گزارش؛

نرمش قهرمانانه ایران "روباه پیر" را به فکر عذرخواهی انداخت

"جک استراو" وزیر خارجه اسبق انگلیس روز سه‌شنبه در یکی از برنامه‌های شبکه "بی‌بی‌سی" به دشمنی گسترده دولت انگلیس و طراحی های خبیثانه این کشور درمورد ایران پیش از وقوع انقلاب اسلامی و در زمان جنگ ایران و عراق اذعان کرد.
کد خبر: ۵۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸ - 06November 2013

نرمش قهرمانانه ایران

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، وزیر خارجه سابق انگلیس با اشاره به این که کودتای سال 1332 در ایران مایه تاسف است و انگلیس باید از مردم ایران عذرخواهی کند، اذعان کرد: اشتباه دیگر در مورد ایران اعلام مسئله محور شرارت بودن ایران توسط دولت بوش در سال های گذشته بود.

اذعان صریح  وزیر خارجه سابق انگلیس پس از سال ها مکر و حیله دولت بریتانیا در راستای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران که به فضل خداوند تاکنون در تحقق آن ناکام بوده اند خود گواهی است بر آن است که تاکتیک جدید مقام معظم رهبری (مدظله) که همان نرمش قهرمانانه است به شدت غرب را به انفعال کشانده است.

این نرمش که با حمایت رهبری معظم انقلاب از فعالیت تیم مذاکره کننده ایران و همچنین اعلام مواضع صریح در سخنرانی های ایشان مبنی بر اینکه باید صدای واحدی در راستای تعامل مثبت از سوی طرف مقابل به گوش برسد موجب شد تا انگلیسی ها که خود را در "دیپلماسی فریب" تنها دیده اند دست به اقدامی بی سابقه بزنند و صدای خود را از طریق وزیر خارجه سابق خود به ایران برسانند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حمایت دولت بریتانیا از کودتای 28 مرداد علیه دولت قانونی ایران، نسبت به این اقدام ابراز تأسف کرد و گفت: این تصمیم اشتباهی بوده که آمریکا و بریتانیا اتخاذ کردند تا از حکومتی حمایت کنند که از حمایت مردمی برخوردار نبود. به اذعان استراو نقش انگلیس در این کودتا موجب شد تا سابقه بدی از لندن در ذهن ایرانیها بماند.

وزیر خارجه اسبق و نماینده کنونی پارلمان انگلیس در این مصاحبه در مورد سابقه انگلیس در ایران گفت: قبول دارد که لندن تاریخ طولانی در اقدامات علیه ایران دارد.

وی افزود: انگلیس نگاهی استعماری به ایران داشت، تلاش میکرد تا از نفت این کشور سوءاستفاده کند، محمدرضا شاه را روی کار آورد، از وی حمایت کرد، در جنگ ایران و عراق به همراه دیگر کشورهای عربی «صدام حسین» را حمایت تسلیحاتی کرد.

استراو تصریح کرد": ایرانیها به دلیل همین سوابق حق دارند دید بدی نسبت به انگلیس داشته باشند.

او با این وجود تأکید کرد که انگلیس اکنون دیگر یک ابرقدرت نیست و بخش بزرگی از مردم آن خواهان رابطه بهتر با ایران هستند.

نظر شما
پربیننده ها