاسم توجه خاص و ویژه‌ای به فقرا داشت و با آن‌ها زندگی می‌کرد و همواره توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت. ایشان در سفری به کرمان هنگام مواجهه با نصب بنر‌هایی با عکس وی و هزینه‌های انجام شده معترض می‌شود چرا که خود را از جنس مردم روستا زاده و عشایر می‌داند. این‌ها راز و رمز موج مردمی ناشی از شهادت حاج قاسم سلیمانی است که بینظیر بود.

وی در پایان و جمع‌بندی سخنان خود گفت: پنج ویژگی در سیره اخلاقی حاج قاسم بود که در وصیت‌نامه‌اش نیز آورده شده است که از جمله آن می‌توان به نماز اول وقت، دائم الوضو بودن، انس با قرآن و نماز شب اشاره کرد.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار