دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مثلث ایران، چین و روسیه تهدیدی جدید علیه آمریکا

هم اکنون شاهد شکل‌گیری مثل ایران، چین و روسیه به عنوان تهدیدی جدید علیه ژهمونی منطقه‌ای آمریکا هستیم که این کشور را در عرصه‌های مختلف مورد تهدید قرار داده است.
کد خبر: ۵۷۸۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۵ - 14March 2023

مثلث ایران، چین و روسیه تهدیدی جدید علیه آمریکاگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از انفجار بمب خبری توافق ایران و عربستان به میزبانی کشور چین و بالطبع غافلگیری کشور‌های و رسانه‌های جهان به خصوص رسانه‌های آمریکایی و همچنین انتشار خبری سفر هفته آینده «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین به روسیه و دیدار با ولادمیر پوتین رئیس جمهور این کشور و روی خط رفتن خبر تماس تصویری رئیس جمهور چین با «ولادمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین شاهد تشکیل مثلثی نوظهور و البته قدرتمند متشکل از سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه در برابر آمریکا هستیم.

البته نکته بسیار مهم و حساس در این بین اینجاست که در شرایطی شاهد ظهور و تولید مثلث قدرتمند ایران، چین و روسیه هستیم که پس از روی کار امدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، این کشور وارد یک مرحله انفعال در سیاستگذاری‌ها و روابط بین‌المللی خود شده است. موضوعی که به رقبای آن، یعنی روسیه، چین، ایران و حتی کره شمالی این امکان و فرصت را داده تا با تقویت روابط و مناسبات فی مابین اتحادی راهبردی، استراتژیک و قدرتمند را در برابر آمریکا ایجاد کنند.

این موضوع پس از آن بیشتر خود را نشان داده و جلب نظر کرده دنیا شاهد توافق بین ایران و عربستان به میزبانی کشور چین بوده و از این روی هم است که سران، مقامات و کارشناسان سیاسی آمریکا با اعلام هشدار نسبت به موضوع شکل‌گیری مثلثی قدرتمند شامل ایران، چین و روسیه در برابر آمریکا به صراحت بیان کردند که سران کاخ سفید باید از امروز به بعد آماده تهدید و به مخاطره افتادن فضا‌ها و عرصه‌های مهم و حساس جهانی در عرصه سیاسی و دیپلماتیک آمریکا توسط این مثلث قدرت باشند.

حال توافق این و عربستان به میزبانی و نقش مفید و سازنده کشور چین به خوبی نشان می‌دهد که هم کشورمان به دنبال ادامه تقویت روابط خود با چین است و هم در آن سوی میدان عربستان سعودی نیز با توجه به تمامی بدعهدی‌هایی که از آمریکا در جریان جنگ یمن دیده به دنبال این مهم است تا روابط خود را درابتدا با روسیه و سپس با چین تقویت کرده و به آن استحکام ببخشند. در واقع سران و مقامات ریاض به دلایل مختلف به دنبال مستحکم کردن روابط خود با شرق آسیا هستند.

موضوع دیگری که حائز اخمیت است نارضایتی مقامات ریاض از آمریکا پیرامون نحوه و چگونگی حمایت از این پادشاهی در شرایط خاص و مقاطع زمانی حساس ازجمله جنگ یمن از یک طرف و مسائل و مشکلات پیش آمده بین آن‌ها و آمریکا از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» از سوی دیگر موجب شده تا در سال‌های اخیر شاهد تجدیدنظر پادشاهی سعودی در بسط و گسترش بی قید و شراط با آمریکا و غرب باشیم و مشاهده کنیم که شاهد تغییر نگاه و نگرش عربستان به شرق آسیا و از آن مهمتر به روسیه هستیم.

از سوی دیگر بر اساس رای و نظر کارشناسان آمریکایی و اروپایی چین یکی از بزرگ‌ترین برندگان جنگ اوکراین است و اگر روسیه در این جنگی که حالا بیش از یک سال به درازا کشیده پیروز شود در واقع شاهد پیروزی متحد بزرگ و استراتژیک چین خواهیم بود که این امر به خودی خود موجب می‌‍شود تا موقعیت چین در منطقه و جهان بیش از پیش تقویت شود. موضوعی که آمریکا اصلا تمایل ندارد به حقیقت بپیوندد، زیرا آمریکا چین را رقیب اصلی خود در تمامی عرصه‌ها می‌داند.

در پایان باید گفت درگیر بودن روسیه در جنگ با اوکراین و ایفا کردن نقش سازنده چین در روابط بین‌المللی خود ازجمله ایجاد توافق بین ایران و عربستان موجب شده تا مقامات حال حاضر و حتی سابق آمریکا با اعلام خطر نزدیکی بیش از حد چین و روسیه به یکدیگر به مقامات کاخ سفید این پیشنهاد را بدهند که به تمام ابزار و امکانات موجود و دردسترس خود مانع از نزدیکی قابل توجه این دو کشور به یکدیگر شده و تا آنجایی که می‌توانند در فاصله انداختن بین چین و روسیه تلاش و کوشش کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار