نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با دفاع‌پرس:

نبود فرهنگ تولید و مصرف بی‌رویه از معضلات امروز کشور است

بابایی کارنامی گفت: نبود فرهنگ تولید، مصرف بی‌رویه و رانت در کشور از معضلات و مشکلات اساسی امروز است.
کد خبر: ۵۸۲۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۵ - 14April 2023

نبود فرهنگ تولید و مصرف بی‌رویه از معضلات امروز کشور است«علی بابایی کارنامی» نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به مصرف بیش از اندازه انرژی و اثرات سوء آن بر سیاست‌های تولیدی در کشور، اظهار داشت: مقایسه مصرف انرژی ایران با سایر کشورها از اساس غلط است و نباید این مقایسه صورت بگیرد، ایران کشوری چندوجهی است. برخی از کشور‌های دنیا، انرژی را با زندگی روزمره خود گره زده‌اند در صورتی که در کشور ما به این شکل نیست.

وی ادامه داد: ایران در یارانه انرژی به مصرف کنندگان و تولیدکنندگان جای کار زیادی داده است. زیر ساخت و منابع انرژی در کشور به شکل گسترده وجود دارد، از طرفی نمی‌توان صادرات مطلوب داشت از طرف دیگر هم برخی می‌گویند انرژی را با قیمت بالا به مصرف کننده داخلی باید فروخت؛ اما سوالی که پیش می آید  این است که منابع عظیم انرژی چه سودی دارد؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: مواد پتروشیمی کالای واسطه ای است به هر میزان که قیمت انرژی افزایش یابد به صورت غیر مستقیم بر قیمت نهایی کالاها تاثیر می‌گذارد که در عمل این افزایش قیمت باز هم توسط مردم پرداخت خواهد شد.

بابایی کارنامی در پاسخ به این پرسش که اتفاقا برخی از کارشناسان با انتقاد از کیفیت و قیمت کالاهای تولیدی، معتقدند که یارانه پرداختی قفط منجر به رانت به قشر خاصی شده است و سود آن به جیب مردم نمی رود؟ گفت: عوامل و پارامترهای زیادی در این موضوع دخیل است و خیلی با صراحت نمی توان در مورد آن سخن گفت. کشور در حال گذار به سمت تولید است و نمی توان بیش از اندازه به تولیدکنندگان فشار وارد کرد.

وی ادامه داد: تولید در کشور از برنامه سوم توسعه به بعد آغاز شد و تقریبا نزدیک به سه دهه است که صنعت و تولید در کشور مورد توجه است. تولید در ایران صنعتی جوان است و نمی‌توان به خاطر نبود فرهنگ سازی مناسب در زمینه مصرف انرژی، تولیدکنندگان را قربانی کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: نبود فرهنگ تولید، مصرف و رانت در کشور عامل مشکلات این حوزه است؛ اما نباید تولید را به خاطر این سه مورد نابود کرد. اصل موضوع که قیمت انرژی کم است قابل تایید است ولی در روش افزایش آن مشکلاتی وجود دارد. ابتدا باید ابزارهای حمایتی از تولید کنندگان مشخص شود و بعد به سمت واقعی سازی قیمت انرژی حرکت کنیم.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار