در نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمانشاه مطرح شد؛

ایجاد مرکز ویژه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران برای ایام اربعین/ مسئولیت مشاورین امور ایثارگران در رسیدگی به مشکلات ایثارگران با دستگاه‌ها

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه سفر استانی به کرمانشاه در نخستین شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت این استان آخرین وضعیت مسائل ایثارگران و راهکار‌های حل مشکلات این عزیزان را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۸۵۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱ - 29April 2023

نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمانشاه/ مرکز ویژه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران برای ایام اربعین ایجاد می‌شود/ مشاورین امور ایثارگران، مسئول رسیدگی به مشکلات همه ایثارگران مرتبط با دستگاه‌ها هستندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران  روز گذشته (جمعه) در نخستین شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمانشاه، با بیان اینکه این شورا به موجب قانون تشکیل شده است، اظهار داشت: رئیس این شورا در کشور رئیس جمهور و در استان استاندار است. مصوبات این شورا به منزله مصوبات هیئت وزیران است. با هماهنگی دولت و مجلس این شورا پشتیبانی مالی پیدا کرده و باید یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای برای موضوعات مورد مصوب این شورا هزینه شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: احکام این شورا دائمی خواهد شد، بنیاد شهید و امور ایثارگران دبیرخانه این شورا است. بر اساس ماده ۷۴ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است گزارشی را خدمت مقام معظم رهبری و سران سه قوه ارسال کند و دستگاه‌ها بر اساس قانون موظف به ارسال گزارش در مورد عملکرد خود در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه در جشنواره شهید رجایی نیز امتیاز موضوع ایثار و شهادت برای دستگاه‌ها ۲۰ درصد در نظر گرفته شده که ممکن است به ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، افزود: عملکرد دستگاه‌ها بر اساس گزارش دبیرخانه به سازمان اداری و استخدامی ابلاغ خواهد شد. در دولت سیزدهم جایگاه مشاوران ایثارگران وزرا و دستگاه‌های اجرایی نیز تقویت شده است و این مشاوران تنها مسئولیت ایثارگران آن دستگاه را ندارند و با تغییر نقش آن‌ها مشاورین وزرا مسئول رسیدگی به مشکلات همه ایثارگران مرتبط با آن دستگاه هستند.

معاون رئیس جمهور با ارائه گزارشی از وضعیت اشتغال ایثارگران استان کرمانشاه گفت: در حوزه اشتغال افرادی که در سامانه کاریابی بنیاد ثبت‌نام کردند در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۱ رشد ۱۸ درصدی داشته است که در این میان ۳۲۱ نفر از فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد در این سامانه ثبت‌نام و درخواست کار کردند. بر خلاف مشاغل دولتی در مشاغل غیردولتی به همه افراد به چشم کارآفرین نگاه می‌شود و تسهیلات خرد ۱۵۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی اعطا می‌شود، اما برخی توانایی ایجاد کسب و کار ندارند و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد جامعه کارآفرین هستند به همین دلیل برنامه بنیاد حمایت از کارآفرینان برای تولید شغل است و منابع باید در اختیار این برنامه قرار گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در کرمانشاه سال گذشته ۴۳۴ نفر و امسال ۳۸۴ نفر استخدام شدند. بند ج ماده ۷۸ برنامه ششم خاص استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد است که ۴۲۷ مجوز برای استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است که ۳۱۸ سهمیه استفاده و ۱۰۹ مجوز استخدامی استفاده نشده است. دلیل آن عدم هماهنگی با میزان تقاضای دستگاه‌های اجرایی و توزیع جمعیتی است که با هماهنگی بین دستگاه‌ها باید رفع شود و در آزمون دوم باید متناسب با توزیع جمعیتی فرزندان شهدا و جانبازان اعلام نیاز شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد تسهیلات خوداشتغالی گفت: تسهیلات طبق تبصره ماده ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه ۷ برابر رشد پیدا کرده است. طبق قانون ۱۰ درصد منابع اشتغال متعلق به ایثارگران است و در منابع استان‌ها پیش‌بینی شده است و در طرح جهش ملی مسکن نیز ۵ درصد مسکن به ایثارگران اختصاص می‌یابد. ۲۰۲ میلیارد تومان برای اشتغال ایثارگران در استان کرمانشاه منابع پیش‌بینی شده، ولی ۲۲ میلیارد تومان آن تاکنون محقق شده است.

وی افزود: در حوزه مسکن استان کرمانشاه عقب‌ماندگی دارد و ۵ هزار و ۳۸۰ نفر از ایثارگران هیچ خدمات مسکنی دریافت نکردند در حالی که این میزان در کل کشور ۸۰ هزار نفر است. ۱۹ هزار و ۷۰۳ نفر تسهیلات مسکن دریافت کردند، اما فاقد مسکن هستند و اصل مسئله تهیه زمین در کرمانشاه است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به وجود ۹ هزار و ۶۲۰ مزار شهدا در استان کرمانشاه، گفت: از ۸۱۰ گلزار مطهر شهدا ۷۲۶ گلزار ساماندهی شده است. ۷ میلیارد تومان از اعتبارات ملی برای ساماندهی گلزار‌های شهدای استان در سفر استانی رئیس جمهور در نظر گرفته شده است و البته ۸۴ گلزار ساماندهی شده نیز نیاز به مرمت دارند. گلزار‌های شهدا میعادگاه معنوی و کانون عبادت و بندگی است و این ذخایر معنوی باعث می‌شود که چشم‌ها باز شود و گوش‌ها بشنوند. در مورد تسهیلات رفاهی بانک دی، بانک ملی و سینا کمک کردند و ۱۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه و ۴۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ۱۸ درصد اعطا شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان با توجه به افزایش تورم، سرانه بیمه طی دو سال از ۱۷۴ هزار تومان به حدود ۵۰۰ هزار تومان در بودجه امسال رسیده است، ادامه داد: بودجه ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی درمان ایثارگران امسال به ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است در حالی که سرانه درمان تکمیلی کمتر از ۶۵۰ هزار تومان نیست و ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر در هر ماه کسری داریم. تکریم ایثارگران وظیفه همه ما و دستگاه‌های دولتی و خصوصی است و همه نسبت به ایثارگران مدیون هستند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به هزار سهمیه عتبات عالیات که برای ایثارگران استان کرمانشاه در نظر گرفته شده است، گفت: از بانک دی برای اعطای تسهیلات برای این سفر‌ها تشکر می‌کنیم. مبلغی را هم بنیاد شهید و امور ایثارگران برای کمک در نظر گرفته است. در مورد شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان رتبه ۲۲ را دارد و جلسات باید هر سه ماه یک بار برگزار شود و ابلاغیه رئیس جمهور است که استاندار باید خودشان جلسات را برگزار کنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ۲۱۸ هزار جانباز اعصاب و روان در کشور وجود دارد، گفت: ۶۰ هزار نفر این جانبازان قابلیت نگهداری در منزل را ندارند که راه‌اندازی بیمارستان اعصاب و روان برای ایثارگران استان کرمانشاه می‌تواند غرب کشور را پوشش دهد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین در این نشست از موافقت خود با درخواست استاندار کرمانشاه در خصوص ایجاد یک مرکز چند جانبه ویژه خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران در ایام اربعین در مرز خسروی خبر داد.

محمد طیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در مورد اثربخشی جلسات شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان کرمانشاه گفت: پیگیری‌ها و کارگشایی‌ها محقق شده است، باید همه تلاش کنیم صحبت‌هایی که گفته می‌شود برای حل مشکلات ایثارگران باشد، سال دیگر قرار است کنگره شهدا و ایثارگران استان کرمانشاه برگزار شود. دستور مقام معظم رهبری این است که این مراسم‌ها کوتاه مدت و مقطعی نباشد برای همین در طول یک سال ما قصد داریم تفکر فرهنگ ایثار و شهادت را در استان گسترش دهیم و این برنامه‌ها تداوم داشته باشد.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: کارگروه‌هایی باید تشکیل شود که اتصال خانواده‌های شهدا و سایر دستگاه‌ها برای حل مشکلات خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران باشند. برای رسیدگی به خانواده‌های شهدا نیاز به تشکیل گروه‌های اندیشه‌ورزی است و با توجه به اینکه استان کرمانشاه ۹ هزار و ۷۵۲ شهید تقدیم کرده است باید هر گروه به تناسب مورد نیاز مورد سرکشی قرار بگیرند.

صحرایی گفت: فرهنگ ایثار و شهادت کارگروه‌های تخصصی می‌طلبد و باید کارگروه کودک و نوجوان خانواده ایثار و شهادت تشکیل شود. حمایت از فیلم‌های فاخر قله‌های مناسبت‌های فرهنگی است و در کنار آن رویداد‌های مختلف برگزار شد. خواهش کردیم بنیاد برای اکرام همه زائران به ویژه زائران ایثارگر در حوالی مرز مرکز پذیرش و رسیدگی داشته باشد و به هزاران زائر به طور ویژه رسیدگی شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: ۴۰ مدرسه در استان بمباران شده و شهید داده است می‌توان اردوگاه ترکیبی در غرب کشور با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد شود که خدمت بزرگی برای کشور است، زیرا در بلندمدت هیچ چیز به اندازه تعلیم و تربیت به فرموده مقام معظم رهبری تأثیرگذار نخواهد بود.

در پایان این نشست معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اهدای لوح تقدیر از فعالان عرصه ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار