رئیس کمیته پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی:

خدمات شهید سلیمانی در مقابله با تروریسم هنوز ناشناخته است

کدخدایی گفت: خدمات شهید حاج قاسم سلیمانی و ایثارگری‌های ایشان و همراهان وی و البته خدمات ایران در مقابله با تروریسم و گرو‌های تکفیری هنوز شناخته نشده است، چراکه در این خصوص خدمت بزرگی به جامعه بشری و انسانیت شده است.
کد خبر: ۵۹۶۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸ - 13June 2023

نشست «زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شکل‌گیری داعش و فعالیت آن» برگزار شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، دومین نشست علمی درخصوص خدمات سردار شهید قاسم سلیمانی با عنوان «زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شکل‌گیری داعش و فعالیت آن» امروز (سه‌شنبه) با حضور عباسعلی کدخدایی مشاور وزیر امور خارجه و رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین المللی پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی، محمدحسن شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و برخی معاونین وزیر امور خارجه برگزار شد.

در این نشست کدخدایی اظهار داشت: کمیته پیگیری شهادت حاج قاسم سلیمانی سبقه حقوقی و بین‌المللی دارد و منحصر به بحث‌های حقوقی نیست چراکه این جنایت عظیم آمریکا ابعاد گسترده‌ای داشت.

وی با بیان اینکه این جنایت فقط علیه ایران نبود بلکه علیه منافع بشریت اتفاق افتاد گفت: در بُعد حقوقی این مساله، دستگاه‌های مختلفی پیگیر هستند.

کدخدایی افزود: در نقشه راهی که در وزارت امور خارجه مشخص شد قرار بر این شد که مباحث بین‌المللی این مساله را هم پیگیری کنیم که یکی از بحث‌ها در این‌باره، افکار عمومی و تبیین خدمات بزرگ شهید سلیمانی و همچنین جنایتی است که آمریکایی‌ها علیه مردم منطقه با این ترور انجام دادند.

مشاور وزیر امور خارجه تصریح کرد: امروز در این نشست پیرامون شکل گیری گروه‌های تکفیری، چون داعش که با حمایت‌های پیدا و پنهان آمریکا و برخی دیگر شکل گرفت، صحبت خواهیم کرد.

کدخدایی ادامه داد: در منطقه غرب آسیا برخی دولت‌های استکباری از جمله آمریکا منافعی دارند و سابقه دخالت‌های آمریکا و باقی دولت‌های دیگر بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ تحولاتی در منطقه شکل گرفت و خلأ‌های سیاسی بوجود آمد و منجر به رشد گروه‌های تکفیری، چون داعش شد و برخی هم، چون آمریکا از این خلأ جهت تأمین منافع خود استفاده کردند.

مشاور وزیر امور خارجه گفت: آمریکا در حمله به عراق به بهانه سلاح‌های شیمیایی و در افعانستان و سوریه به بهانه‌های دیگر دخالت‌های نامشروع داشتند و این اقدامات آن‌ها به بروز و ظهور گروه‌های متعدد تروریستی که یکی از آن‌ها داعش بود، منجر شد.

کدخدایی تصریح کرد: یک بُعد قضیه بشردوستانه بود، مردم منطقه ناخواسته گرفتار گروه‌های تکفیری شده بودند که به نام دین از هیچ جنایتی ابا نداشتند، ولی همه می‌دانستند که آن‌ها از نام دین سواستفاده می‌کنند.

وی بیان داشت: در این خصوص یک تکلیف، تکلیف بشردوستانه برای هر کسی که بتواند با این تروریست‌ها مقابله کند بود و این مسئولیت را هم ایران و هم شخص حاج قاسم پذیرفت، به عنوان یک انسان، یک مسلمان و یک هم نوع که در برابر این تروریست‌ها مقابله کند.

مشاور وزیر امور خارجه تصریح کرد: بر همین اساس بود که دولت ایران در جهت مقابله با این گروه‌های تکفیری با هدایت شهید حاج قاسم سلیمانی اقدامات گسترده‌ای را انجام داد.

کدخدایی گفت: هرچند نظر گروه‌های ترویستی و برخی حامیان آن‌ها این بود که نمی‌توان آن‌ها را به زودی نابود کرد، اما با تدابیر ایران و شخص حاج قاسم، به لطف خداوند این موضوع در مدت زمانی نسبتاً کوتاه مرتفع شد.

وی گفت: خدمات شهید حاج قاسم سلیمانی و ایثارگری‌های ایشان و همراهان وی و البته خدمات ایران در مقابله با تروریسم و گرو‌های تکفیری هنوز شناخته نشده است، چراکه در این خصوص خدمت بزرگی به جامعه بشری و انسانیت شده است.

مشاور وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: مردم دنیا باید بدانند که چه خدمت عظیمی از سوی ایران و شخص حاج قاسم سلیمانی در مقابله با این گروه‌های تروریستی و تکفیری انجام شده است.

غرب با ایجاد گروه‌های تکفیری به دنبال نابودی تمدن اسلامی بود

در ادامه این نشست سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: در مساله پیدایش داعش و باقی گروه‌های ترویستی در منطقه علی رغم اینکه ظاهراً نباید ابهامی باقی باشد، اما به اعتقاد من هنوز یکی از مبهم‌ترین و نامشخص‌ترین موضوعات امنیتی و عقیدتی است.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که معمولاً در پژوهش‌های مرتبط با مسائل گروه‌های تکفیری از آن غفلت شده، جنبه اطلاعاتی پیدایش این گروه‌های تکفیری و ترویستی است، اینکه اراده‌ای خارج از جهان اسلام شکل گرفت تا در سرزمین‌های اسلامی چنین گروه‌هایی شکل گیرد.

زارعی ادامه داد: طرف غربی با ایجاد گروه‌های تکفیری تلاش کرد تمدن اسلام را نابود کند، آن‌ها پس از انقلاب اسلامی ایران دچار وحشت شدند مبنی بر اینکه اگر این انقلاب بتواند تمدن اسلامی را در جهان بنا کند، غرب چه کار باید انجام دهد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به جنگ ۳۳ روزه و ایده نبرد تمدن‌های هانتینگتون گفت: اسرائیل با همه محاسباتی که انجام داد یک شکست تاریخی در جنگ ۳۳ روزه را تجربه کرد. آن‌ها کمیته‌ای تشکیل دادند و جمع بندی کردند که چطور شکست خوردند؟ جمع بندی آن‌ها این بود برای پیروزی بر حزب الله در هر جنگی باید اول حساب سوریه را تسویه کنید و بعد وارد جنگ با حزب الله شوید.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار