قاضی‌زاده هاشمی در شبکه استانی گیلان مطرح کرد؛

توسعه برنامه‌های فرهنگی در گلزار‌های مطهر شهدا/ افزایش میزان مبلغ کمک‌معیشت ایثارگران مشمول در سال آینده

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شامگاه در ادامه سفر به استان گیلان در برنامه زنده «گفتگوی ویژه خبری» شبکه باران از توسعه برنامه‌های فرهنگی و تبدیل گلزار‌های مطهر شهدا به مراکز فرهنگی خبر داد.
کد خبر: ۵۷۵۴۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۶ - 22February 2023

توسعه برنامه‌های فرهنگی در گلزار‌های مطهر شهدا/ افزایش میزان مبلغ کمک‌معیشت ایثارگران مشمول در سال آیندهبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه سفر به استان گیلان در برنامه زنده «گفتگوی ویژه خبری» شبکه باران از توسعه برنامه‌های فرهنگی و تبدیل گلزار‌های مطهر شهدا به مراکز فرهنگی خبر داد و با اشاره به وضعیت پرداخت مطالبات ایثارگران، اظهار داشت: برخی گروه‌های عزیز ایثارگران مطالباتی از بنیاد داشتند که شامل معوقات بازنشستگی شهدا و جانبازان بود که پرداخت شده یا در حال پرداخت است. برخی مطالبات نیز مانند هدیه ازدواج بود که تا قبل از سال ۱۴۰۰ به مدت یک دهه پرداخت نشده بود و معوقاتی را ایجاد کرده بود و پس از سال‌ها برقرار شد، با کمک سازمان برنامه و بودجه امیدوار هستیم که بتوانیم سال آینده حجم مطالباتی را که دستگاه‌های مختلف مثل دانشگاه‌ها، بیمه‌ها و خانواده ایثارگران از بنیاد دارند را تسویه کنیم.

* اعطای کمک‌معیشت به ایثارگران دهک‌های پایین

معاون رئیس‌جمهور افزود: روند پرداخت مطالبات ایثارگران در استان گیلان همانند نحوه پرداخت مطالبات به صورت ملی و در سراسر کشور و سایر استان‌ها است، به عنوان مثال اگر هزینه داروخانه‌ها را که بیمه پرداخت می‌کند در سراسر کشور تا ۳۱ شهریورماه باشد این مطالبات به صورت یکسان در سراسر کشور پرداخت می‌شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به پرداخت کمک‌های معیشتی به ایثارگران، گفت: سال گذشته از پایگاه رفاه ایرانیان وضعیت اقتصادی و دهک‌بندی خانواده‌های ایثارگران را دریافت کردیم و تمرکزی روی سه دهک اول انجام شد که مشکلات اقتصاد جدی دارند، برنامه‌ای برای ارتقای معیشت این عزیزان تعریف شد که کمک‌معیشت و هزینه مسکن این افراد با کمکی که دولت و مجلس انجام داد، امسال برای نزدیک به ۱۰ هزار نفر خدمات پایه تقدیم شد.

* اظهار امیدواری برای پرداخت کمک‌معیشت به همه ایثارگران فاقد شغل و درآمد

وی افزود: ۲۰ هزار نفر ایثارگران فاقد شغل و درآمد برای دریافت کمک‌معیشت پشت نوبت هستند که امیدوار هستیم با کمکی که به افزایش بودجه سال آینده خواهد شد بتوانیم ۲۰ هزار نفر باقی مانده را تحت پوشش قرار دهیم، بعد از اینکه این افراد تحت پوشش قرار گرفتند مسئله عدم حمایت در سه دهک پایین جامعه ایثارگری باید حل و فصل شود. میزان مستمری ایثارگران را دولت پیشنهاد و مجلس تصویب می‌کند، کمک‌معیشت سال آینده برای جانبازان عزیز فاقد شغل و درآمد بالای ۲۵ درصد حدود ۶ حدود میلیون تومان و برای جانبازان عزیز زیر ۲۵ درصد و سایر گروه‌های ایثارگری حدود ۵ میلیون تومان پیشنهاد شده است که عدد قابل توجهی با توجه به سایر نهاد‌های حمایتی است.

* رفع مشکل اشتغال ایثارگران گیلان با تسهیلات خوداشتغالی

قاضی‌زاده هاشمی در مورد تبدیل وضعیت ایثارگران گفت: از ۲ هزار و ۲۵۳ نفر ایثارگری که در استان گیلان مشمول قانون تبدیل وضعیت هستند، ۱ هزار و ۴۶۷ نفر تبدل وضعیت شدند، روند تبدیل وضعیت ۸۶۷ نفر هم در حال انجام است، در مورد خوداشتغالی ۲۰۰ میلیارد تومان سهمیه استان گیلان بوده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۵ درصد رشد داشته است. از این رقم ۱۱۴ میلیارد تومان توسط بانک تخصیص داده شده است و امروز در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از استاندار خواهش کردم که حمایت کنند تا ۲۰۰ میلیارد تومان در استان گیلان تأمین شود تا تعداد زیادی از ایثارگران شاغل شوند تا مسئله اشتغال و بیکاری در استان گیلان کاهش جدی پیدا کند.

* برگزاری جشنواره ملی شرکت‌های استارت‌آپی ایثارگران

معاون رئیس جمهور در مورد مؤسسات اقتصادی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تعداد شرکت‌های سازمان اقتصادی کوثر زیاد نیست، اما این شرکت‌ها در بسیاری از امور در کشور پیشرو هستند که به عنوان نمونه موتور سنگین و خطوط گاز و نفت را می‌سازند، مرغ اجداد و کبیر تولید می‌کنند و مسائلی که برای تهیه خوراک و ارتقای نژادی بود با کمک این شرکت‌ها حل شد.

وی افزود: در نمایشگاهی که در حال برگزاری است توانمندی و ظرفیت‌های این شرکت‌ها نشان داده شده است تا با همکاری با استارت آپ‌های کشور مشکلات نیز حل شود و در این راستا کارآفرینان ایثارگر و شرکت‌های استارت‌آپی ایثارگران ۳۰ استان شناسایی شده‌اند که در برنامه و جشنواره نهایی که به صورت ملی برگزار خواهد شد حضور خواهند داشت.

* اقدامات همه جانبه برای حل مشکل مسکن ایثارگران

معاون رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران برای تأمین مسکن ایثارگران خاطرنشان کرد: دو اقدام مهم به صورت همزمان در حال انجام است و مجوز ساخت در املاکی را که در اختیار بنیاد است و قابلیت تبدیل شدن به شهرک‌های مسکونی را دارند دریافت می‌کنیم و پروژه ساخت و ساز آن را با مشارکت بخش خصوصی شروع می‌کنیم که در استان تهران، خراسان رضوی، البرز و اصفهان این کار شروع شده است. با همکاری مدیران محلی استان گیلان در تلاش هستیم که این اقدام نیز انجام شود و در سراسر کشور ساخت ۷۰ هزار مسکن از این مسیر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: گام دوم همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران با بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی است و با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد که ۷۰ هزار مسکن برای ایثارگران تهیه شود تا بتوانیم به افرادی که اولویت اول و دوم مسکن هستند خدمت ارائه داده شود. در استان گیلان ۷۰۳ نفر در اولویت اول واگذاری هستند و ۳ هزار و ۷۴۷ نفر در اولویت دوم هستند که جمع آن‌ها ۴ هزار و ۴۵۰ نفر هستند و امیدوار هستیم در قالب این دو طرح مشکل مسکن ایثارگران حل شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با مجتمع‌های جامع توانبخشی ایثارگران گفت: در سراسر کشور مجتمع‌های جامع توانبخشی، رفاهی، درمانی و ورزشی ایثار وجود دارد و با کمک مسئولان محلی در مورد ساخت مجموعه بزرگ ملی و ساخت شهرکی صحبت شد که نه تنها برای ایثارگران بلکه با کارکرد ملی احداث شود.

* ارائه خدمات الکترونیک بنیاد به جامعه ایثارگری

قاضی‌زاده هاشمی در مورد خدمات الکترونیک و هوشمند به ایثارگران گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران موفق شده است که سال گذشته تمام خدمات و ۱۰۰ درصد آن را به صورت الکترونیک ارائه دهد. ۱۰۵ خدمت ارائه می‌کنیم که قرار است به ۱۳۷ خدمت افزایش یابد. اما فرآیند ارائه خدمت به سایر دستگاه‌های دیگر هم مربوط است و ما مجبور هستیم که برخی خدمات را به صورت خدمت کاغذی ارائه دهیم، زیرا به عنوان نمونه برخی دستگاه‌ها گواهی‌ها را به صورت کاغذی می‌خواهند، اما برخی دستگاه‌ها مثل سازمان سنجش به سیستم الکترونیک بنیاد متصل هستند و سهمیه فرزندان ایثارگر بدون ارائه معرفی‌نامه اعمال می‌شود و اگر خدماتی به صورت کاغذی ارائه داده می‌شود مشکل از بنیاد و یا عدم توانایی بنیاد برای ارائه خدمات هوشمند نیست.

* توسعه برنامه‌های فرهنگی در گلزار‌های مطهر شهدا

معاون رئیس جمهور در پایان در رابطه با توسعه گلزار‌های مطهر شهدا، گفت: شهدا امام‌زادگان عشق و زنده هستند و قدرت و حضور آن‌ها بعد از شهادت آنها، از دوران حیات آن‌ها بیشتر است. گلزار‌های شهدا باید تبدیل به مرکز بزرگ عبادی و فرهنگی در همه کوی و برزن‌ها باشد، برای توسعه گلزار‌های شهدا در استان گیلان بر اساس همکاری با شهرداری، فرمانداری و استانداری برنامه مشترک شروع شده تا گلزار‌های مطهر شهدا تبدیل به حسینیه شود و هیئت امنا داشته باشد. برنامه فرهنگی بنیاد سال گذشته و در ۳۰ شب ماه مبارک رمضان و برگزاری مراسم شب قدر در جوار مزار شهدا بود، امسال به دنبال توسعه این برنامه در استان گیلان با توجه به سابقه دینی این منطقه هستیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها