۴۴ سال افتخار/ معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت زدایی سپاه:

لزوم توجه به وضعیت عشایر/ ۲۰۰ هزار عشایر ساماندهی شدند

سردار «حزنی» با تأکید بر لزوم توجه به عشایر گفت: عشایر ذخایر انقلاب هستند و ما به عشایر افتخار می‌کنیم.
کد خبر: ۵۷۲۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵ - 09February 2023

لزوم توجه به وضعیت عشایر/ ۲۰۰ هزار عشایر ساماندهی شدندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، سردار «سید ضیاءالدین حزنی» معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت زدایی سپاه امروز در همایش تجلیل از شبانان و گله داران عشایر استان مازندران که در سالن غدیر سپاه کربلا برگزار شد با بیان اینکه عشایر پشتوانه بزرگ ملت ایران و بازوان قوی و قدرتمند جهوری اسلامی هستند، اظهار داشت: عشایر پاسدار ملیت، دین و طرفدار روحانیون و علاقمند به مبانی اسلامی و سنت‌های بومی کشور هستند.

وی افزود: عشایر در فداکاری و شجاعت و شهامت جزو بهترین اقراد بوده اند و از سربازان پرافتخار و همیشه وفادار اسلام و انقلاب و مرزداران غیور و سلحشور هستند.

این مسئول ادامه داد: عشایر از قدیم قشر تولید کننده و مایه برکت برای کشور بوده اند و مسئولین موظف هستند به امور عشایر برسند و مشکلات احتمالی را برطرف کنند.

سردار حزنی با بیان اینکه عشایر کشور در ۲۹ استان پراکنده هستند، تصریح کرد: همه استان‌ها دارای جمعیت عشایری هستند و استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان بیشترین سهم را در عشایر دارند و استان‌های قزوین و قم کمترین سهم را دارند.

این مسئول با بیان اینکه در استان کرمان، فارس، کهکیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، اصفهان، خراسان جنوبی و شمالی، البرز، خوزستان، هرمزگان، اردبیل، تهران، گلستان و مازندران این همایش را برگزار کزدیم، افزود: حدود ۷ هزار و ۲۰۰ نفر از عشایر و شبانان و چوپانان و گله داران مورد تجلیل قرار گرفتند.

سردار حزنی به اهداف این همایش اشاره کرد و با بیان اینکه هدف این است مسائل و مشکلات این قشر به اطلاع مسئولین استانی و کشوری برسانیم، گفت: همایش در سطح استان‌ها تأثیر بسزایی داشت.

وی با بیان اینکه عشایر یک رکن اصلی امنیت پایدار در مناطق محروم و دورافتاده و صعب العبور و حساس کشور هستند، اظهار داشت: باید امنیت غذایی کشور تقویت شود و شابانان و گله داران را در سطح کشور مطرح کنیم.

این مسئول با بیان اینکه یکی از راه‌های گسترش فرهنگ محرومیت زدایی، مردم داری و مردم یاری عشایر هستند، عنوان کرد: اشتغال جامعه عشایر باید حفظ شود که بزرگترین خدمت است چراکه یکی از راه‌های اثبات کارآمدی نظام عشایر هستند و نشان دادن عمق محبت سپاه پاسداران به عشایر برگزاری این همایشهاست.

سردار حزنی با بیان اینکه بیشترین دام سبک را در استان خراسان رضوی داریم و کمترین را در قم داریم، ادامه داد: باید نسبت به افزایش آمار‌های دامی اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار دام سنگین مربوط به استان مازندران است، اضافه کرد: کمترین دام سنگین را در هرمزگان داریم و بخش عمده‌ای از گوشت و لبنیات کشور توسط عشایر تأمین می‌شود.

این مسئول بیان کرد: عشایر با داشتن ۳۰ درصد دام سبک، چهار درصد دام سنگین و داشتن ۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۲۰ هکتار باغ نقش مهمی در تأمین مواد پروتئینی و ... دارند.

 معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه با بیان اینکه عشایر در تأمین امنیت غذایی نقش مهمی دارند، گفت: ۳۵ درصد صنایع دستی کشور هم در دست عشایر کشور است و باید به آن توجه شود.

سردار حزنی با بیان اینکه عشایر ذخایر انقلاب هستند و ما به عشایر افتخار می‌کنیم، اظهار داشت: عشایر ما سختکوش و گوش به فرمان ولی فقیه زمان هستند.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه با بیان اینکه عشایر از روحیه سلحشوری و مقاومت برخوردارند و این ویژگی آن‌ها را ممتار می‌کند، گفت: ۲۰۰ هزار عشایر در طرح ساماندهی قرار گرفتند و ۱۱ هزار ۵۰۰ شهید هم از جامعه عشایری تقدیم به انقلاب شد.

وی با بیان اینکه عدم تمایل جوانان به شغل عشایر، هزینه بالای سوخت و ضعف زیرساخت‌های زندگی عشایری  و مهاجرت بی رویه به حاشیه شهر‌ها را از جمله مشکلات این قشر عنوان کرد و خاطرنشان کرد: ادارات و دستگاه‌هایی نظیر محیط زیست، منابع طبیعی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، دام پزشکی، دادگستری، آموزش و پرورش، اداره برق و آب و فاضلاب و درمان و سازمان پزشکی و بهزیستی، بانک‌ها و خواست تا توجه بیشتری به وضعیت عشایر در استان مازندران داشته باشند.

سردار حزنی با تأکید بر خدمت رسانی به مردم بیان کرد: ما از کسانی که به مردم خدمت می‌کنند قدردانی می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار