امیرعبداللهیان:

ملاک اصلی برای ایران، دریافت عینی و ملموس حق‌آبه هیرمند است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار امیرخان متقی تصریح کرد: ملاک اصلی برای ایران، دریافت عینی و ملموس حق‌آبه هیرمند است.
کد خبر: ۵۸۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰ - 13April 2023

ملاک اصلی برای ایران، دریافت عینی و ملموس حق‌آبه هیرمند استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) ۲۴ فروردین در حاشیه چهارمین نشست کشور‌های افغانستان و در دیدار امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه دولت سرپرستی موقت افغانستان، روابط دو کشور را از ابعاد مختلف دارای اهمیت خواند و تعامل دو کشور در حوزه‌های مختلف را مهم برشمرد.

وی با تاکید بر ضرورت برقراری امنیت پایدار در افغانستان، بر ارتقای همکاری‌ها در زمینه امنیت مرزها، اجتناب از تنش در این حوزه و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر تاکید کرد.

امیرعبداللهیان به موضوع موضوع حق‌آبه ایران از هیرمند هم اشاره کرد و آن را مشکلی مزمن خواند که ضرورت دارد به صورت عملی نسبت به برطرف شدن مشکلات موجود دراین زمینه اقدام جدی از سوی هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اقدامات به عمل آمده کنونی از سوی افغانستان را لازم، اما غیرکافی خواند و گفت: ملاک اصلی برای ایران، دریافت عینی و ملموس حق‌آبه است.

وی همچنین درباره تشکیل دولت فراگیر و مشارکتی در افغانستان نیز گفت: پیشنهاد ما در طول چهار دهه گذشته به طرف‌های ذینفع در افغانستان این بوده که همه اقوام و گروه‌ها باید احساس کنند افغانستان متعلق به آنهاست.

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه دولت سرپرستی موقت افغانستان نیز در این دیدار با استقبال از موضوعات مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، جدی بودن دولت سرپرستی افغانستان در مبارزه با تروریسم و اطمینان به کشور‌های همسایه مبنی بر نبود هرگونه تهدیدی از جانب افغانستان را مورد تأکید قرار داد.

وی اطمینان داد هیأت حاکمه موقت افغانستان تمام مساعی خود را برای ایجاد محدودیت در کشت مواد مخدر و قاچاق موارد مخدر به کار خواهد گرفت.

وی همچنین از امیرعبداللهیان برای سفر به افغانستان دعوت کرد.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت در این دیدار ضمن تاکید بر پایبندی افغانستان بر معاهدات بین‌المللی و از جمله حق‌آبه ایران، آخرین اقدامات به عمل آمده در این زمینه را تشریح کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها