دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جزئیات شش فیلم از دفاع مقدس در «جشنواره فیلم فجر»/ خیزش برای شکار سیمرغ+ فیلم و عکس

نخستین روز چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، امروز با نمایش فیلم «شماره ۱۰» با داستانی پیرامون روز‌های پایانی دفاع مقدس در پردیس ملت و برج میلاد کار خود را به طور رسمی آغاز می‌کند.
کد خبر: ۵۷۰۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶ - 01February 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی از امروز با نمایش فیلم‌های «استاد» به کارگردانی سید عماد حسینی و «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد  در پردیس سینمایی ملت (خانه رسانه)، برج میلاد (خانه جشنواره) و سینماهای مردمی کار خود را به طور رسمی آغاز خواهد کرد.

آغاز «جشنواره فیلم فجر» از امروز/ خیزش سینمای دفاع مقدس برای شکار سیمرغ

امسال در بین ۲۴ فیلم جدول جشنواره، شش فیلم «غریب» به کارگردانی محمد حسینی لطیفی و تهیه کنندگی حامد عنقا، «گل‌های باوارده» به کارگردان مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی سعید سعدی، «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری، «سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج و تهیه کنندگی جلیل شعبانی، «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه کنندگی داود صبوری و «هایپاور» به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه کنندگی مهدی عظیمی و اباذر جوکار به طور مستقیم به موضوع جنگ تحمیلی و ابعاد آن و انقلاب اسلامی خواهند پرداخت. 

«شماره ۱۰» و قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی

در فیلم سینمایی «شماره ۱۰» به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد که در شهرک سینمایی دفاع مقدس فیلمبرداری شده است مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی، احمد کاوری و… به ایفای نقش می‌پردازند.

آغاز «جشنواره فیلم فجر» از امروز/ خیزش سینمای دفاع مقدس برای شکار سیمرغ

«شماره ۱۰» روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است. حمید زرگرنژاد پیش از این فیلم‌های «ماهورا» و «برای مرجان» را کارگردانی کرده بود.

«غریب» شمایلی از احوالات باطنی محمد بروجردی
فیلم «غریب» به تهیه کنندگی حامد عنقا و کارگردانی محمدحسین لطیفی روایت مقطعی از دوران فرماندهی شهید محمد بروجردی در منطقه غرب، پیش از آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است. فیلم، شمایلی از احوالات باطنی، سبک زندگی و شیوه فرماندهی شهید بروجردی با نگاهی به دوره‌ای کوتاه از زندگی و تلاش او برای ایجاد اتحاد در غرب کشور است.

آغاز «جشنواره فیلم فجر» از امروز/ خیزش سینمای دفاع مقدس برای شکار سیمرغ

این فیلم یکی از جدیدترین تولیدات سازمان اوج است که بابک امیریان نقش شهید محمد بروجردی را در آن ایفا کرده است و به جشنواره چهل و یک فیلم فجر رسیده است. 

«گل‌های باوارده» قصه متفاوتی از سال‌های ابتدایی جنگ
فیلم سینمایی «گل‌های باوارده» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌کنندگی سعید سعدی و از تازه‌ترین تولیدات بنیاد سینمایی فارابی است که به جشنواره امسال رسیده است.

آغاز «جشنواره فیلم فجر» از امروز/ خیزش سینمای دفاع مقدس برای شکار سیمرغ

نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی را حسین تراب‌نژاد و مهرداد خوشبخت به صورت مشترک بر عهده داشته‌اند که قصه متفاوتی از سال‌های ابتدایی جنگ عراق علیه ایران را برای مخاطب روایت می‌کنند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «آبادان در التهاب است گروهی به روشن ماندن چراغ پالایشگاه فکر می‌کنند.»

بانیپال شومون، امیررضا دلاوری، الهام نامی، یاسین مسعودی، عبدالرضا نصاری، حیدر رحیمی، پوریا ریحانی، شقایق تنگستانی با حضور نادر سلیمانی گروه بازیگران اصلی «گل‌های باوارده» را تشکیل می‌دهند.

«سرهنگ ثریا» و سازمان مجاهدین خلق در پادگان اشرف
فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی یکی دیگر از تازه‌ترین محصولات سینمایی سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

آغاز «جشنواره فیلم فجر» از امروز/ خیزش سینمای دفاع مقدس برای شکار سیمرغ

ژاله صامتی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون با این فیلم سینمایی در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. «سرهنگ ثریا» از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می‌پردازد. این فیلم سینمایی اولین ساخته سینمایی لیلی عاج است و در خلاصه داستان آن آمده است: «این راه با گریه باز نمیشه!».

«اتاقک گلی» و عاشقانه‌ای میان جنگ
فیلم سینمایی «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی داود صبوری با مشارکت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بنیاد شهید  راهی جشنواره چهل و یکم فجر شده است.

«اتاقک گلی» درباره نجات یک دختر کُرد از دست منافقان توسط رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) است. نکته جالب توجه این فیلم این است که تهیه‌کننده این فیلم خود یکی از رزمنده‌هایی است که برای نجات این دختر همراه دیگر همرزمانش وارد این عملیات می‌شود.

آغاز «جشنواره فیلم فجر» از امروز/ خیزش سینمای دفاع مقدس برای شکار سیمرغ

بازیگران: تورج الوند، آناهیتا افشار، فریدون حامدی، تینو صالحی، هادی شیخ الاسلامی. در خلاصه داستان آمده است: در مردادماه سال ۱۳۶۷ عاشقانه‌ای میان جنگ رخ می‌دهد و…

«هایپاور» و روایت نبوغ و دانش شهید ستاری و عباس بابایی

فیلم «هایپاور» به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه کنندگی مهدی عظیمی و اباذر جوکار سعی دارد با فاصله گرفتن از زندگی‌نامه شخصیت‌ها و قهرمانان ملی از جمله شهیدان ستاری و بابایی سعی دارد نبوغ و دانش آنان را در عرصه عملیات‌های مختلف، در هشت سال دفاع مقدس را با برخورداری از رگه‌های طنازانه روایت کند.

آغاز «جشنواره فیلم فجر» از امروز/ خیزش سینمای دفاع مقدس برای شکار سیمرغ

این فیلم از هر آنچه که مخاطب از شهید ستاری و عملکردهایش درفیلم سینمایی منصور دیده متفاوت‌تر است چرا که در «های پاور» به ظرفیت‌های علمی، جسارت کاری و دانش این شهید نگاه و پردازش شده، بنابراین خصوصیات فردی و حتی زندگی شخصی او نقشی در تولید این فیلم ندارند بلکه جایگاه بسزای شهید ستاری و تفکرات بکر ایشان در مسیر ارائه راهکارهای مطلوب به پدافند هوایی ارتش در دست یافتن به موفقیت در عملیات‌های مختلف از جمله عملیات غرورآفرین والفجر هشت است که معیار ساخت های پاور را تشکیل داد.

اتابک نادری، علیرام نورایی، فرزاد حسنی، مجید پتکی، الناز اسماعیلی و سپیده خداوردی و مهرداد ضیایی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها