دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ریل‌گذاری مجلس برای «جوانی جمعیت» و ادامه بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی/ آیا تهدید تاریخی برای ایرانیان جدی است؟

مجلس شورای اسلامی طی یک سال گذشته به‌درستی ریل‌گذاری‌های قانونی برای حرکت به‌سمت جوانی جمعیت را ایجاد کرده اما در این مسیر هنوز دستگاه‌های مختلف و مهمی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه نشده است.
کد خبر: ۵۷۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۵ - 04March 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مسائل اقتصادی مختلفی همچون نرخ تورم، قیمت مسکن، میزان حقوق کارگران و کارمندان، قیمت ارز و طلا و عرضه و تقاضاهای خودرو مهم‌ترین خبرهای این روزهایی است که بیشترین توجه مردم و مسئولین را به سمت خودش جلب کرده است درحالی که «سیاه چاله جمعیت» را باید بزرگ‌ترین تهدید تاریخی علیه ایران دانست که قطعا تاریخ در آینده درباره موفقیت‌ و یا عدم موفقیت در مواجهه کشور با آن سخن خواهد گفت.

هشدارهای مختلف درباره این تهدید نسلی چندین سال است پررنگ‌تر شده است چراکه تقریبا زمان برای جبران و مانع شدن درخصوص عدم ورود به پیری جمعیت به کمترین موقعیت ممکن و امکان عبور از آن تقریبا مشکل شده است. 

تصویب قانون جمعیت هرچند خیلی دیر اما بلاخره در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است و مسائل و بسترهای قانونی مورد نیاز در اجرا پیش‌بینی شده است لذا حرکت‌هایی در این مسیر محقق شده است اما همچنان جوانی جمعیت به عنوان یک ضرورت و دغدغه برای مسؤلین درک نشده است چراکه اقدامات صورت گرفته نشان دهنده این اهتمام نیست. 

ریل‌گذاری مجلس برای «جوانی جمعیت» و ادامه بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی/ آیا تهدید تاریخی ایرانیان جدی است؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما و مجموعه رسانه ملی در این مسیر به عنوان بازوهای مهم ترویجی و تبلیغی کم‌کارترین‌های این مسئله قرار گرفته‌اند و بجای پرداختن به یک ضرورت تاریخی و ملی با ایجاد ستادهای بالادستی و تیم‌های کاربردی و جلسات فوق‌العاده صرفآ مشغول فعالیت‌های روزانه شده‌اند. 

عدم تحقق وظایف سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جوانی جمعیت 

«امیرحسین بانکی‌پور» رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه بخش مهمی از قانون جوانی جمعیت مربوط به مسئله فرهنگ است، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه وظیفه داشته است تمام تبلیغات محیطی و بازرگانی با رویکرد المان‌های خانواده ترویج دهد که متاسفانه در این زمینه کاری صورت نگرفته است.

وی درباره وظیفه سازمان صداوسیما در این زمینه گفت: صداوسیما در زمینه قانون جوانی جمعیت موظف بوده است 10 درصد از سریال‌ها و مستندها و انیمشین‌ها را در حوزه جوانی جمعیت تولید کند که هنوز اجرایی نشده است.

رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بحث فرهنگسازی درباره جوانی جمعیت در قانون این موضوع کاملاً پیش‌بینی شده است که متاسفانه هنوز دستگاه‌های فرهنگی آن را اجرایی نکرده است.

ریل‌گذاری مجلس برای «جوانی جمعیت» و ادامه بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی/ آیا تهدید تاریخی ایرانیان جدی است؟

بانکی‌پور درباره نوع تعامل سازمان برنامه و بودجه کشور با سیاست‌های جوانی جمعیت گفت: آدم‌هایی که در سازمان برنامه و بودجه حضور دارند همچنان مشغول کارهای خودشان هستند و متاسفانه رویکرد کارشناسان این سازمان متناسب با شرایط جمعیتی نیست.

وی درخصوص تعامل صداوسیما و ضرورت ورود رسانه ملی به مسئله جمعیت عنوان کرد: ما در بحث جوانی جمعیت انتظارات بیشتری از مجموعه صداوسیما داشتیم که در جلسه‌ی به آقای جبلی گفتیم باید قرارگاهی با مدیریت شخص رئیس صداوسیما ایجاد شود تا تکلیف کارها مشخص شود که محقق نشد لذا با اینکه فعالیت‌هایی در صداوسیما صورت می‌گیرد اما خدمات این مجموعه بعضاً ضد جمعیتی است.

اهمال‌کاری وزارت ارشاد درباره قانون «جوانی جمعیت»

حجت‌الاسلام «علی گودرزی» دبیر رویداد جایزه ملی جمعیت درباره همکاری این جایزه با رویدادهای فرهنگی و هنری با محوریت جوانی جمعیت، اظهار داشت: امسال درخصوص موضوع جوانی جمعیت نتوانستیم تعاملی را با مجموعه جشنواره‌های فجر و سایر رویدادهای فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشیم.

وی اضافه شدن موضوع «جوانی جمعیت» در برخی رویدادهای فرهنگی و هنری بسیج را مورد اشاره قرار داد و گفت: رویدادهای فرهنگی و هنری در مجموعه‌های بسیج و نیروهای مسلح طی سال‌جاری برگزار شد که طی یک تفاهم موضوع جوانی جمعیت به آن‌ها اضافه شد.

دبیر رویداد «جایزه ملی جمعیت» درخصوص برنامه‌های آینده این ستاد پیرامون موضوع جوانی جمعیت عنوان کرد: طبق قانون مصوب جوانی جمعیت یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختن به این موضوع در جشنواره‌های فرهنگی و هنری است؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما همانطوری که در گذشته برای تبلیغ کاهش جمعیت می‌کرد باید درخصوص جوانی جمعیت پیشگام شوند.

ریل‌گذاری مجلس برای «جوانی جمعیت» و ادامه بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی/ آیا تهدید تاریخی ایرانیان جدی است؟

گودرزی خاطرنشان کرد: صداوسیما سریال «آقای گرفتار» را تولید و بازپخش کرد اما اکنون یک سریال با موضوع جوانی جمعیت و موضوعات آن ندارند که پخش کند؛ دستگاه‌ها در تبلیغ برای جلوگیری از فرزندآوری خوب فعالیت داشتند و امروز هیچ فعالیتی برای مسئله مهم کشور که جوانی است، ندارند. مشخصاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع جوانی جمعیت باید پاسخگو باشد چراکه اگر فعالیتی در این زمینه داشته است ما بی‌اطلاعیم لذا وزارت ارشاد در زمینه جوانی جمعیت از دستگاه‌ها کم کاری بوده است که باید پاسخگو باشد.

در مجموع مجلس شورای اسلامی طی یک سال گذشته به‌درستی ریل‌گذاری‌های قانونی برای حرکت به‌سمت جوانی جمعیت را ایجاد کرده اما در این مسیر هنوز دستگاه‌های مختلف و مهمی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه نشده است درحالی که تهدید تاریخی ایرانیان در زمینه سیاه‌چاله جمعیت قطعی است و حرکت به سمت این سیاه‌چاله جدی است و به سرعت در حال انجام است. 

رهبر انقلاب: پیری جمعیت از همه خطرات بزرگ‌تر است

در ۲۴ مردادماه ۱۳۹۸، جمعی از تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه‌ی خانواده، با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. در این دیدار رهبر انقلاب به صورت اجمالی بر روی چهار مسئله‌ی محوری حوزه‌ی خانواده تأکید نمودند: «مسئله‌ی بقای خانواده»، «مسئله‌ی فضای داخل خانواده»، «مسئله‌ی فرزندآوری» و «مسئله‌ی ازدواج مجردان»..

بسم الله الرّحمن الرّحیم

... یک مسئله، مسئله‌ی بقاء خانواده و جلوگیری از تلاشی خانواده است. راه‌هایی را پیدا کنید! یکی از آقایان گفتند که طلاق در فلان شهر این مقدار کاهش پیدا کرده، خیلی خوب، این مهم است، این را دنبال باید کرد، این چیز خیلی مهمی است، خانواده‌ها را از تلاشی باید نجات داد. این یک مسئله است که باید دنبال کنید، راه‌های عملیاتی آن را پیدا کنید.

نکته‌ی دوم در مورد خانواده، فضای داخل خانواده است. فضای داخل خانواده خیلی مهم است... این احتیاج به قانون دارد، باید قوانینی وجود داشته باشد که روابط داخل خانه را که گاهی اوقات برخلاف عدالت و گاهی اوقات شکلهای ناهنجاری دارد، اصلاح کند.

ریل‌گذاری مجلس برای «جوانی جمعیت» و ادامه بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی/ آیا تهدید تاریخی ایرانیان جدی است؟

واقعاً‌ به زنها ظلم میشود؛ این البته مخصوص محیط ما نیست، در محیطهای فرنگی بیشتر از اینجاها ظلم میشود، البته حالا من که میگویم به زنها ظلم میشد، چون این جنبه‌ی غالب است و الّا گاهی هم به مردها ظلم میشد، یعنی الان هم همین‌جور است. باید یک هنجارِ درستِ دینیِ اسلامی‌ تنظیم بشود و برایش ضوابط و مقرراتی گذاشته بشود که این هنجار بر محیط داخل خانواده حاکم بشود.

مسئله‌ی دیگری که در مورد خانواده اولویت دارد، مسئله‌ی فرزندآوری است و خیلی مسئله‌ی مهمی است. چند سال ما این مسئله را مطرح کردیم و گفتیم؛ خب یک عده از دخترخانم‌های خوب، خانمهای جوان قبول کردند و عمل کردند لکن در محیط عمومی جامعه اثری از این قضیه نیست. الان آمار فرزندآوری ما به قدر جانشینی هم نیست، یعنی کمتر از جانشینی است، الان این‌جوری است. این معنایش این است که ما تا سی سال دیگر یک جامعه‌ی پیر داشته باشیم. خطر بزرگی است، این از همه‌ی خطرات بزرگتر است. این خیلی مهم است. این احتیاج به تلاش و کار دارد. مسلّماً راه‌هایی هم وجود دارد برای اینکه بشود این را درست کرد؛ باید بنشینید این راه‌ها را پیدا کنید.

یک [مسئله] هم ازدواج مجرّدان است. «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‌ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ»(۱) این الان واقعاً [لازم است.] گاهی دخترهایی بدون آوردن نام یا گاهی هم با نام، به من نامه مینویسند که طالب ازدواجند و برایشان فراهم نمیشود. یکی از دعاهایی که بنده دائم میکنم برای ازدواج دخترها و پسرهایی است که مایل به ازدواجند و امکان ازدواج ندارند. فکر کنید ببینید چه کار باید کرد؟ همه‌ی اینها قابل علاج است. بایستی این را [علاج کرد].

در مسائل خانواده به نظر من روی این چند موضوع بخصوص باید تکیه کرد و باید راه‌های عملی پیدا کرد. یکی از کارهای بسیار اساسی در این زمینه فرهنگ‌سازی است؛ باید فرهنگ‌سازی کنید. ببینید چگونه میشود فرهنگ‌سازی کرد؛ بالاخره بروید افکار عمومی را درست کنید، یعنی یک کار بزرگ این است. کار مردمی هم -که اشاره شد کارهای مردمی و اینها- کاملاً درست است. باید کار از دست مردم گرفته نشود، اگر چه دستگاه حکومت مسئولیت دارد، ما هم مسئولیت [داریم]، در مورد مسائل خانواده ما مسئولیت داریم، دولتها مسئولیت دارند، همه‌ی دستگاههای مختلف حکومتی مسئولیت دارند و باید به وظایفشان عمل کنند لکن این پویش مردمی و حرکت عمومی مردمی نبایستی متوقف بشود؛ کار اساسی را این می‌کند و دولتها بایستی کمک کنند.

انتهای پیام/۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار