نخست وزیر عراق:

عراق به نیرو‌های رزمی خارجی نیاز ندارد/ بازنگری پیرامون حضور ائتلاف آمریکایی در عراق

نخست وزیر عراق با بیان اینکه یک هیئت عراقی روز هفتم فوریه به آمریکا سفر خواهد کرد، گفت: عراق به نیرو‌های رزمی خارجی نیاز ندارد و حضور ائتلاف آمریکایی در عراق مورد بازنگری قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۵۷۰۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶ - 01February 2023

عراق به نیرو‌های رزمی خارجی نیاز ندارد/ بازنگری پیرامون حضور ائتلاف آمریکایی در عراقبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از پایگاه خبری المعلومه، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره جزئیات مربوط به برخی پرونده‌های مهم از جمله حضور خارجی آمریکا در عراق و میزان نیاز این کشور به این حضور، روابط دولت با گروه‌های سیاسی از جمله چارچوب هماهنگی شیعیان و همچنین نرخ دلار، مبارزه با فساد و بازیابی وجوه قاچاق و مبارزه با این پدیده صحبت کرد.

السودانی در این مصاحبه تلویزیونی که دیروز سه شنبه انجام شد، درباره ارتباط با آمریکا و حضور غیرقانونی نیرو‌های این کشور در خاک عراق اظهار داشت: موضع ما در این خصوص روشن و صریح است؛ عراق به نیرو‌های رزمی خارجی نیاز ندارد، زیرا سرویس‌های امنیتی قادر به کنترل امنیت در عراق در برابر هر تهدیدی هستند.

نخست وزیر عراق افزود: شیوه کنونی حضور ائتلاف بین‌المللی در عراق به سازماندهی مجدد به صورت قانونی و شفاف نیاز دارد که نیرو‌های سیاسی و پارلمان آن را اعلام کنند. دولت در حال گفتگو با ائتلاف بین‌المللی است و ما در جلسات شورای امنیت ملی، تیمی از نهاد‌های امنیتی را تشکیل دادیم تا این گفتگو را انجام دهیم و به زودی فرمول نهایی برای سازماندهی حضور ائتلاف در عراق به دست خواهد آمد.

وی ادامه داد: یک هیأت بلندپایه عراقی هفتم فوریه به واشنگتن سفر خواهد کرد تا در مورد پرونده‌های متعدد از جمله بحث در مورد نوسانات قیمت دلار و ساز و کار آن مطابق با استاندارد‌های جدید بحث و گفتگو کند.

السودانی درباره روابط دولت با گروه‌های سیاسی به ویژه چارچوب هماهنگی شیعیان خاطرنشان کرد: رابطه با چارچوب هماهنگی و سایر گروه‌ها، رابطه‌ای حسنه و مبتنی بر تفاهم و اجماع مطابق با منافع ملی است. ساختار و برنامه وزارتی و تعهدات روشن بر اساس قانون اساسی وجود دارد و ما روی آن‌ها کار می‌کنیم و جلسات هفتگی ما در این خصوص ادامه دارد.

نخست وزیر عراق تأکید کرد: فساد، پس از داعش تهدید واقعی برای کشور عراق است، زیرا خدمات و همه پروژه‌ها و برنامه‌ها را مختل می‌کند. هر مسئولی که راه حلی برای مشکلات ارائه نکند، برکنار می‌شود. تغییرات در همه ابعاد کشور از وزیر گرفته تا کارگزار، مشاور، استاندار، رئیس کمیسیون یا مدیرکل و هر جا ادامه دارد و هیچ خط قرمزی وجود ندارد.

وی درباره نوسانات اخیر در بازار ارز در عراق و کاهش نرخ دینار در مقابل دلار گفت: من به شهروندان عراقی اطمینان می‌دهم که دلار خریداری نکنند، زیرا دینار همچنان با ارزش و قوی است. نوسانات قیمت‌ها در بازار ارز نتیجه تصمیم دولت، مجلس یا بانک مرکزی نبوده است. نوسانات نرخ ارز به دلیل استاندارد‌های بین المللی و ارتباط بین بانک مرکزی، بانک فدرال و خزانه داری آمریکا است.

السودانی در پایان با اشاره به روابط خارجی دولتش با کشور‌های منطقه و اروپایی تصریح کرد: ما سفر‌های خود را به کشور‌های منطقه‌ای و خارجی، بر اساس اصل دیدار‌ها و روابط سازنده یعنی غیر پروتکلی آغاز کردیم. سفر ما به فرانسه به دعوت امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه انجام شد. یک هیئت رسمی آلمانی نیز کمتر از یک ماه دیگر برای شرکت در مراسم امضای پروژه‌های مهم در حوزه برق به عراق سفر می‌کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار