دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«جنبش انصارالله»؛ دست برتر مردم یمن در برابر دشمن

«جنبش انصارالله» یمن به رهبری عبدالملک حوثی امروز یکی از جریان ‎های سیاسی بانفوذ این کشور به شمار می‎آید که توانسته با توان و قدرت قابل توجه خود در برابر تجاوز به این کشور ایستادگی و مقاومت کند.
کد خبر: ۵۷۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۲ - 20March 2023

«جنبش انصارالله» دست برتر مردم یمن در برابر ائتلاف متجاوز سعودیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: روزبه قمصری؛ «جنبش انصارالله» یمن، جریانی برگرفته از شیعیان زیدی یمن، متأثر از اندیشه‌های بدرالدین الحوثی، رهبر فکری آن حسین بدرالدین حوثی است که به سبب انتساب به حسین حوثی به حوثی‌های یمن نیز مشهور است. انصارالله در زمان رهبری «عبدالملک حوثی» با اقبال عمومی مردم یمن روبرو و به جنبش فراگیر در یمن تبدیل شد و امروز یکی از جریان‌‎های سیاسی بانفوذ این کشور به شمار می‌آید.

تاریخچه

تاریخچه «جنبش انصارالله» یمن، به سال ۱۹۹۰ میلادی برمی‌گردد که در آن سال شماری از جوانان زیدی یمن تشکیلاتی را با نام «تنظیم الشباب المؤمن» ایجاد کردند. نخستین دبیر کل آن «محمد یحیی عزان» بود و بعد‌ها حسین الحوثی به عنوان دبیر کل این مجموعه انتخاب شد. برخی گزارش‌ها تاریخ تشکیل این تشکل را سال ۱۹۹۶ و مؤسس آن را «حسین الحوثی» ذکر کرده‌اند؛ همچنانکه برخی منابع پیشینه فعالیت جوانان زیدی را به سال ۱۹۸۶ میلادی برگردانده و مدعی‌ هستند این فعالیت‌ها که ابتدا بر آموزش‎ عقیدتی جوانان زیدی متمرکز بود در قالب تشکیلاتی با عنوان اتحاد شباب المؤمن توسط یکی از علمای زیدی به نام «صلاح احمد فلیته» بنیان نهاده شد.

دوره‌های آموزشی

در دوره‌های آموزشی اتحاد شباب، ضمن دروس اعتقادی، انقلاب اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از دروس دوره توسط محمد بدرالدین الحوثی آموزش داده می‎شد. طبق برخی از گزارش‌ها پس از توجه بیشتر حسین الحوثی به این جمعیت نام «اتحاد شباب المؤمن» در سال ۱۹۹۱ میلادی به منتدی الشباب المؤمن و بعد‌ها در سال ۱۹۹۷ میلادی به تنظیم الشباب المؤمن تغییر کرد. پس از مسئولیت حسین حوثی بر این تشکیلات، این جریان به حوثی مشهور شد و در جریان بیداری اسلامی در یمن و شکل گیری موج دوم آن در یمن در سال ۲۰۱۴ میلادی جنبش انصارالله نام گرفت.

موقعیت مرکزی

در حال حاضر می‌توان گفت که مقر اصلی فعالیت «جنبش انصارالله» در شهر صعده است. آنان حکومت یمن را حکومتی وابسته به غرب دانسته و از سال ۲۰۰۳ میلادی دست به مخالفت با حکومت یمن زدند. اما ارتش یمن از سال ۲۰۰۳ میلادی بار‌ها برای سرکوب و نابودی این گروه، به صعده حمله کرد. به دنبال گسترش موج بیداری اسلامی، جنبش انصارالله با همراهی کمیته‌‎های مردمی در سال ۲۰۱۴ میلادی در عملیات‌های نظامی متعدد برخی از مناطق و مراکز نظامی این کشور را به کنترل خود در آورد.

مسئولیت دولت انتقالی

جنبش انصارالله به دنبال استعفای رئیس جمهور یمن و انحلال پارلمان این کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی مسئولیت دولت انتقالی را برعهده گرفت که به دنبال آن حمله‌ای نظامی با ادعای نامشروع دانستن حاکمیت سیاسی انصارالله و حمایت از بازگشت «منصور هادی» به قدرت، به یمن حمله صورت گرفت که ضمن کشته و زخمی شدن هزاران نفر بسیاری از زیرساخت‌های این کشور را از بین رفت.

بنیان‌های فکری

تشکیلات شباب المؤمن بر پایه اندیشه‌های زیدی شکل گرفت. مؤسسان آن تحت تأثیر اندیشه‌های بدرالدین الحوثی بودند. بدرالدین الحوثی هر چند عالمی زیدی بود، اما به تقارب فکری زیدیه و شیعه اثناعشریه معتقد بود. وی علاوه بر این در صدد مواجهه فکری با وهابیت بود و در تلاش بود از نفوذ وهابیت در مناطق شیعه‌نشین یمن جلوگیری کند.

جنبش حوثی بر اصل امامت و حکومت اسلامی متکی بر امام به عنوان یکی از اصول اساسی اندیشه اعتقادی و سیاسی زیدیه تأکید دارد و به امامت به عنوان یکی از اصول پنجگانه مذهب زیدی معتقد است، در عین حال بر آن باور است برای برپایی حکومت و نظام مبتنی بر امام، جنگ و ریختن خون روا نیست و تنها از راه مسالمت‌آمیز ممکن است.

تقابل حوثی‎ها با دولت یمن

حکومت یمن و شخص «علی عبدالله صالح» در سال‌های دهه ۹۰ قرن بیستم از حزب الحق و همچنین تنظیم الشباب المؤمن حمایت می‌کرد و منابع مالی در اختیارشان قرار می‌داد. «حسین الحوثی» هم از امکانات دولت برای مقابله با وهابیت و احزاب سلفی و وهابی استفاده می‌کرد، اما این روابط پس از حوادث ۱۱ سپتامبر و به دنبال آن حمله آمریکا به افغانستان و عراق تغییر کرد. گروه حوثی دولت یمن را دست‌نشانده آمریکا می‌دانست و از بی‌توجهی دولت به مردم و فقر عمومی انتقاد می‌کرد.

حسین الحوثی پس از حمله آمریکا به افغانستان و عراق و هم پیمان شدن دولت علی عبدالله صالح با آن و روابط مخفی با رژیم صهیونیستی، مواضع تندی را علیه آمریکا و رژیم اشغالگر قدس اتخاذ کرد. این مواضع همراه با وجود سردادن تکبیر و شعار‌های علنی علیه آمریکا، رژیم نامشروع صهیونیستی و برائت از استکبار در هر نماز توسط حسین الحوثی در سال ۲۰۰۳ میلادی، حوثی‌ها را وارد قیام گسترده در یمن کرد.

موج دوم بیداری اسلامی در یمن

فرجام بیداری اسلامی یمن در سال ۲۰۱۱ میلادی به طرح شورای همکاری خلیج فارس یا المبادرة الخلیجة به منجر شد. در این طرح قرار بود گفت‌وگو‌های ملی میان تمام احزاب و جریان‌های یمنی برای دست‎یافتن به توافقی جامع جهت تدوین قانون اساسی و حکومت جدید در سال‎های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳میلادی صورت بگیرد.

شعار انقلاب جنبش انصارالله

انقلاب دوم مردم یمن به رهبری سید عبدالملک الحوثی با سه شعار فعالیت خود را آغاز کرد. سرنگونی حکومت فاسد؛ جنبش فراگیر انصارالله معتقد بود حکومت یمن به تمام معنا فاسد است که به عنوان نمونه می‌توان به امتیازات نفتی که در انحصار خاندان احمر و برخی افراد وابسته به یکی از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس است، اشاره کرد. برداشتن فشار اقتصادی و تورم سنگین از مردم و در عوض کم کردن فساد گسترده دولتی و اجرای دستاور‌های طرح گفت‌وگوهای ملی که تا آن زمان دولت یمن با بی‌تفاوتی از آن گذشته بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار