کوی جهاد و مقاومت/ در مراسم اختتامیه همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح شد؛

سردار کارگر: موزه‌های دفاع مقدس پایگاهی برای روشنگری جوانان/ اولویت حضور در مدارس و دانشگاه‌ها برای جهاد تبیین/ از جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام آگاه باشیم

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه حضور در مدارس و دانشگاه‌ها برای جهاد تبیین ضروری است، گفت: نسل جدید با نمایشگاهی که کاغذی باشد نمی‌تواند ارتباط برقرار کند؛ لذا باید برای نمایش عملکرد و دستاورد‌های خود از تجهیزات به‌روز استفاده کنیم.
کد خبر: ۵۶۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳ - 11January 2023

سردار کارگر: لزوم حضور در مدارس و دانشگاه‌ها برای جهاد تبیین/ تولید محتوای دفاع مقدسی در فضای مجازی در اولویت قرار گیردبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مراسم اختتامیه همایش سراسری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به ابراز رضایت سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح از دستاورد‌هایی بنیاد که در نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت» به معرض نمایش درآمد، اظهار داشت: سازمان‌های یادگیرنده در دنیا موفق هستند؛ به شرطی که فراگیری علم همراه با تجربه باشد، لذا ما باید از تجاربی که در دنیا وجود دارد، بهره‌برداری کنیم.

سردار کارگر در ادامه با تاکید بر اینکه آموزش سواد رسانه‌ای امری ضروری است، تصریح کرد: دوره‌های سواد رسانه‌ای باید در سطح استان‌ها برگزار شود. ما نمی‌توانیم به پدیده‌ای بپردازیم، مگر اینکه آن پدیده را خوب بشناسیم، از این‌رو نباید در برخورد با موضوعات نگاه متعصبانه داشته باشیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه گاهی تعصب به حزب، جناح و شخص خاص موجب بی‌توجهی به جریان مقابل و نشنیدن صدای برخی دیگر می‌شود، گفت: با خوب شنیدن مسائل، نصف مشکلات را می‌توان حل کرد. ما باید گوش شنوا داشته باشیم و خوب بشنویم.

ضرورت آگاهی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر

وی با اشاره به نقش مهم روحانیت در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بیان داشت: ما باید از جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در اسلام آگاه باشیم تا تشخیص بدهیم که در چه مواقعی وارد میدان امر به معرف و نهی از منکر شویم.

رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با تاکید بر اینکه باید در مدارس و دانشگاه‌ها حضور پیدا کنیم و حرف دانش‌آموزان و دانشجویان را بشنویم، بیان داشت: نسل جدید با نمایشگاهی که کاغذی باشد، نمی‌تواند ارتباط برقرار کند؛ لذا باید برای نمایش عملکرد و دستاورد‌های خود از تجهیزات به‌روز استفاده کنیم.

سردار کارگر با بیان اینکه حضور در مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها در راستای جهاد تبیین باید در اولویت باشد، خاطرنشان کرد: پس از اینکه زائران راهیان نور، به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان، از بازدید مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس بازمی‌گردند، نباید ارتباط با آن‌ها قطع شود بلکه باید با استفاده از تجهیزات مدرن و ابزار به‌روز، مسائل مبتلابه فرهنگی و اجتماعی را به طور مستمر برای آنها تبیین کنیم.

در حوزه فضای مجازی موفق عمل نکرده‌ایم

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه، با تاکید موکد بر ضرورت بهره‌مندی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت تبیین دستاورد‌ها و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت افزود: یکی از مهمترین ابزار به‌روز در این خصوص فضای مجازی است که متاسفانه ما در این حوزه موفق عمل نکرده‌ایم.

سردار کارگر تولید محتوای فرهنگی در فضای مجازی را ضروری دانست و افزود: تولیدات فرهنگی ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها در فضای مجازی، پاسخ‌گوی نیازها و مطالبات جامعه‌ی امروز نیست، لذا باید در این حوزه جدی‌تر وارد شویم تا بتوانیم ارزش‌های دفاع مقدس را بیش از پیش ترویج و تبیین کنیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان داشت: دشمن در فضای مجازی حق را باطل و باطل را حق جلوه می‌دهد و با ایجاد شبهه به‌دنبال تسلط بر اذهان و افکار مردم به‌ویژه جوانان است. 

وی با بیان اینکه، بر اساس بررسی‌های انجام شده، دانش‌آموزان به‌طور متوسط روزانه هشت ساعت در فضای مجازی حضور پیدا می‌کنند، بیان داشت: ما باید در حوزه فضای مجازی تسلط داشته باشیم تا بتوانیم با نسل جدید ارتباط برقرار کنیم.

سردار کارگر گفت: هر استان باید هر سال ۶۰ عنوان کتاب چاپ کند؛ کتاب‌ها باید در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای تقسیم‌بندی شوند.

ضرورت پردازش و تکمیل دانشنامه‌های استانی دفاع مقدس

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر ضرورت پردازش و تکمیل دانشنامه‌های استانی دفاع مقدس تصریح کرد: آنچه ماندگار و تاریخ‌ساز است، اسناد و مدارک به‌جا مانده از دوران دفاع مقدس است که باید برای ثبت و ضبط و انتقال آن نهایت دقت و برنامه‌ریزی صورت پذیرد.

وی جمع‌آوری اسناد دفاع مقدس در استان‌های مرزی همچون کرمانشاه، خوزستان، ایلام و آذربایجان غربی را مهم دانست و افزود: یکی دیگر از عرصه‌های موثر در این حوزه توجه ویژه به مقوله‌ی تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس است.

سردار کارگر با تاکید بر نقش مهم پیشکسوتان جهاد و مقاومت در حوزه جهاد تبیین گفت: باید برای پیشکسوتان در عرصه جهاد تبیین نقشی ویژه قائل شویم و زمینه ارتباط آنها با نسل جوان را فراهم کنیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند جمهوری اسلامی ایران را آغازگر جنگ تحمیلی معرفی کند، بیان داشت: ایجاد این شبهات و فرافکنی‌ها، ضرورت و الزام تکمیل و بهره‌مندی از ظرفیت سامانۀ بانک اطلاعات پیشکسوتان دفاع مقدس را دوچندان می‌کند.

موزه‌های دفاع مقدس پایگاهی برای روشنگری جوانان

سردار کارگر در پایان خاطرنشان کرد: ساخت و تجهیز مراکز فرهنگی استان‌ها و موزه‌ها از دیگر امور مهم و ضروری است که باید در اولویت قرار بگیرد؛ چرا که این مراکز و موزه‌ها می‌توانند به‌عنوان پایگاهی برای حضور و روشنگری خانواده‌ها و نسل جوان و همچنین پیشکسوتان عزیز باشند.

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس مستقر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و در حاشیه آن، نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت»، ویژه دستاورد‌های پنج ساله ادارات کل این بنیاد، از هفدهم دی تا امروز (بیست و یکم دی) با حضور معاونین، رؤسای سازمان‌ها و مدیران ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. 

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار