حمله به تهران با لیست سیاه؛

بازی رایانه ای که برای انتخابات ریاست جمهوری ایران ساخته شد+تصاویر

با توجه به وقایع تخیلی روی داده در "اسپلینترسل - لیست سیاه" همچون حمله به تهران، برخی گیمر ها، ژانر بازی را به جای اکشن مخفی کاری، تخیلی دانسته اند!
کد خبر: ۶۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰ - 18November 2013

بازی رایانه ای که برای انتخابات ریاست جمهوری ایران ساخته شد+تصاویر

خبرگزاری دفاع مقدس – مهدی حق وردی: در دهه های اخیر تحولات فرهنگی و تکنولوژیکی موجب پیدایش رسانه های جدید و متعدد و در سال های اخیر بازی های ویدیویی و رایانهای گردیده است. نقش و جایگاه این رسانهها به حدی است که نمی توان زندگی را بیحضور آنها قابل تصور دانست.

رسانهها  فقط  وسیله سرگرمی نیستند؛ بلکه در بسیاری از عرصه های فعالیت اجتماعی و فردی ما دخالت و نقش دارند. انسان های عصر نوین در معرض رسانه متولد میشوند، می بینند، می اندیشند و دنیای پیرامون خود را از این رهگذر میشناسند و بسیاری از رفتارهای خویش را براساس الگوهای معرفی شده از سوی آنها سامان میدهند. رسانهها در کنار نهادهای دیگری که طرز تفکر جامعه را میسازند، نقش عمدهای دارند. 

"مطالعات بازی" در حقیقت عبارت است از نظام مطالعات بازی های رایانه ای، ساختار بازی های رایانه ای، بازیکن ها و در بازهای وسیعتر نقش آنها در جامعه و فرهنگ.
 
با توجه به جدید بودن پدیده بازی های رایانه ای، مطالعات بازی پدیده نوین در سطح جهان می باشد؛ هر چند که این موضوع هنوز در کشور ما مورد توجه جدی حتی در سطح دانشگاه ها قرار نگرفته است.

انتشار "اسپلینترسل - لیست سیاه" 
 
اسپلینترسل - لیست سیاه (Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist) یک بازی رایانهای ویدیویی و ششمین بازی از سری بازی های اسپلینترسل در سبک اکشن مخفیکاری است که توسط شرکت بازی سازی "یوبیسافت" با تاخیر در شهریور ماه 1392 (آگوست   سال ۲۰۱۳ ) منتشر شد. هر چند  با توجه به وقایع روی داده در بازی، برخی از گیمرها ژانر بازی را به جای اکشن مخفی کاری، ژانر تخیلی دانسته اند! (با توجه به وقایع تخیلی همچون حمله به تهران).
 
بازی لیست سیاه را آخرین بازی باید نام برد که در زمان حیات نویسنده آن "تام کلنسی" وارد بازار شد؛ چرا که مدتی پس از ورود این بازی تام کلنسی در 66 سالگی درگذشت.
 
تام کلنسی یکی از معروفترین  نویسندگان رمان های نظامی در آمریکا محسوب می شد که بازی ها و فیلم های زیادی از روی رمان های او ساخته  شده است. وی از اعضا موسسه "جرج مارشال آمریکا" است و رمان های خود را علیه مخالفان دولت امریکا و کتاب دستورات اجراییش را علیه ایران نوشته است.
 
وی ارتباطی نزدیک با سیاستمداران آمریکا دارد به طوری که برخی مدعی هستند موفقیتهای او در حرفهاش به حدی بوده که مجوز رفت و آمد به مراکز نظامی و دسترسی به برخی اطلاعات محرمانه مرتبط با فناوریهای نظامی، از سوی مقامات ارشد نظامی ایالات متحده به وی داده شده است.

سم فیشر
 
Samuel Leo Fisher – سم فیشر کاراکتر نقش اول در سری رمانها و بازیهای «اسپلینترسل» است. سم فیشر یک مامور نظامی، اطلاعاتی کهنه کار و باتجربه است که سابقه عضویت در نیروی دلتافرس آمریکا، یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا وآژانس اطلاعات مرکزی (سیا) را دارد.
 
از رشته های رزمی او رشته کراوماگا است. وی  عضو Third Echelon است که این سازمان، بخشی غیرمشروع و مخفی از آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا محسوب می شود و همه ما آن را با مخفف NSA میشناسیم.

رشته رزمی کراوماگا
 
کراوماگا (Krav Maga) سیستم مبارزاتی است که صهیونیست ها به عنوان پایهگذار و مروج آن، برای توسعهاش هزینه فراوانی را پرداخت کردهاند. کراوماگا عبارتی عبری، به مفهوم "مبارزه همراه با تماس"،  مشتمل بر یک سیستم دفاع شخصی و جنگ تن به تن است. 
 
در واقع کراوماگا چکیدهای از فنون مبارزه بدون سلاح همچون مبارزات گلاویزی و ترکیبی از کاربردیترین فنون مبارزه با سلاحهای سرد همچون چاقو و همچنین روشهای بهبود کاربرد استفاده از سلاح گرم در زمان شلیک و استفاده از آنها (قنداق، بدنه میانی و سرنیزه تفنگ) به عنوان سلاح سرد است. گفته میشود بر پایه 24 تاکتیک اصلی و 400 تکنیک فرعی شکل گرفته است.
 
یکی از مهمترین دلایل توسعه روزافزون این رشته حمایت بی حد و حصر هالیوود از آن است. در شرایطی که روزگاری تکنیکهای رشته های رزمی آسیای شرقی همچون کونگفو، معیار طراحی صحنه های ورزشی بود، امروزه کراوماگا از این فرصت بهره برده و کمکم جای این رشتهها را میگیرد.
 
در فیلمهای بت من، فرشتگان چارلی، و چند فیلم مشهور هالیوود از تکنیک های این رشته بهره گرفته شده که سایت های این رشته برای تبلیغ آن، به این فیلمها نیز اشاره میکنند و بر محبوبیت و مقبولیت خود نزد عوام میافزایند. در واقع هالیوود یکی از بزرگترین خادمان ورزش اول رژیم صهیونیستی است و بسیاری از هواداران این رشتهها به عشق شخصیت های هالیوود و بدون کوچک ترین پیشزمینهای به این رشتهها میپردازند.

داستان بازی
 
داستان بازی درباره افراد یا گروه هایی است که مخالف حضور نظامیان ایالات متحده آمریکا در کشورهای خود هستند و  به همین دلیل برای بیرون راندن آنها، به عملیاتی به نام "لیست سیاه- Blacklist"  دست می زنند.
 
از اینجا به بعد کاربر بازی در نقش سام فیشر برای مقابله با گروه های تروریستی فرا خوانده میشود. در دمویی که از قبل از انتشار بازی منتشر شد می دیدیم که سم فیشر به زبان فارسی صحبت می کند و جالب تر اینکه برخی از منوها به زبان فارسی می باشد.
 
این بازی قرار بود نزدیک انتخابات ریاست جمهوری ایران وارد بازار شود؛ ولی با تاخیر روبرو شد و داستان بازی دستخوش تغییرات جدی شد.
 
به نظر می رسد قرار بود ایران به عنوان محور تروریستی و شرارت مطرح شود. ولی شرایط سیاسی و برخی ملاحظات باعث شد تا سازندگان بازی کمی از شدت ایران هراسی علنی بازی کاسته و ایران به عنوان موضوع حاشیه ای مطرح می شود.
 
در  یکی از مراحل بازی با عنوان (Special Missions HQ) برای انجام ماموریت وارد تهران و سفارتخانه سابق آمریکا در تهران می شوید.
 
در ابتدای مرحله با عنوان (Special Missions HQ) انگشت اتهام به سوی ایران نشانه می رود. رسانه ها در این خصوص زمینه سازی می کنند، به نظر می رسد داستان اینجا تغییر می کند، شما در نقش سام نه برای مبارزه با تروریست ها، بلکه برای اثبات بی گناهی ایران به سفارتخانه سابق آمریکا در ایران می روید تا در نقش منجی اسنادی مبنی بر بی گناهی ایران بدست بیاورید و جالب تر اینکه شما برای این ماموریت مقدس مجبورید تعداد زیادی از نیروهای نظامی ایرانی را به قتل برسانید!
 
در بازی عنوان می شود که سفارتخانه سابق آمریکا هم اکنون به یکی از مراکز سپاه قدس تبدیل شده است. شما برای نفوذ به اتاق سرور مرکزی نیاز به یک همکار دارید و گزینه ای که به شما معرفی می شود فردی است به نام ژنرال علی روحانی، فردی که درجه سرتیپ دومی دارد.
 
سام با تهدید سردار روحانی او را وادار به همکاری می کند، هر چند که سردار روحانی به سام رودست می زند و او را به تله محاصره نیروهای ایرانی می اندازد، البته سام با کمک همکارش از این محاصره فرار می کند و از این قسمت به بعد به کاربر بازی رایانه ای اجازه داده می شود در نقش سام،  نیروهای نظامی ایران را بکشد.
 
به چند نکته در این مرحله باید اشاره نمود:
 
کاراکتر بازی سام نام دارد که کاربر را به یاد عمو سام نماد شخصیتی ایالات متحده آمریکا می اندازد، از سوی دیگر نام ژنرال ایرانی نیز علی روحانی نام دارد، شباهت فامیل این فرمانده نظامی با فامیل رئیس جمهور ایران قابل توجه است.
 
هر چند که ژنرال علی روحانی از فرماندهان سپاه قدس معرفی می شود؛ اما هیچ شباهت ظاهری با سرداران سپاه ندارد، چه از لحاظ یونیفرمی که پوشیده و چه چهره و محاسن، جالب تر اینکه دارای کروات نیز می باشد. آیا واقعا شما باور می کنید این موضوع کاملا اتفاقی روی داده است؟
 
در بخش های مختلف شما آرمی را می بینید که به عنوان آرم سپاه قدس است که شباهت زیادی به آرم اصلی سپاه دارد و اجزایی همچون اسلحه، نماد کره زمین، شاخه زیتون در آن قابل مشاهده است هر چند که در برخی صحنه ها آرم در کف زمین نقش بسته و با توجه به اینکه آرم سپاه دارای آیه قرآن است، در ایران هرگز چنین صحنه ای را نخواهید دید.
 
در اتاق های مختلف شما پرچم جمهوری اسلامی ایران را می بینید  حال آنکه  پرچم به صورت وارونه است. اگر تمامی پرچم ها به صورت وارونه بود شاید می شد آن را سهل انگاری و خطای سهوی دانست؛ ولی وقتی در برخی نقاط دیگر پرچم به صورت صحیح وجود دارد این تصور رد می شود.
 
جالب اینکه در محوطه این جمله نقش بسته "شهدا را یاد کنید ولو با یک صلوات".
 
شما پس از درگیری با نیروهای سپاه قدس از این مکان فرار می کنید و خودرو شما تحت تعقیب قرار می گیرد. در این زمان گریم (همکار شما) با استفاده از یک پهباد اقدام به شلیک به سمت خودروهایی که در تعقیب شما هستند می نماید.
 
بله پهباد آمریکا نفوذ کرده به فضای ایران تا تهران هم آمده و به نظر می رسد در این بازی سعی شده با نفوذ پهباد آمریکایی به فضای تهران، تلافی پهباد آرکیو 170 که در آذر ماه سال 90  توسط نیروهای سپاه  پس از نفوذ 200 کیلومتری به ایران به زمین نشانده شد، درآید.
 
آمریکایی ها هنوز در شوک پهباد از دست رفته خود هستند و سعی دارند آبروی از دست رفته خود را در یک بازی رایانه ای جبران کنند.
 
در این نوشتار بیشتر  به مرحله تهران پرداخته شد، اما در مرحله فاریاب افغانستان، شعار مرگ بر آمریکا به زبان فارسی بر روی دیوار نقش بسته و اینکه این اتفاق با این وضوح چرا در مرحله تهران رخ نداده نیز جای تامل دارد.
 
پیوست:
 
تصاویر شماره 1 تا  4  تصور سردار علی روحانی
 
 
 
 
 
 
 
 
تصویر شماره  5 و 6 و 7 تصاویر تابلو سپاه قدس در بازی
 
 
 
 
 
 
 
تصویر شماره 8و9 تصاویر پرچم وارونه
 
 
 
 
تصویر 10 و11 تصویر شبیه ارم سپاه
 
 
 
 
 
تصویر 12:  "شهدا را یاد کنید ولو با یک صلوات"
 
 
تصویر 13و 14 و 15 تصاویری از بازی است
 
 
 
 
 
 
تصویر 16: شعار مرگ بر آمریکا
 

 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار