یازدهمین «دوسالانه ملّی نگارگری ایران» آغاز به کار کرد/ کارویژه‌ای برای ظرفیت‌سازی جشنواره‌های هنری

یازدهمین «دوسالانه ملی نگارگری ایران» با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی، جمعی از هنرمندان و هنردوستان در فرهنگستان هنر آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۵۷۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰ - 05March 2023

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آئین افتتاح یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران، با حضور عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری دوسالانه یازدهم، سجاد محمدیارزاده رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان، سلیمان سعیدآبادی دبیر دوسالانه یازدهم، سید مصطفی زراوندیان معاون هنری مرکز هنرهای تجسمی، جعفر واحدی رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، بهنام زنگی سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا و هنرمندانی چون حسین عصمتی، خشایار قاضی‌زاده، امیر طهماسبی، میثم حسنخانی، سعید فلاح‌فر، سید عبدالله حاجی سید حسن، امیرحسین آقامیری، سلینا پوریا، مهین‌دخت سالک، نصیر بشیری و... در موسسه فرهنگی هنری صبای فرهنگستان هنر برگزار شد.

در جریان گشایش این رخداد هنری، عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی باحضور در جمع خبرنگاران، توضیحاتی را درباره دوسالانه یازدهم ارائه کرد و گفت: یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران پس از دو دوره وقفه بار دیگر در دستور برگزاری قرار گرفته است. این درحالی است که آخرین دوره این دوسالانه سال ۱۳۹۵ برگزار شده بود. دوسالانه‌های هنری با همه رویدادهای هنرهای تجسمی تفاوت دارند و بستری ویژه برای عرض اندام تخصصی هنرمندان رشته‌های گوناگون به شمار می‌آیند. نکته مهم این است که سرریز دوسالانه‌ها می‌تواند در جشنواره‌های هنری ملّی و بین‌المللی به منصه بروز و ظهور برسد.

یازدهمین «دوسالانه ملّی نگارگری ایران» آغاز به کار کرد/ کارویژه مهم دوسالانه‌‌ها ظرفیت‌سازی برای جشنواره‌های هنری است

وی ضمن اشاره به رویکرد مرکز هنرهای تجسمی در قبال نگارگری که هنری اصیل و برآمده از فرهنگ اسلامی-ایرانی است، گفت: نگارگری در فرهنگ اسلامی-ایرانی ما هنری تمدن‌ساز و هویت‌بخش محسوب می‌شود و همین آن را از سایر رشته‌های هنری متمایز می‌سازد. از این‌رو ما نخستین دوسالانه مرکز هنرهای تجسمی در دوره جدید را به نگارگری اختصاص دادیم.

رئیس شورای سیاستگذاری دوسالانه یازدهم تصریح کرد: دوسالانه نگارگری اتفاق ویژه‌ای در فضای هنرهای تجسمی امروز ما محسوب می‌شود. با توجه به شرایط روز جامعه، فشردگی رخدادهای هنری و فضایی که در اختیار داشتیم، جلسات متعددی را برگزار کردیم و خوشبختانه در نهایت، به نتایج خوبی رسیدیم. اکنون از مجموع بیش از ۵۶۰ اثری که به دبیرخانه دوسالانه یازدهم رسید، ۲۲۱ اثر از ۱۵۲ هنرمند روی دیوار رفته است.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط موجود و پیوستگی برنامه‌های حوزه تجسمی پس از پایان پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، باید به گونه‌ای عمل می‌کردیم که این هم‌پوشانی موجب تزاحم رویدادها با یکدیگر نشود؛ به همین دلیل، به‌نحوی برنامه‌ریزی کردیم تا دوسالانه یازدهم که نمایشگاهی ویژه و تخصصی برای رشته نگارگری محسوب می‌شود، با فاصله‌ دو هفته‌ پس از اتمام نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر برگزار شود.

یازدهمین «دوسالانه ملّی نگارگری ایران» آغاز به کار کرد/ کارویژه مهم دوسالانه‌‌ها ظرفیت‌سازی برای جشنواره‌های هنری است

رئیس شورای سیاستگذاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقات جشنواره پانزدهم این بود که امسال برای نخستین بار جایزه ویژه «جهاد تبیین» به‌ ساختار جشنواره اضافه شد. هدف از طراحی چنین جایزه‌ای این بود که اعلام کنیم اتفاقاتی در جامعه رخ داده و دشمن با بهره‌گیری از یک جنگ ترکیبی و شناختی تمام‌عیار وارد میدان شده است. یکی از عرصه‌هایی که به طور جدی می‌تواند در میدان جنگ ترکیبی عرض اندام کند، هنرهای تجسمی است.

مدیرکل هنرهای تجسمی درباره برگزاری دوسالانه‌های دیگر رشته‌های هنری در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در سال آینده حداقل دو دوسالانه تخصصی دیگر هم خواهیم داشت که یکی از آنها مجسمه‌سازی است و با توجه به درخواست‌های انجمن‌های هنری، موضوع دوسالانه دوم را پس از بررسی‌های تکمیلی اعلام خواهیم کرد. امسال نیز چهار درخواست داشتیم اما با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای، باید به نوعی عمل می‌کردیم که بتوانیم سالی دو دوسالانه برگزار کنیم.

وی با اشاره به آثاری که در یازدهمین دوسالانه ملّی نگارگری ایران روی دیوار رفته‌ و آثاری که در نمایشگاه فجر پانزدهم به نمایش درآمده بودند، گفت: فاصله برگزاری جشنواره تجسمی فجر با دوسالانه نگارگری، زیاد نبود و ما درباره اینکه آیا از آثار دوسالانه چیزی را به جشنواره فجر وارد کنیم یا خیر، گفت‌وگوهای بسیاری انجام دادیم؛ البته برخی آثاری که اکنون روی دیوار رفته‌اند، در نمایشگاه جشنواره پانزدهم نیز حاضر بودند اما بیش از ۹۰ درصد آثار دوسالانه، مختص خود دوسالانه‌اند. به اعتقاد من، دوسالانه‌های هنری می‌توانند برای جشنواره‌هایی نظیر فجر ظرفیت‌سازی کنند و این کارویژه مهم دوسالانه‌هاست.

یازدهمین «دوسالانه ملّی نگارگری ایران» آغاز به کار کرد/ کارویژه مهم دوسالانه‌‌ها ظرفیت‌سازی برای جشنواره‌های هنری است

مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید آثار برگزیده جشنواره تجسمی فجر، توضیح داد: در همان بازدیدی که آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر داشتند، دو اثر عکاسی را خریداری کردند. اساساً یکی از موضوعات مهم در اقتصاد هنر به منظور گردش چرخ اقتصاد این حوزه، خرید آثار هنری است اما خرید آثار چنین کمیتی از هنرمندان با این سطح از عیار هنری، به بودجه قابل توجهی نیاز دارد. ما شورای خرید آثار هنری را در مرکز هنرهای تجسمی تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم عدالت هنری را به اجرا درآوریم و اولویت‌مان خرید آثار هنرمندان ساکن در شهرستان‌ها و مناطق کم‌برخوردار است. سیاست جدی ما این است که توجه ویژه‌ای به مناطق محروم و کم برخوردار داشته باشیم.

گفتنی است که یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران با نمایش ۲۲۱ اثر از ۱۵۲ هنرمند در گرایش‌های تذهیب، نگارگری، گل و مرغ و طراحی نگارگری برپا شده است و تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در موسسه صبای فرهنگستان هنر پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

یازدهمین «دوسالانه ملّی نگارگری ایران» آغاز به کار کرد/ کارویژه مهم دوسالانه‌‌ها ظرفیت‌سازی برای جشنواره‌های هنری است

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها