پدر شهید «احمدی روشن» دبیر اکران‌های مردمی جشنواره عمار شد

دبیرخانه جشنواره مردمی عمار «حاج رحیم احمدی روشن» را به عنوان دبیر اکران‌های مردمی ششمین جشنواره عمار معرفی کرد.
کد خبر: ۵۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶ - 25November 2015

پدر شهید «احمدی روشن» دبیر اکران‌های مردمی جشنواره عمار شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس در دیداری که با حضور اعضای دبیرخانه جشنواره مردمی عمار، محمد سرور رجایی، شاعر و مستندساز افغانستانی و حجت الاسلام عسگر آقایی (سوژه مستند آخوند چینی) در منزل پدر شهید مصطفی احمدی روشن، برگزار شد، حاج رحیم احمدی روشن، به عنوان دبیر اکرانهای مردمی ششمین جشنواره عمار معرفی شد.

در ابتدای این دیدار، سیدرسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره مردمی عمار و رضا کبودبند دبیر اجرایی اکرانهای مردمی گزارشی از فعالیتهای جشنواره ارائه کردند.

برای به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی، نیازمند عمارها هستیم

در ادامه این دیدار، پدر شهید احمدی روشن، ضمن قدردانی از تلاشهای اعضای دبیرخانه جشنواره عمار با اشاره به آیه «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»(قصص/5) گفت: خداوند به خاطر ولایتمداری، استقامت و استکبارستیزی مردم ایران، این ملت را مورد عنایت خود قرار داده است.

وی ادامه داد: بنده دوران انقلاب و جنگ تحمیلی را تجربه کردم و بر همین اساس معتقدم ملت ایران شایسته این انتخاب بوده است و امروز، میبینیم که بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب با اهدای هزاران شهید، همچنان در این راه محکم و استوار است.

پدر شهید احمدی روشن افزود: علت این استقامت، بصیرت ملت ایران و اعتقاد مردم به راهی است که در آن قدم گذاشتهاند اما در این راه عمارهایی هم باید باشند تا این حرکت به نتیجه برسد.

شناساندن عمارها، وظیفه جشنواره است

حاج رحیم احمدی روشن با اشاره به خدمات شهید اندرزگو قبل از پیروزی انقلاب و لزوم تقدیر از فیلمسازانی که به این عمارها توجه میکنند، بیان کرد: انقلاب اسلامی ملت ایران برای مردم دنیا به عنوان یک الگو مطرح است، چراکه میبینیم بعد از پیروزی انقلاب، با الگوگیری از آن، بیداری اسلامی در دیگر کشورهای اسلامی شکل میگیرد،  به عنوان مثال، مردم افغانستان در مقابل ارتش سرخ شوروی میایستند و آنها را از خاک کشورشان بیرون میکنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که عمارهایی مثل احمدشاه مسعود معروف به شیر دره پنجشیر در افغانستان بودند، استکبار جهانی جرأت نمیکرد به این کشور وارد شود، اما بعد از به شهادت رساندن وی،  براحتی وارد افغانستان شدند.

حاج رحیم احمدی روشن، خطاب به دستاندرکاران عمار، اظهار داشت: شما باید این جشنواره را بر اساس شناساندن عمارهایی مثل شهید همت ها،  شهید باقریها و شهید باکریها پیش ببرید.

پدر شهید احمدی روشن افزود: جشنواره عمار، باید نسبت به شناساندن این عمارها و الگوها اقدام کند، مثلا در زمان جنگ تحمیلی، شهید همت و رشادتهایش، به عنوان الگو برای جوانان معرفی میشدند، امروز نیز در زمینه علمی شهیدان رضایینژاد، شهریاری، علیمحمدی و احمدی روشن به عنوان عمارهای انقلاب باید به نسل امروز و آینده شناسانده شوند تا خدای ناکرده مصداق گفته شهید مطهری مبنی بر فراموش شدن قهرمانان انقلاب نشود.

وی در همین باره ادامه داد: به طور مثال، درباره سرداران و قهرمانان مشروطه میبینیم که بدلیل این که اهمیتی قائل نشدند، بسیاری از رشادتهای آنان امروز به فراموشی سپرده شده است.

جشنواره عمار، باید رشادتها و فداکاریهای عمارهای انقلاب را نشان دهد

پدر شهید احمدی روشن با اشاره به ماجرای بیعت گرفتن از امام علی(ع) اظهار کرد: زمانی که امام علیه السلام را کشان کشان میبردند تا از ایشان بیعت بگیرند، حضرت عمار هم کنارشان بودند و یک دستش بر روی قبضه شمشیرش و چشمش هم به امام بود که بگوید چکار کند؛ عمارهای انقلاب هم باید مثل عمار یاسر، همیشه آماده باشند و براساس منویات ولایت فقیه عمل کنند.

حاج رحیم احمدی روشن خطاب به اعضای دبیرخانه عمار، افزود: مایه تأسف است که برخی از افراد با نادیده گرفتن رهنمودهای ولی فقیه راه دیگری را میروند، اما اگر عمارهای انقلاب با بصیرت و موقعیتسنجی خودشان عمل کنند، بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، دیگر حسینها به کربلا کشیده نمیشوند و سر حسینها بر سر نیزهها نمیرود و این وظیفه بر عهده جشنواره عمار است که با نمایش فیلمهای روشنگرانه، رشادتها و فداکاریهای عمارها را به نسل امروز و آینده منتقل کند که این باعث جذب عمارهای دیگری به انقلاب هم میشود.

وی با اشاره به این که برخی میخواهند مانع برگزاری این جشنواره شوند، تصریح کرد: متاسفانه علیرغم اینکه برخی مسئولان ادعای انتقادپذیری و شنیدن نظرات دیگران را دارند ولی در عمل این طور نیست، مثلا بعد از عید امسال، حداقل 20 برنامه سخنرانی مرا در دانشگاهها لغو کردند. چند روز پیش در یکی از دانشگاههای یزد دعوت شده بودم ولی وقتی رفتم مسئولان برنامه را لغو کرده بودند و بعد از مدتی به دعوت دانشجوهای یزدی در یکی از پایگاههای بسیج در زیرزمین سخنرانی کردم.

پدر شهید احمدی روشن ادامه داد:من احساس میکنم این دانشجوها مثل مصطفی، فرزندان من هستند ولی ظاهرا برای برخی مسئولان قابل هضم نیست که پیرمردی مثل من، برای دانشجوها درباره مسائل روز حرف بزند.

آخوند چینی: اکران فیلمهای عمار، باعث سوق پیدا کردن فعالان فرهنگی به مساجد میشود

حجت الاسلام عسگر آقایی(سوژه مستند آخوند چینی) نیز در این دیدار گفت: یکی از ویژگیهای اکرانهای مردمی عمار، نداشتن محدودیت زمانی در اکرانهای مردمی است به طوری که در تمام طول فیلمهای آن پخش میشوند، به عنوان مثال مستند «آخوند چینی» که مربوط به دوره سوم جشنواره میشود، امروز هم در جاهای مختلف کشور نمایش داده میشود.

وی با اشاره به اکران فیلمهای عمار در مساجد چین بیان کرد: همانگونه که شخصی که وارد مسجد میشود، باید پاک و مطهر باشد،  فیلمهایی هم که در مساجد اکران میشود باید دارای محتوای مناسبی باشند و تاکنون پیش نیامده است که کسی درباره محتوای فیلمهای عمار که در مساجد اکران شده، اعتراض کند و این موضوع علاوه بر برکات زیادی که دارد باعث کشیده شدن مردم و فعالان فرهنگی به سمت مساجد هم میشود و به نوعی فرمایش امام(ره) هم مبنی بر این که «مساجد سنگر است، سنگرها را پر کیند» ، تحقق مییابد.

شاعر و مستندساز افغانستانی: شهدای هستهای متعلق به تمام ملتهای مقاوم جهان هستند

محمد سرور رجایی، شاعر و مستندساز افغانستانی نیز در این دیدار، گفت: شهدای ایران و افغانستان ظرفیت فوق العادهای برای اتحاد ملتهای مسلمان دارند و من معتقدم شهدای هستهای نهتنها شهدای ایران بلکه افتخار و شهدای تمام ملتهای مسلمان و مقاوم جهان هستند که در برابر استکبار ایستادگی میکنند.

وی افزود: اگر این شهدا، معرفی و شناسانده شوند، یقینا همبستگی و اتحاد ملتهای مقاوم چند برابر میشود و جا دارد با توجه به وضعیت مردم افغانستان، تلاش کنیم که رزمندگان افغانستانی هم که امروز در سوریه در دفاع از حرم حضرت زینب(س) به شهادت میرسند، معرفی شوند، چرا که اعتقاد دارم شهدای ایرانی و شهدای افغانستانی در واقع شهدایی از یک ملت هستند که در دو سوی مرزها جدا از هم افتادند.

گفتنی است در پایان این دیدار، نقاشیهای هستهای که در طرح نهضت مردمی نقاشی هستهای برای علیرضا احمدی روشن و آرمیتا رضایینژاد، فرزندان شهدای هستهای جمعآوری شده بود، به پدر شهید احمدی روشن تقدیم شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار