در دادگاه ترامپ چه گذشت؟

دونالد ترامپ به عنوان اولین رئیس جمهور سابق در تاریخ ایالات متحده که با اتهامات کیفری روبرو است، سه شنبه شب برای تفهیم اتهام در ارتباط با ۳۴ پرونده در دادگاه منهتن نیویورک حضور یافت و پس از یک ساعت جلسه، اتهام‌های وارد را رد کرده و از اولین جلسه اتهامات قسر دررفت.
کد خبر: ۵۸۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴ - 05April 2023

در دادگاه ترامپ چه گذشت؟به گزارش  گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، این روز‌ها نام ترامپ بیش از هر شخص دیگری در آمریکا نقل محافل سیاسی و رسانه‌ای است. پس از ماه‌ها تلاش دموکرات‌ها برای کشاندن دونالد ترامپ به دادگاه برای رسیدگی به پرونده‌های کیفری و سیاسی او، سرانجام دیروز این انتظار به پایان رسید و رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده برای حضور در جلسه محاکمه وارد دادگاه کیفری منهتن در نیویورک شد. ترامپ به محض ورود به دادگاه منهتن، توسط پلیس بازداشت موقت شد و از او انگشت نگاری شد.

ترامپ همزمان با ورودش به دادگاه گفت: «آن‌ها من را دستگیر می‌کنند و باور نمی‌کنم که این اتفاق در آمریکا رخ می‌دهد». ترامپ در آخرین پیام انتخاباتی پیش از معرفی خود به دادگاه، از «نبود عدالت در آمریکا» انتقاد کرد و به حامیانش هشدار داد آمریکا در آستانه تبدیل شدن به یک «کشور مارکسیستی جهان سومی» است. ترامپ با اتهاماتی در ۳۴ فقره پرونده از جمله پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی مواجه است.

او اولین رئیس جمهور سابق آمریکاست که توسط پلیس بازداشت می‌شود و در دادگاه با اتهام ارتکاب جرم روبرو شده است. وکلای ترامپ گفته بودند که جلسه دادگاه باید بدون عکاسان و خبرنگاران برگزار شود و به همین خاطر محاکمه ترامپ به صورت غیرعلنی برگزار شد. روند تفهیم اتهام او رسما در برابر قاضی امانوئل مرچان آغاز شد و اتهام نامه او رسما در دادگاه عرضه شد و از او پرسیده شد که آیا خود را گناهکار می‌داند یا بی‌گناه. در نهایت هم همانطور که پیش‌بینی می‌شد، به دلیل اینکه لایحه کیفرخواست پیش‌تر توسط ترامپ و وکلای او خوانده شده بود، جلسه استماع دادگاه پس از زمان نسبتاً کوتاهی به اتمام رسید.

ترامپ در جلسه دادگاه ۳۴ مورد اتهام درباره جعل اسناد مالی برای پرداخت حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های مستهجن در سال ۲۰۱۶ را رد کرد و خود را بی‌گناه دانست. بر اساس گزارش‌ها در جلسه بعدی که ۴ دسامبر برگزار خواهد شد، مجددا در دادگاه حضور پیدا خواهد کرد. کارشناسان حقوقی گفته‌اند که هر محاکمه‌ای، حداقل بیش از یک سال به طول خواهد انجامید. ترامپ با خروج از دادگاه به سوالات خبرنگاران پاسخ نداد و بلافاصله سوار ماشین شد و به عمارت «مارالاگو» در فلوریدا رفت و پیشتر گفته بود که قرار است با هوادارنش در این شهر صحبت کند.

بخش‌هایی از کیفرخواست و اتهامات ترامپ نیز همزمان با پایان یافتن دادگاه او علنی و منتشر شد. به گزارش سی ان ان، ترامپ به «توطئه غیرقانونی» برای تضعیف یکپارچگی انتخابات ۲۰۱۶ و تلاش برای مخفی کردن اخبار منفی متهم شد. دادستان‌های دادگاه منهتن مدعی شدند که ترامپ بخشی از یک طرح غیرقانونی برای سرکوب اطلاعات منفی از جمله پرداخت غیرقانونی ۱۳۰ هزار دلار برای سرکوب اطلاعات منفی برای کارزار انتخاباتی ترامپ بوده است. در کیفرخواست ادعا شده است که دلیل ارتکاب جرم جعل سوابق تجاری تا حدی برای «ترویج نامزدی ترامپ» بوده است.

از سوی دیگر، همزمان با برگزاری جلسه دادگاه ترامپ، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در مورد حضور دونالد ترامپ در دادگاه برای تفهیم اتهام، اعلام کرد که این مسئله برای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اولویت ندارد. این درحالی است که دولت دموکرات بادن از زمان شروع بکار خود تلاش کرده تا ترامپ را به خاطر حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱، متهم شناخته و او را برای همیشه از عرصه سیاست کنار بزند. از آنجا که دموکرات‌ها تاکنون مدارک و مستندات متقن درباره محکوم کردن ترامپ به دست داشتن در حوادث حمله به ساختمان کنگره پیدا نکرده‌اند به پرونده‌های فساد اخلاقی او متمرکز شده‌اند تا شاید از این طریق بتوانند موفقیتی کسب کنند.

زد و خورد طرفداران ترامپ و پلیس

باوجود اینکه پلیس نیویورک از ترس آشوب طرفداران ترامپ در زمان برگزاری جلسه دادگاه، تدابیر امنیتی را افزایش داده بود، اما شماری از حامیان رئیس جمهور سابق آمریکا با حضور در در مقابل دادگاه مخالفت خود را با این محاکمه اعلام کردند. حامیان ترامپ با تجمع در نزدیکی دادگاه عالی منهتن با پلیس درگیر شدند. این افراد همچنین با رسانه‌ها و معترضان ضد ترامپ که در محل حاضر شده بودند مجادله و جر و بحث داشتند. پلیس نیز برای جلوگیری از تنش‌ها و درگیری خشونت آمیز در محل، به حامیان ترامپ هشدار جدی داد.

همچنین، گروهی از حامیان ترامپ به بنر بزرگی که روی آن نوشته شده «ترامپ همیشه دروغ می‌گوید» حمله کرده و با عده‌ای از مخالفان ترامپ درگیر شدند. منابع خبری همچنین گزارش داده‌اند مارجوری تیلور گرین، قانونگذار راست‌گرای افراطی جمهوری‌خواه که نماینده ایالات جورجیا در مجلس نمایندگان است در تظاهرات حامیان ترامپ حضور داشت.

پس از پایان جلسه دادگاه، طرفداران ترامپ به شادی پرداختند و برخی از آن‌ها گفتند که هیچ گاه دادگاه منهتن و این روز را فراموش نخواهند کرد و این اقدام دموکرات‌ها را تلافی خواهند کرد. ترامپ پیش از این از هواداران خود خواسته بود تا برای شورش آماده باشند و به همین خاطر نگرانی‌ها نسبت به تکرار حوادث شش ژانویه افزایش یافته بود.

آینده ترامپ چه خواهد شد

اگرچه برخی معتقدند که برگزاری دادگاه محاکمه ترامپ، راه ورود مجدد او به کاخ سفید را سد خواهد کرد، اما اینگونه اقدامات به تنهایی برای کنار زدن او از رقابت‌ها کافی نخواهد بود. متهم شدن یا حتی محکومیت ترامپ از نظر قانونی، مانع از نامزدی وی برای ریاست جمهوری نمی‌شود و بسایری از تحلیلگران بر این باورند که در نهایت ترامپ تبرئه خواهد شد و تنها حکمی که علیه او صادر خواهد شد، پرداخت جریمه مالی است. طبق قانون اساسی آمریکا برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری شروطی مبنی بر نداشتن سابق کیفری عنوان نشده است و حتی در صورتی که فردی هم زندانی باشد می‌تواند از داخل زندان کارزار انتخاباتی خود را انجام دهد و بنابراین ترامپ هم اگر متهم شناخته شود باز هم می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند، اما اینکه آیا می‌تواند افکارعمومی را با خود همراه کند، بحثی است که در روز‌های منتهی به انتخابات مشخص خواهد شد.

با توجه به خوی جاه‌طلبی که از ترامپ سراغ داریم، او می‌تواند در صورت تبرئه شدن در دادگاه، از این مسئله به نفع خود بهره‌برداری کرده و شانس خود را برای پیروزی در انتخابات بالا ببرد. چرا که ترامپ به صراحت می‌گوید که بی‌گناه است و پرونده سازی و کشاندن به دادگاه را تحرکات دموکرات‌ها برای جلوگیری از ورود او به کارزار انتخابات عنوان کرده است.

برخی مقامات سابق جمهوریخواه بر این باورند که صدور کیفرخواست دادگاه منهتن علیه ترامپ سبب می‌شود تا رهبران این حزب حضور او را به عنوان نامزد جمهوریخواهان به چالش بکشند. اما برخی چهره‌ها مانند جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید نظر متفاوتی دارد و تصورش این است که اعلام جرم دادگاه منهتن علیه ترامپ ممکن است در عرصه سیاسی به نفع او تمام شده و همچون سوخت موشک به ترامپ در کسب نامزدی ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه کمک کند.

پیشتازی ترامپ در نظرسنجی‌ها

اظهارات افرادی مانند بولتون را وقتی با نتایج نظرسنجی‌های اخیر تطبیق دهیم متوجه می‌شویم که محبوبیت او در بین جمهوریخواهان در حال افزایش است. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در روز‌های اخیر، در رقابت‌های مقدماتی حزب جمهوریخواه، ترامپ همچنان پیشتاز است و اکنون بیش از ۵۰ درصد رای دهندگان از او حمایت می‌کنند. به گزارش پولیتیکو، بر اساس این نظرسنجی، ترامپ از نظر ۵۴ درصد پاسخ دهندگان بهترین گزینه در میان نامزد‌های بالقوه جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است. افزایش میزان محبوبیت رئیس جمهور سابق آمریکا در میان جمهوریخواهان درحالی است که روند کاهش محبوبیت جو بایدن در میان دموکرات‌ها نیز همچنان ادامه دارد. در صورتی که ترامپ بتواند از دادگاه سربلند بیرون بیاید، موج اعتراضات خود را بر علیه دموکرات‌ها تشدید خواهد کرد و می‌تواند افکارعمومی را با خود همراه کرده و اینگونه القا کند که در انتخابات ۲۰۲۰ هم حق با او بود و دموکرات‌ها کرسی ریاست را از او گرفتند.

باتوجه به نتایج نظرسنجی‌ها شاید با شروع انتخابات درون حزبی، شانس ترامپ برای گزینه نامزدی جمهوریخوهان افزایش خواهد یافت و اعضای این حزب در نهایت مجبور خواهند شد به نامزدی ترامپ تمکین کنند، چرا که ورود ترامپ به عنوان نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری، برای جمهوریخواهان گران تمام خواهد شد و شانس پیروزی خود را از دست خواهند داد.

منبع: الوقت

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار