رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس:

تعریف ۶۸ پروژه در انتشار اسناد دفاع مقدس/ کار تدوین و استخراج ۴۰ میلیون سند انجام شده است

سردار علاماتی گفت: آنچه به پروژه‌های ۶۸گانه معروف است تمام آن چیزی است که در حوزه دفاع مقدس لازم بوده تدوین شود و منبع عظیم اسنادی برای دسترسی مردم است.
کد خبر: ۵۷۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۹ - 09February 2023

تعریف ۶۸ پروژه در انتشار اسناد دفاع مقدس/ کار تدوین و استخراج ۴۰ میلیون سند انجام شده استسردار «غلامرضا علاماتی» رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس در خصوص رونمایی از نسخه آزمایشی سایت این سازمان اظهار داشت: مفتخریم به مناسبت دهه فجر این سایت را به صورت رسمی در اختیار مردم قرار دهیم. ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بحث حفاظت و بهره‌برداری از آثار و ثبت حماسه‌های جاودان در شوون سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را دنبال می‌کنیم. در وظیفه کلی تحقیق، شناسایی و تدوین این حماسه‌ها سازمان اسناد مکلف شد زیرساخت‌ها و سامانه‌های تخصصی را فراهم و فناوری‌های نو را بهره گیری کند تا در نهایت به مردم انتقال دهد.

سردار علاماتی افزود: این کار بزرگ از سال‌های دفاع مقدس آغاز شده است. ابتدا سازمان تبلیغات جبهه و جنگ شکل گرفت و پیشرفت کرد تا اینکه در سال ۸۳ تبدیل به سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس شد تا در حوزه سیاستگذاری و اقدامات اجرایی بتواند به عنوان مرجعی برای اصالت اسناد باشد. اقدامات متعددی انجام و بستر‌های لازم فراهم شد تا امروز شاهد بروز و ظهور آن برای مردم باشیم.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس تصریح کرد: نزدیک به ۴۰ میلیون برگ سند به علاوه ۱۲ میلیون سند پروژه‌های ۶۸ گانه منابع عظیمی شده است. کار تدوینی و خروجی ۴۰ میلیون سند آماده شده است و می‌توانیم در اختیار مردم قرار دهیم. برنامه داریم تا داده و اطلاعات همه عملیات‌های دفاع مقدس، سازمان‌ها، بخش‌ها و دستگاه‌هایی که در دفاع مقدس شرکت داشتند راستی آزمایی کرده و در سایت بارگذاری کنیم.

سردار علاماتی با اشاره به برنامه ریزی برای بارگذاری داده‌ها تا پایان سال آینده بیان داشت: این کار یا کمک همه دستگاه‌های کشوری و لشکری و مردم و افرادی که دستی به آتش دارند میسر است و از همه تقضا داریم کمک کنند و کاری در شان انقلاب اسلامی ارائه بدهیم. طبیعی است کار مشترک با سازمان اسناد ملی کشور که اسناد همه سازمان‌های کشوری را جمع آوری می‌کند در این زمینه بسیار کمک خواهد کرد. براساس اطلاعات معاون سازمان اسناد حدود ۶۰ میلیون سند دفاع مقدس در سازمان اسناد ملی کشور وجود دارد که منبع عظیمی است و می‌توان از آن استفاده کرد.

وی در خصوص داده‌های سایت گفت: بارگذاری مجموعه‌های متعددی از اسناد مکتوب تا صوت و تصویر را پیش بینی کردیم که تعداد زیادی از آن‌ها در اختیار مراکز اسنادی، سپاه استان‌ها، بنیاد شهید، جهادکشاورزی، مجلس و سازمان‌های دیگر قرار دارد. بخش دیداری و شنیداری سایت می‌تواند منبع موثق و رسمی برای مردم و پژوهشگران باشد. کار جهادی و خارج از برنامه سال ۱۴۰۱ بود، ولی وقتی قرار شد کار انجام شود طی سه چهار ماه انجام شد.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در خصوص پروژه‌های ۶۸ گانه تصریح کرد: آنچه به پروژه‌های ۶۸ گانه معروف است تمام آن چیزی است که در حوزه دفاع مقدس لازم بوده تدوین شود. سال ۸۹ در ستاد کل نیرو‌های مسلح عناوینی را تعیین کردند که اگر ما بخواهیم دفاع مقدس را در یک نگاه به صورت اعم ببینیم چه چیز‌هایی باید مد نظر باشد. به مدت ۱۰ سال هر کدام از مجریان این کار فعالیت کردند و بعد از تدوین و کار نظارتی، سال گذشته داده‌ها به سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس تحویل داده شد. بخشی در حوزه عملیات‌ها، بخشی در حوزه‌های دیگر مرتبط با دفاع مقدس مثل نقش جهاد سازندگی، نقش بنیاد شهید در دفاع مقدس، نقش مهندسی رزمی در دفاع مقدس، دیپلماسی جنگ، سازمان‌های بین المللی و یا جنایات جنگی و ... بود. بر مبنای ارائه این داده‌ها سایت طراحی شد و تنها محدود به پروژه ۶۸ گانه نمی‌شود. ما پنج گونه سندی داریم که مورد استفاده علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و هرکس با زاویه نیاز از آن برداشت می‌کند.

وی در خصوص امکان موازی کاری‌ها بین سازمان‌های اسنادی بیان کرد: دستورالعملی مبنی بر نگهداری و حفظ اسناد دفاع مقدس داریم که همه سازمان‌ها مکلف هستند اسناد خود را ساماندهی و پردازش کنند و نسخه‌ای از آن را در اختیار سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس قرار دهند. این به عنوان سیاست کلی مشخص شده، در هیئت امنای بنیاد حفظ آثار به تصویب رسیده و در سال ۹۵ به همه سازمان‌های کشوری و لشکری ابلاغ شده. یکی از اقدامات ما بحث نظارتی بر عملکرد سازمان‌ها است تا نیاز‌ها را در اختیار مردم قرار بدهند یا از طریق ما در اختیار مردم قرار بگیرد. کار ما منافی کار دیگران نیست، دیگر سایت‌ها نیز براساس سیاست‌های کلی ممکن است چنین کاری را انجام دهند و با توجه به گستردگی کار از طریق سایت ما دسترسی به دیگر سایت‌ها نیز داشته باشند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار