مطالبات امام خامنه‌ای از مسئولان-۵/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

نماینده مجلس شورای اسلامی: سیستم بانکداری‌ کشور در تعارض با احکام اسلامی است/ آپارتمان‌نشینی با فرهنگ ایرانی_اسلامی در تضاد قرار دارد

نخعی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توجه ویژه مسئولان کشور به تولید مسکن گفت: گسترش افقی شهر‌ها و شکستن انحصار زمین نیاز به اراده قوی دارد.
کد خبر: ۵۸۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۷ - 17May 2023

گسترش افقی شهر‌ها و شکستن انحصار زمین نیاز به اراده قوی دارد/گسترش افقی شهر‌ها و شکستن انحصار زمین نیاز به اراده قوی دارد«مصطفی نخعی» نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توجه ویژه مسئولان کشور به تولید مسکن و عملکرد ضعیف بانک‌ها در اعطای تسهیلات به بخش مسکن، اظهار داشت: بحث کردن در مورد بانک‌ها هیچ فایده‌ای ندارد، زیرا اعمال نفوذ بسیار قدرتمندی برای عدم انجام وظایف قانونی خود دارند.

نخعی خاطرنشان کرد: بانک‌ها از هیچ قاعده و ضابطه‌ای تبعیت نمی‌کنند و حرف هیچ مقام مسئول دولتی و ... را برنمی‌تابند، در نهایت بانک‌ها آنچه باب میل خود باشد را انجام می‌دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستم بانکداری در کشور ما به شدت معیوب است، گفت: ما در ظاهر بانکداری اسلامی داریم، اما در واقع سیستم بانکداری‌مان اسلامی نیست، زیرا به صورت رسمی کارشان را در تعارض با احکام اسلامی انجام می‌دهند، ربا موجود در سیستم بانکداری کشور کاملاً مشهود و مورد تأیید علمای دینی است.

وی افزود: بانک‌ها در اعطای تسهیلات به دلخواه عمل می‌کنند و منابع خود را قرمز میکنند تا به بخش‌هایی مانند مسکن که مدنظرشان نیست، تسهیلات اعطا نشود، اما هر زمان که بخواهند به افراد یا بخش‌های مرتبط با خود تسهیلات اعطا کنند، تمام راهکار‌های موجود را بکار می‌گیرند.

نخعی اظهار کرد: در همین مدتی که بانک‌ها اعلام کرده‌اند منابع و مصارفشان منفی شده است، چرا وزیر اقتصاد و امور دارایی لیستی از اموال و مستغلاتی که به دارایی بانک‌ها اضافه شده است، ارائه نمی‌دهد؟ متأسفانه امروز بانک‌ها غالباً به دلالی و بنگاه‌داری می‌پردازند.

نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص لزوم گسترش افقی شهرها و شکستن انحصار زمین، تصریح کرد: متأسفانه برای شکستن انحصار زمین مقاومت زیادی وجود دارد که علت اصلی آن فرهنگ حاکم در نهاد‌های تصمیم‌گیر است به ویژه سازمان ملی زمین و مسکن و منابع طبیعی.

وی افزود: بنده در شهرستان‌های حوزه انتخابیه و استان مکرراً مشاهده کرده‌ام که زمین برای ساخت مسکن به وفور مشاهده می‌شود و امکان واگذاری هم وجود دارد، اما مقاومت‌های بسیاری برای واگذاری زمین صورت می‌گیرد. و وقتی از آنها در این‌باره سوال می‌شود در پاسخ می‌گویند به دلیل اینکه نمی‌توانیم زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم، بنابراین امکان گسترش کمربندی شهر و واگذاری زمین وجود ندارد.

نخعی بیان داشت: شاهدیم که شهر تهران در بسیاری از مناطق کوچه‌هایی با عرض بسیار کم که امکان خدمات‌دهی عمومی در مواقع بحرانی را به شدت مختل می‌کند، وجود دارد، اگر در این شهر وقایع طبیعی همچون زلزله رخ دهد ماشین‌های ‌آتش‌نشانی چگونه می‌توانند به مردم خدمات‌رسانی داشته باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: گسترش افقی شهر‌ها و شکستن انحصار زمین نیاز به اراده‌ای دارد تا فرهنگ حاکم بر سازمان‌های تصمیم‌گیر تغییر پیدا کند، تا زمانی که این فرهنگ حاکم باشد ما حتی اگر قانونگذاری هم کنیم، راه به جایی نمی‌بریم، زیرا با روش دستوری نمی‌توانیم این معضل را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه فرهنگ ایرانی اسلامی با آپارتمان‌نشینی سنخیتی ندارد، گفت: در بسیاری از شهرها و مناطق کشور مردم تمایلی به آپارتمان‌نشینی ندارد، اما ما به زور مردم را وادار به آپارتمان‌نشینی می‌کنیم، البته در دولت فعلی اقدام بسیار خوبی صورت گرفت و در بسیاری از شهر‌ها خانه‌هایی برای ساخت خانه‌های ویلایی واگذار شد که معتقدم با حمایت همه مسئولان و دستگاهها باید تقویت شود.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار