پدر موشکی ایران از زبان همکاران و همرزمان؛

شهید تهرانی مقدم جرأت غیرقابل وصفی در ابتکارات دفاعی داشت

یکی دیگر از همرزمان شهدا هم درباره شهید مقدم می گوید: من در مورد مردی که در کمال ولایتمداری بود چه بگویم . 10 سال با وی همکار بودم، تبعیت وی از ولایت واقعاً برای ما درس بود. مقدم در همه زمینه ها دست برتر داشت، او نمی گذاشت یکی از نیروهایش به مشکلات خود فکر کند و تا مشکل او را حل نمی کرد، نمی گذاشت از آنجا برود.
کد خبر: ۵۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۵ - 11November 2013

شهید تهرانی مقدم جرأت غیرقابل وصفی در ابتکارات دفاعی داشت

خبرگزاری دفاع مقدس- سید محمد مشکوة الممالک: شهدای اقتدار این جان برکفان نستوه با سینه گشاده و عزم راسخ همواره به پیشواز خطر شتافته و در دوران دفاع مقدس و پس از آن، هرگز احساس خستگی به خود راه ندادند. بی شک، شهادت برترین آرزوی آنان بود. همکاران آن ها شهادت را تنها مزدی می دانند که می تواند مجاهدت هیشان را جبران کند، شهادت تنها آرزویی است که آن پاسداران از خدا طلب می کردند.

خاطرات و گفته های همکاران و همرزمان شهدای غدیر تنها وسیله ای است که ما را با خط ولایی آنها آشنا می کند. دوستان و همکاران سردار شهید حاج حسن تهرانی مقدم که البته این مجاهدان گمنام حاضر نشدند که نامی در اینجا از آنان برده شود از خاطراتشان می گویند.


حسن تهرانی مقدم که بود؟


در آغاز جنگ در راه اندازی واحد توپخانه سپاه (با توپ های غنیمت گرفته شده از ارتش عراق) فعالیت داشت، ولی هنگامی که قرار شد سپاه یگان موشکی خود را برای مقابله با موشک های زمین به زمین صدام راه اندازی کند، برای این مأموریت مهم برگزیده شد. وی در دوران جنگ، تلاش شبانه روزی و پیوسته ای را برای پاسخ گویی به شرارت های موشکی ارتش بعثی در حمله به شهرها و مناطق مسکونی و اماکن غیرنظامی ایران انجام و افراد بسیاری را آموزش داد و توان موشکی مناسبی را برای مقابله به مثل در برابر ارتش بعثی عراق به وجود آورد، به گونه ای که هرگاه صدام به مردم بی دفاع حمله می کرد، همه منتظر تلافی و اقدام او بودند. این شهید بزرگوار پس از آنکه خدمات فراوانی به یگان موشکی سپاه کرد و آن را در موقعیت عالی قرار داد، برای فعالیت های تحقیقاتی و مطالعاتی به جهاد خودکفایی رفت و به امور تحقیقاتی مشغول شد.


شهید مقدم توانست مجموعه ای قوی و منسجم از انسان های مومن و متعهد نظیر و شبیه خودش در سیستم دفاعی کشور تربیت کند. جرئت شهید مقدم در طراحی سیستم های پیچیده و ساده سازی طراحی را از ویژگی های بزرگ ایشان می توان نام برد. ایشان معمولاً به دوستان و همکارانی که با او کار می کردند، جرئت ورود به عرصه های پیچیده را می داد و همین جرئت باعث شد که در زمینه های زیادی آثار و محصولات خودش را در سیستم موشکی برجا بگذارد. و از همین رو بود که وی را پدر موشکی ایران نام نهادند. مجموعه موشکی امروز در کشور یکی از پرقدرت ترین قدرت دفاعی در منطقه است که شهید مقدم در آن جایگاه ممتازی دارد.
 

شهدای غدیر آموزگاران استقامت و پایداری ملت

سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران درباره این شهدا می گوید: این انسان های بزرگ آموزگاران استقامت و پایداری ملت مسلمان ایران هستند، اینها مشعل داران شکوه و عظمت انقلاب و اسلام و این ملت بزرگ و فداییان حقیقی ولایت امر و امت، اسرار جاودانگی ملت بزرگ ایران و رمز اعتلا و ارتقای هویت ملی و انقلابی و اسلامی کشور بزرگ و نظام مقدس جمهوری ایران هستند.


وی در ادامه خاطرنشان می کند: این کاروان نشان می دهد که سرزندگی، اقتدار، فداکاری، روح حماسه، جاودانگی، عظمت، شکوه، افتخار، آزادگی و هویت و حاملان ارزش های الهی هنوز همانند نهر جاری در گذر زمان و جهان پر از ستم حضور دارند.


جانشین فرمانده کل سپاه می افزاید: اینها قله های رفیع فضیلت های جامعه و مشعل داران افتخار و اقتدار و امنیت و آرامش و نقطه های اصلی اتکای قدرت دفاعی کشور و سازندگان بنای این تمدن عظیم و معماران اصلی قدرت بازدارنده این کشور بزرگ در مقابل دشمنان سلطه گرند این شهیدان، ستاره های پرفروغ و بی غروب کهکشان نورافشان شهادت در این عالم و افتخارات جدید ما هستند.


تنوع موشک های سپاه از خلاقیت های شهید مقدم بود

دکتر علی اصغر زارعی که از همکاران سردار مقدم در جهادخودکفایی بوده از ویژگی های شخصی وی چنین می گوید: شهید مقدم الگوی خلاق، ایده پرداز و دارای جرئت غیرقابل وصفی در ابتکارات دفاعی بود. بعد از جنگ که شهید مقدم وارد مباحث موشکی شد، در مدیریت سیستم موشکی سپاه تحول جدی ایجاد کرد. تنوع موشک هایی که بعد از دفاع مقدس در واحدهای موشکی سپاه انجام شد از ابتکارات و خلاقیت های شهید مقدم بود. او ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه و اساتید دانشگاه و دانشجویان متخصص دانشگاه ها داشت. شهید مقدم در بحث های تخصصی اخلاقش این طور بود که همه مسائل را می شنید و آخر خود یک ایده جدید به آن اضافه می کرد، به همین دلیل بود که اساتید دانشگاه و بسیاری از متخصصان از کارکردن با ایشان احساس لذت می بردند و احساس می کردند با یک مدیری فکور و خلاق و ریسک پذیر کار می کنند.


خدمت خالصانه بدون عناوین دنیایی


سردار سرلشکر ایزدی هم در مورد شهید حسن مقدم می گوید: یقیناً بایستی ایده های شکوفای این سردار رشید اسلام را در پیروزی های ملل منطقه و جنگ های 33 روزه حزب الله و 22 روزه حماس که مقدمه حرکت بیداری اسلامی در منطقه است، موثر دانست. این سرباز جان بر کف اسلام و ولایت و عاشق راه حضرت امام خمینی(ره) و مرید صادق حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) پس از انجام این خدمات بسیار اثربخش و با برکت سر از پا نشناخته، به دنبال کشف مرزهای نو برای پاسداری از انقلاب اسلامی و نظام ولایی حاصل از آن بود، لذا با وجود عرضه مسئولیت های مهم در صدر نیروهای مسلح، او خدمت خالصانه بدون عناوین دنیایی و نشان در گمنامی را در جهاد خودکفایی سپاه انتخاب نمود.


عاشق کارهایی بود که کسی نمی تواند انجام دهد


یکی از همکاران این شهدا هم می گوید: سه سال بود که من با سردار حاج حسن مقدم همکار بودم، سردار خستگی را هم خسته کرده بود، اصلاً برای او کار، نشد نداشت و بسیاری از پروژه ها را برای اولین بار بعد از دو کشور مطرح دنیا، طراحی و به مرحله اجرا در می آورد.


وی می افزاید: بسیاری از قطعات و کالاهای تحریمی و حتی سلاح هایی که طبق قرارداد درصدد بودیم تا از کشور دیگری دریافت کنیم و آنها به بهانه تحریم ها از اجرای قرار داد استنکاف می کردند، سردار مقدم به انجام آن اقدام می کرد؛ او عاشق کارهایی بود که هیچ کس نمی توانست انجام دهد. او معبر را باز می کرد و ما اگرچه ابتدا بر اساس دانش کلاسیک این اقدامات را محال می دانستیم ولی در نهایت دیدیم که این حرف سردار درست است و به نتیجه می رسید.او می گوید :سردار مقدم شاگردان بسیار توانایی تربیت کرده است و همرزمان و یاران وی نیروهای زبده ای هستند که می توانند بسیاری از قله های معرفت و امید را فتح کنند.
 

مقدم در همه زمینه ها دست برتر داشت


یکی دیگر از همرزمان شهدا هم درباره شهید مقدم می گوید: من در مورد مردی که در کمال ولایتمداری بود چه بگویم . 10 سال با وی همکار بودم، تبعیت وی از ولایت واقعاً برای ما درس بود. مقدم در همه زمینه ها دست برتر داشت، او نمی گذاشت یکی از نیروهایش به مشکلات خود فکر کند و تا مشکل او را حل نمی کرد، نمی گذاشت از آنجا برود.
 

پیش قدم در کارهای خیر


یکی از همرزمان شهید که تأکید داشت اسمش درج نشود، خاطرات ذیل را از سردار مقدم نقل کرده و می گوید: ایشان در کارهای عام المنفعه و خیریه همیشه پیش قدم بود، یکی از دوستان مشترک ما برای ما پیامک زد که خانواده مستمندی هستند که قرار است برای شان خانه ای بخریم، پولش تأمین شده است. آقای مقدم، گفت من این پول را می دهم این دوست مان به ایشان گفت اجازه بدهید دیگران هم در این ثواب شریک بشوند، آقای مقدم گفت نه، من همه پول را می دهم دیگر شما به کسی نگو ایشان قبول نکرد و بخش عمده ای را آقای مقدم تقبل کرد و آقای سلگی که از همکارانشان بود با ایشان شهید شدند، زنگ زد و به ما گفت این پول آماده است، کجا بفرستیم. که این نشان می داد که شهید مقدم چقدر در کارهای خیر و عام المنفعه دقت نظر دارند.


وی در ادامه می گوید: سردار مقدم یک مدت مسئول کوهنوردی سپاه بود و نیت کرد که نام و پرچم خانم فاطمه زهرا(س) را در قله دماوند به اهتزاز درآورد و می خواست رکوردی هم در این رابطه ثبت کند که به نام سپاه ثبت شود، ایشان 5000 نفر کوهنورد از بچه های بسیج و سپاه را به خط کرد، حرکتی را شروع کرد که حدوداً بیش از چهار هزار و دویست یا سیصد نفر قله دماوند را با نام یا فاطمه الزهرا(س) فتح کردند و پرچم بی بی دو عالم را به اهتزاز درآوردند که خود فدراسیون کوهنوردی سازمان تربیت بدنی هم حضور داشتند. به ایشان گفتند حالا که شما این کار بزرگ را کردید و این تعداد توانستند قله را فتح کنند اجازه بدهید در کتاب گینس ثبت شود، گفت من می خواستم نام خانم فاطمه زاهر(س) در بلندترین قله ایران به اهتزاز درآید و این افتخار برای ما باشد ما به گینس کاری نداریم.
 

وی خاطره ای از دوران  دفاع مقدس بیان می کند و می گوید: زمانی که منافقین در تهران خمپاره می زدند و تهران ناامن شده بود، قرار بود عملیاتی علیه منافقین انجام گیرد. مقرر شد سپاه در داخل عراق عملیات همزمانی انجام بدهد، خاطرم هست که جلسه شورای امنیت ملی بود چون محدودیت های زمینی، هوایی و ... وجود داشت از طرفی عملیات های هوایی به دلایل مختلف امکان پذیر نبود، شهید مقدم یک تنه ایستاد و گفت من مسئولیت کل عملیات را برعهده می گیرم و هر تعداد هم بخواهید موشک داخل مقر اشرف می زنم، گفتند شاید اطرافش روستا باشد و به روستاها بخورد گفت: من تعهد می دهم که یکی از موشک ها هم به روستا نخورد. من گفتم آقای مقدم این تعهدی که دادید سخت است چرا که نمی دانید موشک کجا می خورد، دقت موشک هم حد و حدودی دارد. گفت: به ما ربطی نداره ما نیت را خالص کنیم «قربه الی الله» کسی که باید موشک را هدایت کند، خودش می داند موشک کجا باید بخورد. الحمدلله چند تا موشک به مقرهای منافقین خورد و خسارات زیادی به آنان وارد شد و دیگر نتوانستند عرض اندام کنند و تلفات زیادی از ان ها گرفته شد.


نسبت به دشمنان به ویژه رژیم صهیونیستی حساس بود


یکی از دوستان و همرزمان شهید مقدم با اشاره به تلاش او برای بصیرت همکاران می گوید: شهید مقدم در مراسم و گردهمایی های سیاسی همکاری های زیادی داشتند و نسبت به تقویت بینش پرسنل به ما توصیه می کردند. ایشان خصوصیات اخلاقی بارزی داشتند. خیلی چهره بشاشی داشتند. صمیمی و دلسوز بودند. در کار پرتلاش و جدی بودند در پیگیری کارها جدیت فراوانی داشتند و خیلی مصمم عمل می کردند . همیشه نظرشان این بود که ما باید اهداف دشمن را قبل از اقدام شناسایی کنیم و برای مقابله با این اهداف تدابیری بیندیشیم. نسبت به دشمن خارجی به ویژه رژیم صهیونیستی، آمریکا و منافقین حساس بود و اساس پژوهش و تحقیق و تمام فرصت هایش را مبارزه با دشمن قرار می داد.


 ایشان مطیع و فرمانبر رهبر معظم انقلاب بودند و همیشه به تبعیت از ایشان خالصانه و مخلصانه کار می کردند و نسبت به مقام رهبر معظم انقلاب خیلی تعهد و اطاعت پذیری داشتند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار