در نشست خبری معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید مطرح شد؛

تقویت جنبه نظارتی بنیاد شهید برای خدمت‌رسانی بهینه به ایثارگران/ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با مردمی‌سازی برنامه‌ها

پاکدل با اشاره به برخی تغییرات ساختاری سازمانی بنیاد شهید گفت: هدف عمده، واگذاری امورات اجرایی و تصدی‌گری به سازمان‌ها و موسسات وابسته و استان‌هاست تا ستاد استان‌ها بیشتر به امور سیاستگذاری و نظارت اقدام کنند.
کد خبر: ۵۹۶۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶ - 18June 2023

تقویت جنبه نظارتی بنیاد شهید برای خدمت‌رسانی بهینه به ایثارگران/ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با مردمی‌سازی برنامه‌هابه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محمود پاکدل» معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست امروز (یکشنبه) با اصحاب رسانه که در ساختمان رسول زاده این بنیاد برگزار شد، با تاکید بر اینکه هر خدمتی که ارائه می‌کنیم با رعایت تکریم و عزتمندی است تا بتواند مشکلی از مشکلات ایثارگر را حل و نیازی را برطرف کند به ارائه اماری از ایثارگران پرداخت و اظهار داشت: ۲۲۸ هزار و ۶۲۸ شهید در بنیاد شهید و امور ایثارگران پرونده دارند که ۷ هزار و ۴۳۵ نفر از آنان، بانوان هستند.

پاکدل افزود: ۶۲۸ هزار و ۵۰ جانباز داریم که ۷ هزار و ۶۷۰ تن از آنان از بانوان بوده و ۵۴۴ هزار و ۵۶۶ تن در قید حیات هستند. مجموع ایثارگران و خانواده‌های تحت پوشش ۴ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۳۰۷ تن و  ۳ میلیون ۴۱۴ هزار و ۷۳۱ تن در قید حیات هستند. ۴۳ هزار و ۴۴۵ آزاده داریم کا ۳۸ هزار و ۲۳۳ تن در قید حیات هستند.

وی ادامه داد: جانبازان ۷۰ درصد ۸ هزار و ۲۴۷ تن هستند که شهدای زنده محسوب می‌شوند و براساس آیین نامه با فوتشان پرونده شهادتشان فعال می‌شود.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران یکی از چالش‌های بنیاد شهید را تامین اعتبار قوانین مصوب عنوان کرد و افزود: در سال ۱۴۰۰ از بین قوانین موجود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای قوانین ایثارگری نیاز داشتیم که بودجه ما ۳۱ هزار میلیارد بود. تلاش‌های نمایندگان و دولت باعث شد در ۲ سال اخیر افزایش‌های خوبی داشته باشیم که عموما در حوزه معیشت و حقوق و دستمزد مصرف شده است.

* ۲۰ هزار میلیارد سهام شرکت‌های دولتی به بنیاد شهید اختصاص پیدا کرده است

پاکدل تصریح کرد: سال گذشته آنچه تخصیص پیدا کرد بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان بود که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن شامل سهام شرکت‌های دولتی در اختیار بنیاد شهید بود که در مسیر فروش آن هستیم و در صورت تحقق بخش عمده دیون ایثارگران را پرداخت خواهیم کرد.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: امسال ۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای بنیاد شهید تصویب شده که ۹ هزار میلیارد تومان هم باید برای افزایش پاداش پایان خدمت منظور می‌شد لذا مجموعا ۷۱ هزار میلیارد تومان بودجه خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: قانون بودجه، حالت اشتغال و ... بر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران حاکم شده است. بسیاری از قوانین زیرساخت‌هایش فراهم نشده، اما به بنیاد شهید محول شده مثل تبدیل وضعیت، استخدام، مسکن و تامین دارو‌های مورد نیاز ایثارگران. با وجود تلاش‌هایی که اخیرا شده تعدادی از مواد قانونی ضامن اجرایی ندارند که همکارانم با کمک کمیسیون حقوقی مجلس با دولت، موظف به تهیه پیش‌نویس‌ها شدند تا برای تصویب به مجموعه دولت ارسال کنیم.

* تعیین و تکلیف پرونده ۵۰ هزار ایثارگر زیر ۵ درصد

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به حجم عظیمی از ورود پرونده‌ها به بنیاد شهید گفت: بنیاد شهید موظف است به پرونده‌هایی که طبق شورای پزشکی نیرو‌های مسلح مجروحیت دارند جانبازی ۵ درصد اعطا کند که ۵۰ هزار نفر از این افراد را پذیرش کرده‌ایم و بخش عمده مشمول ۵ درصد شدند.

پاکدل با اشاره به برخی تغییرات ساختاری سازمانی خاطرنشان کرد: هدف عمده، واگذاری امورات اجرایی و تصدی‌گری به سازمان‌ها و موسسات وابسته و استان‌هاست تا ستاد استان‌ها بیشتر به امور سیاستگذاری و نظارت اقدام کنند. در سند تحول دولت چند نکته در حوزه ایثارگران وجود داشت که از جمله آن ضعف در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بی عدالتی نسبت به خدمات و ... بود که سعی کردیم نواقص را برطرف کنیم. در این ساختار به سمت مردمی سازی فعالیت‌ها به خصوص در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستیم.

* روند بازنشستگی ایثارگران امسال با قدرت ادامه پیدا می‌کند

وی در خصوص پرداختی‌های سال گذشته بنیاد شهید به ایثارگران گفت: برای اولین بار سال گذشته پاداش بازنشستگی را عملی کردیم. ۱۴ هزار و ۴۷۰ ایثارگر به مبلغ سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پاداش گرفتند. امسال این روند ادامه خواهد یافت و تعداد زیادی را بازنشسته می‌کنیم. تغییرات حقوق و دستمزد بازنشستگی با توجه به آیین نامه کمک معیشت را پرداخت خواهیم کرد. البته که شرمنده والدین شهدا هستیم چرا که ۳ ماه به خاطر ابهام در مصوبه قانونی نتوانستیم مستمری را افزایش دهیم.

پاکدل با اشاره به آماری از مراجعه ایثارگران به بنیاد شهید تصریح کرد: بالغ بر ۷۵ هزار مکاتبه و مراجعه از ایثارگران در میز خدمت دریافت کرده‌ایم که پاسخگویی به حداقل زمان ۱۴ روز رسیده است و با توجه به مراجعه معکوسی که ما در سفر‌ها داشتیم بالغ بر ۲۰ درصد مراجعات به ستاد کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: ۱۲۰ هزار گفت‌وگو در سامانه «گفتینو» صورت گرفته است. سامانه دیدار را داریم که در قالب آن خواسته‌های خود را مطرح کنند.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به وظایف اداره کل تشکل‌های شاهد و ایثارگر گفت: ۱۲۲ تشکل ایثارگری دارای مجوز از وزارت کشور عضو اداره تشکل‌های شاهد و ایثارگر هستند که گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری از اولویت‌های این تشکل‌هاست. افزایش مشارکت تشکل‌ها با بنیاد شهید و ایجاد اعتمادسازی و امیدآفرینی در جامعه ایثارگری از برایند‌های این تشکل‌هاست که خروجی آن فعالیت‌های ایثارگرانه خواهد بود.

پاکدل تصریح کرد: در حوزه مشاوران وزرا به سمتی رفته‌ایم که اگر قانونی تصویب می‌شود باید در ادارات و سازمان‌ها اجرا شود. رئیس اداره استخدامی نیز وظیفه مشاوران ایثارگران در دستگاه‌ها را ابلاغ کرده است.

* ۸۰۰ هزار دیدار با خانواده در قالب طرح سپاس

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به دیدار با ۷۰۰ هزار خانواده شهید در طرح «سپاس» اظهار کرد: امسال پیش بینی ۸۰۰ هزار دیدار را کرده‌ایم. سال گذشته بالغ بر شش هزار دیدار از سوی گروه‌های مرجع و سازمان‌ها انجام شد که وزارت کشور مقام اول را در تعداد دیدار‌ها کسب کرد.

پاکدل با طرح موضوع معوقات بنیاد شهید بیان کرد: پاداش بازنشستگی به طور کل پرداخت شده است. افراد دیگری واجد شرایط هستند که باید درخواست آن‌ها ثبت شود. معوقات چند نوع داریم یکی مشمول ماده ۳۸ که حقوق و مزایایشان بر مبنای قوانین نیرو‌های مسلح است. این افراد زیر ۵۰۰ نفر هستند و حدود ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که مربوط به کسانی است که از آبان ۱۴۰۰ به بعد مشمول شدند. حدود ۱۳۵ هزار نفر نیز مشمول حق پرستاری هستند. در خصوص فوت ایثارگران و هدیه ازدواج نیز مطالباتی وجود دارد که قرار است با فروش سهام تامین شود.

وی بیان داشت: ما ۱۰۸ هزار کمک معیشت بگیر داریم که ۱۰۰ هزار نفر از آن‌ها جانبازان و ۸ هزار نفر نیز از خانواده شهدا هستند. در آیین نامه جدید پرداخت‌ها مختص دهک یک تا ۷ شده‌اند. ۲۵ درصد این ۱۰۰ هزار نفر در دهک ۸ تا ۱۰ قرار دارند که حقوق آنان هیچ تغییری در این ماه نداشته است. سه ماه فرصت داریم که دهک‌ها را پایش کنیم، همچنین هزار و ۵۰۰ نفر بدون دهک شناسایی شده‌اند که در حال پیگیری برای احراز دهک آنها هستیم.

* تامین بخشی از اعتبارات با مولدسازی

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص مولدسازی املاک و منابع بنیاد شهید گفت: سهم سازمان‌های بنیاد شهید در تامین بخشی از نیاز‌های معاونت‌های تخصصی بسیار افزایش پیدا کرده است و اگر در طول سه چهار سال از این طریق هزار میلیارد تومان تامین می‌شد امسال این رقم به چندبرابر بیشتر از سال گذشته رسیده بود. مولدسازی دارایی‌ها از سوی سازمان اقتصادی کوثر انجام شده و در این زمینه ساخت و ساز‌هایی صورت گرفته است. درخواست‌هایی شد که برخی املاک به منظور کمک به قانون جهش مسکن و تامین مسکن ایثارگران مصرف شود، هرچند آنچه درباره مسکن قانونگذار تصویب کرده بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

پاکدل درباره وضعیت تخصیص خودرو به ایثارگران اشاره کرد: سال گدشته اعلام شد ایران‌خودرو و سایپا به صورت اقساط به ایثارگران خودرو  تحویل می‌دهند که بانک مرکزی اعلام کرد بودجه‌ای برای این کار پیش بینی نشده است. سال بعد مجلس مشکل را حل کرد، اما خرید خودروی ایرانی با استقبال ایثارگران مواجه نشد چرا که همزمان قانون واردات خودرو به تصویب رسید لذا امسال پیش نویسی در این‌باره تهیه کرده‌ایم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها