رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان:

خط بریل کُردی برای دانش آموزان استثنایی کردستان تدوین شود

«محمدی» با اشاره به تدوین الفبای خط بریل در راستای اجرای ماده ۱۵ قانون اساسی گفت: پیشنهاد می شود الفبای بریل کُردی توسط مرکز کردستان شناسی دانشگاه کردستان یا معاونت پژوهشی این دانشگاه به عنوان دانشگاه مادر استان و با همکاری آموزش و پرورش تدوین شود.
کد خبر: ۵۸۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱ - 06May 2023

خط بریل کُردی برای دانش آموزان استثنایی کردستان تدوین شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، «طالب محمدی» درییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان کردستان در سنندج اظهار داشت: تدوین الفبای خط بریل در راستای اجرای ماده ۱۵ قانون اساسی و همچنین رفع نیاز دانش‌آموزان با نیاز ویژه انجام خواهد شد.

وی افزود: پیشنهاد می شود الفبای بریل کُردی توسط مرکز کردستان شناسی دانشگاه کردستان یا معاونت پژوهشی این دانشگاه به عنوان دانشگاه مادر استان و با همکاری آموزش و پرورش تدوین شود.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان همچنین با تاکید بر پوشش اخبار ویژه ناشنوایان در صدا و سیمای استان اظهار کرد: این برنامه در چند سال گذشته از برنامه‌های صدا و سیما حذف شده است در حالیکه افراد ناشنوا باید همانند افراد عادی جامعه به انواع محتوای رسانه‌های ملی دسترسی داشته باشند و این مهم در قانون حمایت از معلولان هم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: برای اجرای این مهم از صدا و سیما درخواست می شود، مترجم ناشنوایان در برنامه‌های صدا و سیما حضور داشته باشد، برنامه‌ها با زیرنویس باشد و همچنین از ظرفیت ناشنوایان و کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی در برنامه‌های صدا و سیما بهره گرفته شود.

مشاور استاندار کردستان در امور معلولان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تصویب طرح بریل کُردی یکی از محوری ترین برنامه‌های ما به شمار می رود، گفت: بسیاری از دانش آموزان نابینای ما از توانمندی بالایی در حوزه زبان و ادبیات کردی برخوردار هستند و امید است این طرح در آینده نزدیک وارد فاز اجرا شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار