مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی:

استفاده از فناوری‌های روز پیوست نشر ارزش‌های دفاع مقدس است

سردار یوسفعلی‌زاده گفت: ما از میراث امام خمینی(ره) و دستاورد عظیمی که به برکت جهاد، ایثار و ازخودگذشتگی مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی به دست آمده همانند جان صیانت کرده و به نسل‌های بعد منتقل و حتی به بیرون از مرزها صادر می‌کنیم که در این عرصه روزآمدی، زنده بودن و همچنین استفاده از علم و فناوری بایستی پیوست این حرکت باشد.
کد خبر: ۵۷۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹ - 01February 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست مشترک سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با «مسعود میرزایی شهرابی» مدیرکل پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این نشست با اشاره به فرارسیدن دهه فجر اظهار داشت: یاد و نام حماسه‌سازان جاوید انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، امام خمینی(ره) و همه رهروان صادق این مسیر نورانی را گرامی می‌داریم و دعا می‌کنیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی در کمال صحت، صلابت و اقتدار راه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهیدان را با کمک امت به پیش ببرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشمندان جوان ایران اسلامی در یک رده سنی خاصی قرار دارند که اوج بهره‌وری آنهاست، افزود: این نسل جوان، متخصص، فناور و تحصیل‌کرده با وجود رهبر معظم انقلاب اسلامی که خود پیشتاز این عرصه و پرچمدار، مشوق، معلم، حکیم و دردآشناست در دوره‌ای از دوره‌های انقلاب اسلامی قرار دارد که طلایی‌ترین دوره توجه به علم و دانش است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود روحیه انقلابی و جهادی در جوانان کشور، یادآور شد: در بسیاری از میدان‌ها وقتی که عرصه در اختیار نیروهای مومن جوان، انقلابی و جهادی باشد با سرعت غیرقابل تصور و محیرالعقولی پیشتاز هستند. انقلاب اسلامی عرصه‌های بزرگی را برای پیشرفت پیش پای ملت و جامعه اسلامی باز کرده و بسیاری از سدها شکسته شده است.

این مسئول در ادامه با اشاره به ناآرامی و تحرکات ماه‌های اخیر در ایران گفت: نقطه کانونی آشوب‌ها در ماه‌های گذشته مسدود کردن راه‌ پیشرفت کشور بوده است. دشمن درمانده شده و پای پیمودن ندارند. نظام جمهوری اسلامی ایران این لیاقت را دارد که به برکت خون‌های پاک و مجاهدت‌های بی‌نظیر و همچنین تلاش‌های گسترده جهادی در همه عرصه‌ها محتاج بیگانگان نباشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی؛ انتشار میراث شهیدان یعنی نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت است، خاطرنشان کرد: یکی از آن ارزش‌های بی‌نظیر، کار کردن با دست خالی است؛ به تعبیر دیگر با دست خالی و با یک دنیا دشمن نباید کوتاه آمد. اگر در اوج تحریم، تهدید، تهاجم، جنگ، حضور همه جانبه قدرت‌های جهانی بر علیه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمداران عزت و افتخار کم می‌آوردند و امام خمینی(ره) تنها می‌ماند؛ ما به این نقطه که امروز در آن هستیم، نمی‌رسیدیم.

یوسفعلی‌زاده با تأکید بر اینکه اقدامات راهبردی در همه لایه‌های زندگی اثرگذار است و بایستی تقویت شود، بیان داشت: یکی از مباحثی که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بر آن تأکید دارد استفاده از فناوری و ظرفیت‌های جدید فناورانه برای ارائه پیشینه دفاع مقدس است که نمایشگاه‌های سه بعدی یا استفاده از ظرفیت‌های فناوری جدید مانند مِتاوِرس از آن جمله است. نسل جوان به مدد این نوع فناوری‌ها می‌تواند با مفاهیم مدنظر ارتباط خوبی برقرار کند؛ بر همین اساس در راه‌اندازی موزه دفاع مقدس استان، مجموعه پارک علم و فناوری خراسان با کمک و ظرفیت فناوران حاضر در این مجموعه در بهره‌وری بهتر و مطابق با ذائقه نسل جدید می‌تواند کمک خوبی به اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داشته باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تأکید کرد: ما از میراث امام خمینی(ره) و دستاورد عظیمی که به برکت جهاد، ایثار و ازخودگذشتگی مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی به دست آمده همانند جان صیانت کرده و به نسل‌های بعد منتقل و حتی به بیرون از مرزها صادر می‌کنیم که در این عرصه روزآمدی، زنده بودن و همچنین استفاده از علم و فناوری بایستی پیوست این حرکت باشد.

اجرای طرح «سرزمین علم و فناوری»

در ابتدای این نشست میرزایی مدیر پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به درس‌آموزی خود از بزرگان عرصه علم و فناوری یادآور شد: آنچه که در پارک‌های علم و فناوری تاکنون ارائه شده بیشتر کارهای تزیینی و یا فانتزی بوده است؛ به طوری که اگر مسئولان امر تصمیم به تعطیلی پارک‌ها بگیرند اقتصاد ما دچار آسیب یا خسارت نمی‌شود چراکه این محصولات سهمی در اقتصاد کشور ندارند.

وی تغییرات صورت گرفته اخیر در رویکرد پارک علم و فناوری خراسان را مورد اشاره قرار داد و گفت: آمریکا 20 سال به بهانه مبارزه با تروریسم کشور افغانستان را اشغال کرد اما در پشت صحنه این کشور به خاطر وجود چهار عنصر معدنی لیتیوم، مس، اورانیوم و تالک اشغال شد که باید سطح آگاهی‌های خود را نسبت به تحولات منطقه‌ای ارتقا دهیم.

این مسئول با اشاره به اقدامات پارک علم و فناوری خراسان در عرصه‌های فرهنگی گفت: راهبرد فعلی کشور در عرصه فرهنگ پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه در این عرصه نیست. متأسفانه امروز جوانان و نوجوانان کشور را به وسیله تلفن‌های هوشمند همراه رها کرده‌ایم و این افراد از جامعه، وقت خود را با این وسیله به بطالت می‌گذرانند. حتی اگر بخواهیم در این عرصه اقدامی هم انجام دهیم با عرض تأسف برخی مانع شده و در این وادی سنگ‌اندازی می‌کنند. ما تصمیم داریم به وسیله طرح «سرزمین علم و فناوری» یک نگاه جدیدی را پیش روی جوان ایرانی در عرصه فرهنگ قرار دهیم تا در وادی اشتغال دچار مشکل نشود.

این مقام مسئول با بیان اینکه الگوی حاکم در پارک علم و فناوری خراسان داشتن روحیه بسیجی است، افزود: در دیداری که با برخی از نخبگان بسیجی داشتم به آن‌ها یادآور شدم در عرصه‌هایی که سپاه بدان ورود پیدا کرده ایران اسلامی خوش درخشیده است اما در جایی که سپاه و روحیه بسیجی حضور ندارد دچار عقب‌ماندگی شدیم.

وی در پایان صحبت خود تأکید کرد: تلاش داریم همان نگاه نیروهای بسیجی و سپاهی را وارد مجموعه پارک علم و فناوری خراسان کنیم چراکه معتقدیم اگر همت و غیرت نباشد ما راه به جایی نخواهیم برد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار