یادداشت/ مهدی ابراهیمی

ارتش مکتبی در گفتمان قانون اساسی ایران

بیست و نهم فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران است و این ایام فرصت مغتنمی است تا ضمن پاسداشت این روز، اهداف، اصول و راهبردهای این نهاد مهم کشور با عنایت به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بازخوانی شود.
کد خبر: ۵۸۴۲۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳ - 19April 2023

ارتش مکتبی در گفتمان قانون اساسی ایرانگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ «مهدی ابراهیمی»؛ مهم‌ترین خصیصه ماهیتی ارتش و نیروهای نظامی ایران مکتبی بودن آنهاست. به کار بردن تعبیر «ارتش مکتبی» و اعلام این مساله که در تشکیل و تجهیز نیروهای دفاعی کشور عزم اولیه بر ایمان و مکتب است دلیل روشن این ادعاست.

بدین جهت، از منظر قانون اساسی، نیروهای نظامی باید در انطباق با این آرمان شکل گیرند تا نه‌ تنها حفظ و حراست از مرزها، بلکه با برعهده گرفتن رسالت مکتبی، یعنی جهاد در راه خدا، در راه گسترش حاکمیت قانون خدا در جهان نیز مبارزه کنند.

از طرف دیگر، در سایه سار تعالیم دینی، قانون اساسی با ذکر آیه شریفه «و أعدّوا لهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم و آخرین من دونهم» (۱) به خوبی به وجه دینی کارآمدی توان نظامی کشور و تدارک بنیه دفاعی بازدارنده توجه داشته که تحت اشراف و درایت رهبری معظم جمهوری اسلامی ایران به خوبی محقق شده است.

انقلاب اسلامی ایران از روز نخست صبغه مردمی داشته و همواره با تکیه بر اراده ملت، به دنبال حمایت از حقوق مستضعفین در برابر مستکبرین بوده است. این مهم در اصل یکصد و چهل و چهارم تصریح شده تا ارتش از نیرو‌هایی تشکیل شود که به اهداف انقلاب اسلامی ایمان داشته، در راه تحقق آن فداکاری کنند. از‌این‌رو می‌توان عنصر مردمی بودن را ویژگی ممتاز دیگری برای ارتش جمهوری اسلامی ایران دانست.

در بعد بین‌المللی، حمایت از «مبارزه حق‌‏طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان» عبارتی است که به تصریح در اصل یکصد و پنجاه و چهارم قانون اساسی ذکر شده است. ارتش مکتبی جمهوری اسلامی ایران در کنار حراست از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران، با بهره‌مندی از نیرو‌های شایسته و فداکار، برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی، افق دید خود را به مرز‌های جغرافیایی محدود نکرده و تا رهایی همه ملت‌ها از یوغ استکبار و سلطه شیطانی، آسوده نخواهد نشست. این ویژگی عامل متمایز‌کننده ارتش مکتبی ایران نسبت به سایر کشورهاست که ریشه در نگرش انسان‌دوستی اسلامی دارد.

سال‌های دفاع مقدس و رشادت‌های نیرو‌های مخلص ارتش در حراست از مرز‌های مقدس جمهوری اسلامی ایران در حین جنگ و پس از آن، یادآور توان و ظرفیت بالای این نیروی نظامی کشور است. در عصر جدید نیز با تکیه بر توان داخلی و با از بین بردن فاصله علمی و فناوری با کشور‌های پیشرفته، نوید نقش‌آفرینی منحصر به فرد برای تحقق صلح و امنیت ملی و منطقه‌ای به گوش می‌رسد تا قدرت و اقتدار ارتش جمهوری اسلامی، نه تنها عامل ثبات کشور و صلح و امنیت کشور‌های منطقه، بلکه نقطه امید همه آزادی خواهان و مستضعفین جهان باشد.

(۱) سوره مبارکه انفال آیه ۶۰: «و هر چه در توان دارید از نیرو و اسبهاى آماده بسیج کنید، تا با این [تدارکات]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان]دیگرى را جز ایشان -که شما نمى‌شناسیدشان و خدا آنان را مى‌شناسد- بترسانید.»

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار