به گزارش گروه اجتماعی دفاعپرس، «محمدرضا مردانی» رئیس بسیج اساتید کشور در گردهمایی مجازی «جهاد تبیین و استاد انقلابی» که به همت بسیج اساتید تهران بزرگ برگزار شد، اظهار داشت: ایام دهه پیروزی انقلاب را به درستی دهه فجر نامیدهاند، این پیروزی حقاً پیروزی نور بر تاریکی بود. طلیعهی پیروزی انقلاب اسلامی ایران فجری بود که شرق و غرب عالم را روشن کرد. روشنگری و تبیین اساس شکلگیری نهضت بود. امام عظیم الشأن بیش و پیش از هر کسی در تاریخ معاصر تشیّع متوجه اهمیّتِ تبیین و روشنگری بودند.
وی افزود: در اوج دوران سیاه طاغوت و در میانهی خفقان سیاسی و امنیتیِ دهه ۴۰، امام یک تنه عَلمِ تبیین و روشنگری را برافراشتند و ابتدا با سخنرانی متقّن و شجاعانهی خود در سال ۴۱ علیه لایحهی انجمنهای ایالتی و ولایتی دولت علم، روحانیون را از نقشههای بلند مدت استعمار برای کشور آگاه کردند و در ادامه و در سال ۴۲ با قیام علیه لایحهی کاپیتالاسیون مردم را نیز وارد شعاع دایرهی روشنگریهای خود کردند.
مردانی تصریح کرد: قطعاً اگر قرار باشد برای خروش سیل مردم در بحبحه انقلاب در سال ۵۷ سرچشمهای تصور شود این سرچشمه، جهاد تبیینی بود که امام از دهه ۴۰ شروع کرده بودند. اینکه مقام عظمای ولایت موکداً بر جهاد تبیین تأکید دارند و از جمله همین اخیرا در دیدار با فرماندهان نیروی هوائی ارتش فرمودند: «جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است» دقیقاً ناظر به همین موضوع است که ایشان به نیکی میدانند که اگر قرار باشد تحوّل و تطّوری در روحیه و رویکرد یک ملت ایجاد شود اساسش تبیین است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: تبیین و جهاد تبیین در اسلام سابقهای به بلندای خود اسلام دارد. یکی از تجلّیهای جهاد تبیین در صدر اسلام حرکتِ روشنگرانهای بود که امام سجّاد (ع) و حضرت زینب (ع) از همان عصر عاشورا و با همه توان و مقدورات خود شروع کردند.
وی گفت: مقام معظم رهبری به درستی به این نکته اشاره کردهاند و فرمودهاند: «اگر روز عاشورا اوج مجاهدت همراه با فداکاری است، چهل روز بعد از عاشورا، اوج مجاهدت همراه با تبیین و افشاگری است.» کربلا با آن همه صحنههای تاریخ ساز بدون جهاد تبیین منشأ چنین تحولات شگرفی در عالم نمیشد، بقول شاعر کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود.
تاکید بر لزوم تبیین افتخارات اسلام و مسلمین
رئیس سازمان بسیج اساتید با بیان آنکه محورهای نبرد تبیین متعدد هستند و باید به همه آنها پرداخت، اهمّی از این محورها را عنوان کرده و افزود: جوانان ما باید با افتخارات و فتوحات و اختراعات اسلام و مسلمین آشنا باشند. از سین کیانگ در چین تا کردوآی اسپانیا در قلب اروپا (کردوای امروزی در اسپانیا، در روزگار تسلط مسلمانان بر آندلس با اسم قرطبه سالها مرکز حکومت ولایت اندلس در جامعهی اسلامی بود)، در جای جای این جغرافیایِ گسترده آثار فاخری از شکوه تمدن اسلامی موجود است. جوان و نوجوان ما باید بداند که اکثر کشفیاتی که منشا تحوّل در علوم مختلف بوده و هستند را مسلمانان کشف کردند.
وی افزود: همین اتانولی که اکنون با شیوع کرونا منبع اصلی گندزدائی در دنیاست تنها یکی از چندین اکتشاف زکریای رازی پزشک مسلمان ایرانی است، و زکریای رازی تنها یکی از دهها شیمیدان کاشف مسلمان است!
باور «ما میتوانیم» تنها یک شعار نیست بلکه یک باور و تجربه اصیل اسلامی است
این استاد دانشگاه ادامه داد: در این مجال کوتاه فرصت احصاء هزاران اختراع و اکتشاف مسلمانان وجود ندارد، ولی اگر به عنوان مثال به حوزه ریاضیات بخواهیم اشاره کنیم؛ قانون کسینوس، هندسه تحلیلی، حل هندسی، معادلات درجه سوم، حل معادلات درجه سوم، حل معادله درجه دو از طریق تکمیل مربع، محاسبه عدد پی تا ۱۶ رقم اعشار، فرمولهای مثلثاتی، علم مثلثات، اختراع محاسبات عددی، قانون کوتانژانت، معادلات کوشی-ریمان، هندسه سهموی یا هایپربولیک، عدد کسری، اعشار، اعداد گنگ، بسط ثابت، علم جبر که بسیاری آن را مهمترین پایهی ریاضات میدانند تنها گوشهای از صدها کشف ریاضی دانان مسلمان در حوزهی ریاضیات هستند.
مردانی یاداور شد: همین الگوریتمی که اکنون پایه برنامه نویسی و ساخت دنیایی از نرم افزارهاست در واقع برگرفته از کلمه الخوارزمی و از اکتشافات اوست. اینها را باید جوان مسلمان بداند، تا باور کند که «ما میتوانیم» تنها یک شعار نیست بلکه یک باور و یک تجربه اصیل اسلامی است.
تبیین نقشهها و خدعههای قدیمی استعمارگران برای تسلط بر فرهنگ و منابع کشورهای مسلمان
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: به زعم بنده کشورهای مسلمان به سه دلیل اساسی از قدیم مورد طمع استعمارگران غربی بوده و هستند. اولاً کشورهای مسلمان به لطف خداوند متعال غالباً بر بسترهایی عظیم از منابع خدادادی واقع شدهاند و این برای دنیای منفعت طلبِ غرب غیر قابل چشم پوشی است. ثانیاً دنیای غرب از استیلای منطقِ مستدّل و معارف عمیق اسلامی بر سفسطهی پوچ اومانیسم و ماتریالیسم هراس دارد و ثالثاً تکثیر روحیه ذلت ناپذیری و قاعده نفی سبیل مسلمانان در بین سایر ملل و اقوام پایههای هژمونی غرب را میلرزاند.
مردانی خاطرنشان کرد: ملت ما منجمله جوانان ما باید از ضرباتی که غرب به سرکردگی آمریکا به کشورهای مسلمان مانند ایران وارد کرده است آگاه باشند. دستگاههای سخن پراکنی غربی سعی میکنند اینطور القاء کنند که مشکل غرب صرفاً با جمهوری اسلامی است و نه با ایران و اسلام. در صورتی که در تاریخ معاصر ایران و منطقه صدها نمونه وجود دارد که این ادعا را رد میکند.
وی اضافه کرد: آیا دولت مصدق هم جمهوری اسلامی بود که انگلیس با عملیات تی پی آژاکس آن را سرنگون کرد؟ آیا زبان فارسی هم ابداع جمهوری اسلامی است که غرب کمر به از بین بردن آن در همهی حوزهی تمدنی ایران بسته است؟ نه. اتفاقا غرب هم با ایران و فرهنگ غنی آن به عنوان یک رقیب دیرینه تمدنی و هم با اسلام به عنوان یک مکتب نورانی ومستدّل که فلسفهی وجودی همه مکاتب غربی را به چالش کشیده است، مشکل دارد.
تاکید برلزوم تبیین منطق متقن و مستدل تشیع در همه عرصههای عقلی، نقلی، فقهی و فلسفی
«تبیین منطق متقن و مستدل تشیع در همهی عرصههای عقلی، نقلی، فقهی و فلسفی»، «تبیین و نشر اندیشههای امام راحل بعنوان بنیان گذار انقلابی که همه ابهت پوشالی غرب را به چالش کشید»، «تبیین آراء و نقش بی بدیل امام خامنهای در خنثی کردن نقشههای دشمنان»، «تعیین هوشمندانه سیاستهای کلی نظام»، «مدارای ایشان با دولتها»، «کشف توطئهها»، «مدیریت هوشمندانه بحرانها از اغتشاشات کوی دانشگاه تهران تا فتنه ۸۸ و اغتشاشات سال ۹۸ همه و همه با تدابیر راهبردی مقام معظم رهبری رفع گشتند.»، «تبیین رویکرد دولتهای مختلف در جمهوری اسلامی و تحلیل نتایج و خسارات گفتمانهای غیر انقلابی و رویکردهای سازشکارانه برخی دولتهای سابق» و «تبیین دست آوردهای گفتمان انقلابی و مدیریت جهادی (موشک نقطه زن، پهپاد و...)» از جمله دیگر موضوعات مهمی بود که مردانی بر آن تاکید کرد.
وی افزود: ما در جهاد خودکفائی نیروهای مسلح من جمله در جهاد خودکفائی سپاه پاسدران سالهاست گیربکس اتوماتیک برای خودروهای سبک و سنگین نظامی میسازیم، اما صنعت خودروسازی ما با این بودجه و با این درآمد سرشارِ حاصل از قیمتهای غیر منطقی محصولات، هنوز یک گیربکس اتوماتیک داخلی و بومی نساخته است!
وظایف نهضت استادی بسیج در جهاد تبیین
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه به وظایف اختصاصی اساتید بسیجی اشاره کرده و عنوان کرد: مواردی که ذکر شد از موارد محوری جهاد تبیین و مترتب بر همه اقشار به ویژه اساتید بسیجی است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: از دیگر مواردی که اختصاصاً متوجه اساتید بسیجی است میتوان به «تبیین نقش مثبت اساتید انقلابی در تحولاتِ علمی، سیاسی و اجتماعیِ تاریخ انقلاب اسلامی (از شهید مطهری و شهید چمران تا شهدای هسته ای)»؛ «تبیین جایگاه و رسالت اساتید انقلابی به عنوان فرماندهان عرصهی جنگ نرم»، «تبیین نقش اساتید در اجرای بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی و نیل به سمت تمدّن نوین اسلامی»، «تبیین چیستی و چرایی جنگ شناختی دشمن و چگونگی مقابله با آن»، «تبیین اهداف دشمن از جنگ روایتها و نقش جهاد تبیین در مقابله با آن» اشاره کرد.
بیان تواناییها و ظرفیتهای اساتید انقلابی در حکمرانی مطلوب و متعالی، تبیین آثار منفی فقر تئوری در کشور پیرامون چالشهای اساسی (مانند عدالت، معنویت جتماعی، پیشرفت و...) و تبیین نقش اساتید انقلابی در این عرصه، تدوین و تبیین دقیق نقشه راه جمهوری اسلامی جهت نیل به «تمّدن نوین اسلامی» از دیگر وظایفی بود که این استاد دانشگاه در ضرورت حضور استادان بسیجی بیان کرد.
هنر و رسانه؛ دو مورد از تسلیحات لازم در عرصه جهاد تبیین
مردانی عنوان کرد: ورود به عرصه جهاد تبیین هم نیاز به مقدماتی دارد و هم تسلیحاتی. مقدمات ورود به این عرصه عبارت است از خودسازی؛ تهجّد؛ مطالعه و تفکر و تسلیحات لازم برای نبرد و پیروزی در این عرصه بصیرت، صبر، استقامت، علم، رسانه و هنر است. مثالی که اخیرا مقام عظمای ولایت از نقش انتشار یک عکس (عکس دیدار همافران ارتش با امام عظیم الشأن در ۱۹ بهمن سال ۵۷) در ماندگاری و اثرگذاری آن حادثه تاریخساز و تحولآفرین بیان کردند مصداق دقیقی از کارکرد هنر و رسانه بعنوان دو مورد از تسلیحات لازم در عرصه جهاد تبیین است.
رئیس بسیج اساتید کشور گفت: قطعاً رسالت بسیج اساتید بعنوان نهضتی که دارای خیل عظیمی از متخصصین در عرصهی علم، رسانه و هنر است در جبهه جهاد تبیین عظیم و بی بدیل است و دقیقاً به همین میزان از مسئولین توقع وجود دارد که مسیر را برای ورود اساتید انقلابی به عرصههای مورد نیاز جمهوری اسلامی و امت مسلمان من جمله آوردگاهِ جهاد تبیین هموار کنند. ان شاء الله خداوند به بنده و همه شما عزیزان توفیق التزام به منویاتِ مقام عظمای ولایت و جهادِ مخلصانه در همه زمینهها من جمله عرصه جهاد تبیین را عطا کند.
انتهای پیام/ 141