سردار حاجی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

شهید تهرانی مقدم پشت هیچ سدی باقی نمی‌ماند/ بایدموشکی بسازیم که از مرز رژیم صهیونیستی بگذرد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: اگر بخش موشکی ایران توانست به وظیفه ی خود عمل کند و توان بازدارندگی خود را به رخ صدامیان بکشد، نشانگر این بود که شهید حسن تهرانی مقدم وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.
کد خبر: ۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۶ - 11November 2013

شهید تهرانی مقدم پشت هیچ سدی باقی نمی‌ماند/ بایدموشکی بسازیم که از مرز رژیم صهیونیستی بگذرد

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت شهادت سرلشکر حسن تهرانی مقدم اظهار داشت: بعد از شهادت "شهید تهرانی مقدم" کار همه ما بسیار دشوار شد؛ زیرا او علاقه ای به ظاهر شدن جلوی دوربین نداشت. دوستان وی برای به تصویر کشیدن ابعاد واقعی زندگی شهید تهرانی مقدم باید تلاش بسیاری انجام می دادند تا وی را به جامعه معرفی کنند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های بارز شهید حسن تهرانی مقدم چند بعدی بودن شخصیت ایشان بود. شهید هیچ خصوصیت و خصلتی را فدای دیگری نمی کرد و از هیچ کاری کم نمی گذاشت و همه کارها را به صورت متعادل در کنار هم انجام می داد و مومن، ولایتمدار و معتقد بود که این مسئله را نه در زبان، بلکه اعتقاد قلبی به آن داشت.

سردار حاجی زاده با اشاره به سفرهایی که شهید تهرانی مقدم می رفته اند، تصریح کرد: در چندین سفر با ایشان بودم که با تمام خستگی ها و دوری راه، زمانی که صدای اذان را می شنید، اگر در جاده ای بودیم ما را به داخل روستا و یا شهری هدایت می کرد تا نماز اول وقت بخواند.

فرمانده هوافضای سپاه با اشاره به بعد نظامی شهید تهرانی مقدم، اضافه کرد: وی در عرصه نظامی یک فرمانده واقعی بود. در 8 سالی که در جنگ بود چه در بخش پشتیبانی ادوات و توپخانه و چه در بخش موشکی وظایف خود، از جمله کادرسازی را به نحو احسنت انجام می داد.

وی با تاکید بر کارنامه موفق سپاه در زمینه پشتیبانی در دوران دوران دفاع مقدس، ادامه داد: اگر بخش موشکی ایران توانست به وظیفه ی خود عمل کند و توان بازدارندگی خود را به رخ صدامیان بکشد، نشانگر این بود که شهید حسن تهرانی مقدم وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.

وی با بیان برخی ویژگی های اخلاقی شهید تهرانی مقدم، تصریح کرد: وی از لحاظ اخلاقی یک معلم اخلاق در تعامل خانواده بود. او با همسر، فرزندان و کادر زیردست و فرماندهان و یگان های مجاور رفتار به سزایی داشت. من هرگاه شهید صیاد شیرازی را ملاقات می کردم اولین سوالی که از من می پرسیدند حال شهید تهرانی مقدم بود و تاکید می کرد که هوای او را داشته باشیم.

سردار حاجی زاده ادامه داد: تعامل با دیگران و اخلاق خوب وی زبانزد خاص و عام بود. همه انسانها در هر کاری کاستی دارند؛ اما شهید تهرانی مقدم به واسطه اخلاق نیکویی که داشت این کاستی ها را جبران می کرد. وی کسی نبود که در پشت سد و موانع گیر کند یعنی در مقابل هر سد و مانع یک راه حل داشت و با اراده از موانع عبور می کرد و هیچ گاه در مقابل سختی ها شکست نمی خورد و همیشه به دنبال راهکار مناسبی بود.

وی با اشاره به مشکلات موجود در دوران دفاع مقدس بر سر کار ایشان، تاکید کرد: در زمان جنگ و بعد از آن، شاهد مشکلاتی از جمله تامین سلاح، قطعات، پشتیبانی و تامین کادر بودیم که بعد از هر جنگی نیروهای پیاده به مرخصی می رفتند که همیشه بعد از عملیات تازه کار وی شروع می شد و می ماند تا پاتک های دشمن و آتشهای پشتیبانی را تامین می کرد.

فرمانده هوافضای سپاه خاطرنشان کرد: شهید حسن تهرانی مقدم مسابقه فوتبالی بین آتشبارها و گردان ها راه اندا خته بود تا به نیروها سخت نگذرد و عشق و علاقه ای در نیروها ایجاد می کرد که فاصله بین دو عملیات را حس نمی کردند و در موضوعات فنی هم همینطور بود؛ اگر به یک مانعی برخورد می کردیم تمام نیروها را بسیج و همه در کنار هم مشکل را برطرف می کردند.

وی با اشاره به یکی از مهم ترین خصوصیات بارز شهید تهرانی مقدم یعنی استفاده از همه ظرفیت ها، افزود: حسن از ظرفیت خود به خوبی استفاده و سعی می کرد ظرفیت کشور را پای کار بیاورد، یکی از عوامل موفقیت های شهید تهرانی مقدم در این بود که ظرفیت ها را جدی می گرفت و برای آن ها ارزش قائل بود.

سردار حاجی زاده تصریح کرد: در هشت سال دفاع مقدس شهید به هیچ وجه در این باور نبود که آمریکا کدخدای جنگ است؛ بلکه یقین داشت آمریکا کاره ای نیست و ضعیف تر از آنچه که در جهان بروز داده، است. به همین خاطر در کارها و اهدافش محکم و استوار و در همه حال پیرو رهبری بود و به تمام دوستانش می گفت که ما باید یک کاری انجام دهیم تا آب در دل مقام معظم رهبری تکان نخورد. ما فدایی رهبر هستیم. شهید به زبان مطیع نبود بلکه این تبعیت عملی بود.

وی با اشاره به پایان دوران دفاع مقدس گفت: کسانی بودند که ادعا می کردند ما وظیفه خود را انجام دادیم و الان هم به پایان رسیده است؛ اما جنگ برای حسن تمام نشده بود. شهید تهرانی مقدم آینده دور را می دید و به تمام همکاران و نیروهایش می گفت ما باید خود را آماده و کشور را توانمند کنیم و اجازه تصور تعرض به کشورمان را به دشمنی ندهیم؛ جنگ تحمیلی پایان یافته اما نباید بگذاریم بار دیگر جنگ به کشور تحمیل شود.

این مقام عالیرتبه نظامی بیان کرد: همان حرارت و عشقی که شهید برای توانمند کردن کشور در دوران جنگ زیر آتش دشمن برای وی وجود داشت؛ بعد از جنگ تحمیلی نیز آن حرارت در وجودش دیده می شد. وی زمان شهادت هم از جرعه ای از علاقه اش کم نشده بود و همانند شب عملیات کار می کرد بسیاری از محصولات و دستاوردهایی که به ثمر رسید به دلیل ایستادگی شهید حسن تهرانی مقدم بود.

فرمانده هوافضای سپاه تصریح کرد: شهید برای اخذ مدرک به دانشگاه نمی رفت؛ بلکه برای گسترش علم خود مطالبی را دنبال می کرد و در این باور بود که برای رسیدن به نتیجه فنی باید تخصص های زیادی بر آن داشته باشیم؛ اگر در راس مجموعه تحقیقاتی قرار می گرفت از لحاظ مدیریتی یک مدیر تمام عیار، دانشمند و متخصص بود.

وی افزود: همانگونه که در زمان جنگ با سختی فراوان در جبهه ها فعالیت می کرد، در مرکز تحقیقات نیز با تمام وجود برای به نتیجه رسیدن یک پروژه تلاش می کرد. او به عنوان شهیدی که هم 8 سال دفاع مقدس و هم دوران پس از جنگ را تجربه کرده می تواند الگوی بسیار خوبی برای جوانان باشد. او بسیار متواضح بود.

همرزم شهید تهرانی مقدم ادامه داد: شهید اعتقاد داشت باید امنیت مردم تامین شود؛ وی انسانی جنگ طلب نبود بلکه روحیه ای بسیار لطیف داشت. بسیاری از محصولاتی که امروز به درد کشور می خورد و ایجاد بازدارندگی می کند ثمرات فعالیت شهید تهرانی مقدم است و عمدتا بعد از جنگ به ثمر رسیده است. یکی از شعارهای حسن تهرانی مقدم این بود که ما باید یکی از بازوان رهبری  و دست ولایت را پر کنیم. ما باید کشور امیر المومنین را تقویت کنیم. با این دیدگاه راهش را ادامه داد.

وی تصریح کرد: زمانی که حسن تهرانی مقدم کارش را شروع کرد ما دارای 2 سکوی پرتاب موشک بودیم. ولی نیروهایی که در آن می توانستند فعالیت کنند به اندازه یک سکو بود و در اواخر جنگ به 6 سکو رسیدیم.

سردار حاجی زاده با اشاره به نگاه جهادی شهید تهرانی مقدم گفت: حسن اینگونه بود که کارها نباید همیشه به صورت کلاسیک در کارخانجات خاصی دنبال شود و این دیدگاه باعث شد که تجهیزات و دستاوردهای ما بی شمار شود. تعداد یگان و پایگاه های بی شماری که در کشورمان وجود دارد ثمرات دیدگاه شهید تهرانی مقدم است.

فرمانده هوافضای سپاه تاکید کرد: ما باید دست بر زانوهای خود بگذاریم تا دست به روی دشمن دراز نکنیم. شهید به هیچ وجه دوست نداشت از کسی دستور بگیرد و کسی بستر کاری را برای او آماده کند و این نگاه شهید جهادی بود.

وی در پایان با اشاره به دوره ای که برای آموزش به سوریه رفته بودند، گفت: در سال 63 که در سوریه با چند تن از نیروهایش برای آموزش ساخت موشکی رفته بودند شب ها بچه ها را برای مراسم سینه زنی در پادگان سوری ها جمع می کرد و به آنها می گفت که قطعات موشکی را سوهان بزنند تا بعدها آنها را آنالیز و از جنس قطعات با خبر شوند تا موشک ها را بومی کنند. شهید اصرار داشت باید موشکی را ما طراحی کنیم با برد بالا تا بتوانیم از لب مرز صهیونیست ها را منهدم کنیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار