رئیس‌ آموزش و پرورش استثنایی کردستان:

جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد

«محمدی» با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، گفت: جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های وی یاری رسان باشد.
کد خبر: ۶۲۰۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴ - 01October 2023

جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی داردبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، «طالب محمدی» رئیس‌ آموزش و پرورش استثنایی کردستان در مراسمی به مناسبت روز جهانی ناشنوایان اظهار داشت: هفته جهانی ناشنوایان دوم تا هشتم مهر است و هر کشوری یک روز در این هفته را به عنوان روز ناشنوا معرفی می‌کند که این روز در سال جاری در کشور ما مصادف با هشتم مهر است.

وی با بیان اینکه با تشخیص به موقع و مداخله به هنگام می توان عوارض کم‌شنوایی و ناشنوایی را به حداقل رساند، افزود: جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی‌های وی یاری رسان باشد.

محمدی با بیان اینکه معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه است، گفت: افراد با آسیب شنوایی آثار ظاهری چندان مشخصی ندارند و همین امر چالش های اجتماعی، روانشناختی و عملکردی و وضعیت دشواری را پیش روی آنان قرار می دهد.

وی با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیتشان شناخت کمی دارد، یادآور شد: کاهش یادگیری مهارت‌های اجتماعی، افت مهارتهای شغلی و تحصیلی و کناره گیری از اجتماع از جمله مسائل و مشکلات عمده ای است که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه بر هزینه‌های بالای توانبخشی با آن مواجهه می شود.

رئیس‌ آموزش و پرورش استثنایی کردستان به دانش آموزان کم شنوا در استان اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جاری (۱۴۰۲-۱۴۰۳) تعداد ۶۹ دانش آموز آسیب‌دیده شنوایی در مدارس با نیازهای ویژه و تحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: این تعداد دانش‌آموز در مدارس استثنایی شهرستان‌های سنندج، قروه، دهگلان، مریوان، بانه، دیواندره و کامیاران خدمات آموزشی و حمایتی دریافت می کنند.

محمدی با تاکید بر توانمندسازی معلمان مدارس استثنایی، ادامه داد: در این راستا کارگاه تخصصی آموزشی زبان اشاره به مدت ۱۰ ساعت برای ۷۰ نفر از معلمان در خرداد ماه و دوره ضمن خدمت راهبردها و رویکردهای نوین آموزش و پرورش و توان‌بخشی دانش آموزان ناشنوا به مدت ۲۴ ساعت برای ۴۵ نفر از معلمان مدارس استثنایی استان در مرداد ماه جاری برگزار شد.

رئیس‌ آموزش وپرورش استثنایی کردستان برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت و تامین مدرس زبان اشاره، هوشمندسازی مدرسه باغچه بان مریوان، بهره‌مندی دانش‌آموزان دارای آسیب شنوایی استان از خدمات رایگان کتابخانه مرکزی سنندج، معرفی دانش آموزان (کم بضاعت) به بهزیستی و جلب مشارکت خیرین جهت تامین خدمات توان بخشی ویژه این دانش آموزان را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها