کوی جهاد و مقاومت/ در همایش مدیران سراسری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح شد؛

وزیر آموزش و پرورش: مدرسه خط مقدم جنگ روایت‌هاست/ پرداختن به نظام تعلیم و تربیت باید به گفتمان رایج در حکمرانی تبدیل شود

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدرسه خط مقدم جنگ روایت‌ها است، گفت: نظام تعلیم و تربیت در حوزه حکمرانی بسیار تاثیرگذار است اما متاسفانه در عمل کمتر به آن پرداخته می‌شود؛ درحالی‌که پرداختن به نظام تعلیم و تربیت باید به گفتمان رایج در حکمرانی تبدیل شود.
کد خبر: ۵۶۶۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲ - 09January 2023

وزیر آموزش و پرورش: مدرسه خط مقدم جنگ روایت‌هاستبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش، امروز (دوشنبه) در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، با بیان اینکه در سطح دنیا هر کشوری که به نظام آموزش و پرورش توجه داشته، آینده خوبی رقم زده است، اظهار داشت: کشور‌هایی بودند که علیرغم مشکلات اقتصادی، وقتی به آموزش و پرورش پرداختند، مشکلات خود را برطرف کردند.

نوری در ادامه با اشاره به نقش معنادار نظام تعلیم و تربیت در کاهش شاخص‌های جرم تاکید کرد: هرگاه در کشور اراده‌ای برای توجه جدی به نظام تعلیم و تربیت وجود داشته، این اراده با موانعی روبرو شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۱۶ میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور در حال تحصیل هستند و سه میلیون نفر نیز کودکستانی در کودکستان‌ها حضور دارند، افزود: با احتساب خانواده‌های این دانش‌آموزان، مخاطبین نظام آموزش و پرورش در کشور ما کمتر از ۶۰ میلیون نفر نیستند.

نوری تاثیر نظام تعلیم و تربیت در حوزه حکمرانی را جدی دانست و عنوان کرد: خیلی‌ها نظام تعلیم و تربیت را در حوزه حکمرانی تاثیرگذار می‌دانند اما با وجود اینکه این موضوع، موضوعی جدی در محافل است، متاسفانه در عمل کمتر به آن پرداخته می‌شود؛ درحالی‌که پرداختن به نظام تعلیم و تربیت باید به گفتمان رایج در حکمرانی تبدیل شود.

نوری در ادامه به نگارش سند تحول بنیادین اشاره کرد و با بیان اینکه متاسفانه با طرح سند ۲۰۳۰ تلاش شد تا سند تحول بنیادین منزوی شود، گفت: سند ۲۰۳۰ در ابتدا یک سند محیط زیستی بود که سر از آموزش و پرورش درآورد؛ چراکه فهمیدند نفوذ در آموزش و پرورش مهم‌ترین ابزار است، لذا دشمن در آموزش و پرورش متمرکز شد، چون می‌خواستند زمینه‌ی رویش‌های علمی را از مدارس مورد هدف قرار دهند.

وی برنامه‌ریزی را لازمه تحول در نظام تعلیم و تربیت دانست و با تاکید بر اینکه در این عرصه قصد مهندسی نداریم؛ چراکه آموزش و پرورش دستوری اصلاح نمی‌شود، گفت: باید با برنامه‌ریزی، افق‌های جدیدی داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش به وجود گردشگری جنگ در اکثر کشور‌های جهان اشاره کرد و افزود: گردشگری جنگ در تمام جهان وجود دارد، اما راهیان نور ما در رسانه‌های خارجی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

نوری ظرفیت آموزش و پرورش را بی‌بدیل دانست و گفت: ظرفیت آموزش و پرورش خلاصه در کتب درسی نیست و باید از ظرفیت برنامه درسی نیز بهره گرفت.

وزیر آموزش و پرورش درخصوص محتوای ایثار و شهادت در کتب درسی عنوان کرد: بحث‌های متفاوتی با مضامین ایثار و شهادت در کتب درسی وجود دارد که این مباحث باید هدفمند شوند.

نوری در پایان با اشاره به ابعاد رتبه‌بندی فرهنگیان و تاثیر آن در اعتلای تعلیم و تربیت گفت: الگوی مدرسه تحول‌آفرین استخراج شده است چراکه معتقدیم مدرسه خط مقدم جنگ و روایت است.

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس مستقر در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و در حاشیه آن، نمایشگاه «کوی جهاد و مقاومت»، ویژه دستاورد‌های پنج ساله ادارات کل این بنیاد، از روز شنبه ۱۷ دی با حضور معاونین، رؤسای سازمان‌ها و مدیران ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آغاز به کار کرده که تا بیست و یکم دی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها